HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 (Samlar)värde på lite äldre prylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

voland
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/01/25 :  21:01:11  Show Profile Send voland a Private Message
Hej,

Ursäkta en lite lam fråga :) men vi har en Sony receiver STR-4800 och en Hitachi Da-1000 cd spelare liggandes hemma. Frågan är då om dessa har något som helst (samlar)värde eller om de ens är värda dammet i dem? Kort sagt, ska man kasta eller ska man orka lägga upp på Blocket/ebay?

Sen har jag ett par Kef Q80 högtalare med några år på nacken som jag inte är säker på om de går in i den nya lägenheten.
Samt lite Quad prylar, som jag nog inte tänkt sälja. Quad 66 (cd spelare, fm-tuner, pre-amplifier) och Quad 606 amplifier, inköpta samtidigt som högtalarna.

Mvh,

Per

Edited by - marbrink on 2005/01/25 23:23:11

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:34:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Prova att lägga ut dem i säljes delen av forumet:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=4

Kef och Quad prylarna borde nog någon på forumet vara intresseard av.
Om Sonyn funkar så kan du nog prova att sälja den på blocket eller tradera.
En gamal Hitachi CD är nog tveksamt om den går att sälja. Skulle i så fall tro att delarna i den är mer värda ifall någon behöver just dessa till ett DIY bygge.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/25 :  23:23:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
Flyttad till HiFi.
Go to Top of Page

voland
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/01/25 :  23:30:06  Show Profile Send voland a Private Message
Tack för svaret :)

Hitachin är väl speciell? enbart för att det var den första(?) cd-spelaren som kom ut.

http://www.thevintageknob.org/DAD/DA1000/DA1000.html

Recievern är osäker på. Var mest farsan som ville veta.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/26 :  00:26:28  Show Profile Send eliot a Private Message
Du har BRÖDROSTEN

- Den är välkänd eftersom den höll på att sabotera hela införandet av CD eftersom den lät så katastrofalt dåligt

Den har säkert samlarvärde

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/26 :  09:47:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Haha... stentuff! Frågan är om det verkligen var den första? Tycker man brukar höra att Philips eller Sony var först ut på konsumentmarknaden?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

voland
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:35:30  Show Profile Send voland a Private Message
Haha :)

Den var rolig eftersom den funkade mer eller mindre som en kassetspelare...tog lika lång tid som en sån
när man bytte låt.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:33:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag minns bara att den första CD-spelare jag såg var just denna Hitachi. På NK Ljud i Stockholm (alltså i det Stora Varuhuset). Presenterades som en stor sensation - äntligen slut på skivbrus, perfekt rent ljud, oförstörbara skivor o s v. Kort därefter köpte jag en slimmad Philips som fått fina testomdömen men lät rent bedrövligt enligt min uppfattning. Det tog 10 år innan det fanns CD-spelare som lät någorlunda anständigt. Nu finns det ju många och det går att njuta av musik även från CD. Men nu ska vi ju ha SACD gubevars...

On Topic: Det är svårt att få något betalt för gamla grejer om det inte är något alldeles speciellt. Jag har försökt med diverse prylar, visst kan man få nån hundralapp men det är knappt värt besväret. Tyvärr. Skänk dem till Myrorna så kanske dom kan få ut nån hundring till något gott ändamål. Undantaget är väl märken som har någon slags nimbus omkring sig, och Quad kanske kan räknas dit.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:47:33  Show Profile Send NtR a Private Message
Quad-grejorna hade jag köpt på rot för ett par år sen, nu har jag redan vad jag vill ha. Detta innebär dock att det säkert är ngn annan som gillar engelska skinnfåtöljer, rökrock, Austin Healy och raka pipor. Vad gäller de andra grejorna lär det nog vara svårt med samlarvärdet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/27 :  12:37:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
Införskaffade för några år sedan ett par Quad II och ett par Esl 57. De kostade tillsammans 10 000 kr.

De spelar dagligen i vårt vardagsrum och låter fantastiskt. Och värdeminskningen är noll och min hustru tycker högtalarna är snygga.

Quad är quad - världens mest klassiska märke. Lika klassisk som en Mercedes måsvinge, en gammal Rolex klocka eller en Stradivarius. Rekommenderar att köpa boken även om den är dyr. Den är kanonkul om man är intresserad av hifi.

PiP - släng er i väggen

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2005/01/27 12:40:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000