HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätadapter till USA-slutsteg - funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:40:26  Show Profile Send JPT a Private Message
Hej,

Undrar om någon vet ellert har erfarenhet av att koppla in USA-grejor på det svenska elnätet med adapter. Vad behöver man? Blir det kvalitetsförsämring av ljudet? KLarar en enkel adapter ett strömstarkt 100W-slutsteg?

Som synes på mina frågor är jag helt grön på området....

Mvh,

Jens

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:51:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, kan inte kalla mig expert direkt, men här kommer mina
synpunkter : Nätadapter typ stickpropp är bara till för
rakapparat som kan ställas om till 110v med en brytare.
USA apparater går på 110V och våra på 220V. Om man kopplar
en 110V med 'stickpropp'-adapter till 220V nätet går den
antagligen sönder. Det som behövs är en riktig transformator
som omvandlar 220V till 110V. Dessa finns men kan bli dyra.
Ett slutsteg som ger 100W i 8 ohm kan ge 200W i 4 ohm och
400W i 2 ohm. Det betyder att det kanske behövs en 800Watt
transformator till ett 100W slutsteg - definitivt inte billigt.

Martin
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:58:49  Show Profile Send JPT a Private Message
Tack för ditt svar. Men det finns väl vissa apparater som har en röd switch för omkoppling mellan 110 och 220? Detta finns kanske inte på så krävande elektronik som slutsteg?

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:00:33  Show Profile Send CC a Private Message
En kompis till mig hade vart över i USA, han berättade stolt vilket bra pris han hade gett gör en videokamera o hur mycket han filmat där! Väl hemma så pluggade han den till vårat elnät å där tog den historien slut... Den brann upp!!!

USA har 110V o 60Hz mot vårat 240V o 50Hz.
Enklare prylar kan man säkert använda någon typ utav adapter, men till en stärkare? Nja... Kommer nog inte låta något vidare... Bättre då om du kan ställa om spänningen på stärkaren till 240V. Det finns ju omställare för spänningen på en del produkter, kolla det först!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/01/17 12:02:04
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:11:18  Show Profile Send JPT a Private Message
Verjar finnas en säkring (AC line-fuse) man kan byta: 100-120V: 5amps slo-blow 250V, 200-240V 4amps slo-blow 250V.

Dock ingen switch...

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:32:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
Säkringen har tyvärr ingen betydelse för funktionen, det
är transformatorn som måste ställas om eller....

Martin
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:49:59  Show Profile Send gromit a Private Message
Transformatorn ska kopplas om. De flesta slutsteg har dubbla primärlindningar som ska kopplas seriellt i stället för parallellt.

Vissa märken har dessutom logik för att kontrollera 50/60 Hz, just för att man inte ska kunna köpa steget utomlands. Kolla upp detta innan.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:16:51  Show Profile Send Roq a Private Message
I en del av Krells produkter sägs det att det finns en processor som känner av 50/60 Herz och sätter komponenten ur funktion om "fel" frekvens detekteras. Vad jag kommer ihåg så var det här skrämselpropaganda för att förhindra privatimport (rätta mig om jag har fel).

Jag tror det var här jag läste om det:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-27926.html
Lång tråd men ibland ganska spännande...en kille som köpt en Krell från USA och vill nu konvertera till Europeisk el-standard!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:29:59  Show Profile Send ryst a Private Message
Mitt förra Classé-steg hade dubbla lindningar så där var det inga som helst problem att "mecka" om till 230V

Har för mig att Classé över lag är väldigt enkelt att importera och fixa till för vårat elnät.

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/01/18 :  19:30:58  Show Profile Send kansas a Private Message
Vad som krävs är en "AC/AC konverter 230V-110V". Dom finns ju med olika WATT styrkor beroende på vad apparaten kräver i förbrukning...

www.kjell.com finns sådana! Sök på artikel nummer: 44098
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/18 :  21:10:00  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag äger "ryst's" gamla Classe, funkar utmärkt !
Min egen erfarenhet jag provade en störskydds trafo på 2000watt till ett par 60W sentec mono block, det påverkade basen och dynamiken negativt ?
Så en lösning där man kopplar om internt eller byter hela trafon är nog bättre, skall du köpa en trafo kan den ju lika gärna sitta i förstärkaren. Som sagt vissa märken är lätta att bygga om, fabriken vill ju ha så liten skillnad som möjligt det blir ju billigare att producera.

Min Meridian processor och DVD har universal nätdelar, så på dem behöver man bara byta kabel ifall man flyttar utomlands.
Halcro har detta på sina slutsteg men de kostar ju en #"&¤#&% massa pengar.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:17:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Roq> Detta är ingen skrämselpropaganda för slutstegen iallafall, det sitter en processor i som måste bytas. Det räcker alltså inte att koppla om traffon där.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:28:49  Show Profile Send Roq a Private Message
OK Rydberg. Läste igenom tråden jag refererade till igen och hittade: "The chip with the frequency specific data on it is a motorola MC68HC711E9 microcontroller, which seems to be quite common. It has a built in 12K EPROM, http://www.spkorb.org/final_report.html"

Å andra sidan (och det var det jag tänkte på) så lyckas killen som söker hjälp för att få sin KAV 300iL att fungera i UK (50Hz), få den att fungera bara genom att ställa om en strömbrytare (som antagligen då styr både spänning och frekvens).

Edited by - Roq on 2005/01/18 23:31:11
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:38:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Strömställaren kan ju inte ändra frekvensen hos nätspänningen eller vad menar du?

Epromet är naturligtvis programerat på så sätt att det kollar att nätfrekvensen är 60Hz (plus en massa andra grejor),sådana funktioner är inte svår att programmera. Även om chippet är vanligt hjälper det ju föga om man inte kan ladda det mer rätt programvara.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/19 :  09:24:52  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jaha var det en Krell, "regionkodad hårvara för att skydda lokala prismonopol" Yes !
inte för mig, i mitt jobb kan det hända att man får utlandstjänst ibland, produkter som inte kan "flytta" eller bygga om på enkelt sätt går bort.
Dessutom lever vi i en internationell verklighet, väldigt framtidsorienterat företag ? blä.

Det går alldeles utmärkt att hantera garantier o dyl internationellt om åf,tillverkare & service avd har någon form av vettiga samarbetsavtal, det ser jag dagligen i mitt jobb.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:23:06  Show Profile Send JPT a Private Message
Tack för alla kunniga och informativa inlägg! Det verkar som att man ska veta vad man gör om man importerar. Får helt enkelt tänka igenom detta nogrannt, men det är ju lockande med priserna...

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:31:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad jag menar Rydberg var att chipet (som är märkt 50/60Hz) känner av nätspänningen. I ett strömbrytarläge så kommer den att "godkänna" 60Hz och låta förstärkaren gå i gång. Om den känner av 50Hz så fungerar inte förstärkaren.
Om man då ställer om strömbrytaren så godkänner den istället 50Hz.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/26 :  01:20:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Även om en transformator kan kopplas om från 110v 60Hz till 230v 50Hz så är det en sak till som inte nämnts: En transformators magnetiska överföringskarateristik är frekvensberoende.

Ränka med att trafons överförbara effekt kommer att sjunka ~15% när man går från 60Hz till 50Hz. Förstärkaren kommer efter omkoppling inte att vara lika strömstark som innan.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/26 :  18:43:08  Show Profile Send nurfen a Private Message
Krell kan man väl byta ut nätdelen + processorn hos Audionord för några lappar?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:56:51  Show Profile Send NtR a Private Message
En sak som inte kommit fram här är vad skillnaden mellan jänkarnas 60 hz och våra 50 kan ställa till med. Jag hade ett (dyrt) amerikanskt slutsteg med rör i småsignaldelen och MOSFET i utgången, och det var så mikrofoniskt att det knappt gick att lyssna på. Det tjöt, pep och levde om så att jag nästan ringde Anticimex. Ett antal meckar blev involverade i problemet och slutsatsen blev att skillnaden i elnätsfrekvens var boven. Slutsteget hade helt enkelt inte modifierats tillräckligt väl för europeiska förhållanden.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000