HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Måla på polyeten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:50:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns det någon som vet om det finns någon färg som fäster på polyeten?
Jag vill grundmåla sidan på skivtallriken på nya vinylsvarven och sedan lägga på en färg jag har som ser ut som rödaktig sandsten.
Tips



PeterS har byggt den Läs mer på
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21559

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/14 16:57:11

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:58:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Polyeten är väl ganska "halkigt" eller Ett tips kan väl vara att
höra med din lokala billackerare dom åker ju på att lacka plast
ibland.

Edit: Nu fick jag se bilden också, väldigt läckert även
om "fjädringen" ser lite halvfärdig ut .
Ursäkta men varför skall du lacka tallriken, slirar drivtråden
på plasten eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/01/14 17:03:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  17:07:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ser snyggare ut än bara vit plast. Drivremmen sitter under tallriken så det har inte med det att göra.
Jag tänkte olja träet bara och sedan måla tonarmsinfästningen och tallrikssidan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/14 17:08:12
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/14 :  17:16:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
OK. Det blir nog säkert snyggt men kolla noga vad du skall ha för grund så att det verkligen sitter ordentligt. Har lite problem med min egen spelare just för att det har släppt nån liten flisa av färgen. Syns inte så mycket men det är ändå något som skall fixas så småningom.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  17:42:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är precis det jag är ute efter. Vilken grundfärg fäster på polyeten???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:51:05  Show Profile Send Joav a Private Message
snyggt bygge!
Funderar på om modelfärg kan fungera, sånt man använder när man bygger plastmodeller (flygplan, båtar, osv)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:16:31  Show Profile Send esl a Private Message
Beckers har en bra metallprimer som binder mjukgörare, testa med den!
Annars kan du ringa till Standox i Gbg, dom har en plastprimer som skall vara grym!
ett tips är att "dimma" på av härdaren innan du lägger på primern.

/esl
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:19:01  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En möjlig ledtråd:
__________________________________________________________________
Limma PE, PP mm utan förbehandling
Scotch-Weld DP8005 konstruktionslim från 3M är ett lim med extrema egenskaper, det klarar till och med att limma olefinplaster (PE, PP mm) utan förbehandling. Det går således att limma polyeten mot polyeten, polypropen mot polypropen, polyeten mot polypropen eller mot TPO-legeringar som exempelvis Santoprene utan primer, korona eller etsning. Det enda som krävs är att torka bort damm och fett.
Limmet härdar i rumstemperatur. Givetvis limmar det också plaster med högre ytenergier och metaller, betong, trä, glas etc. Limmet kan du köpa hos Ing.fa G.A. Lindberg AB.
___________________________________________________________________

3M har nog en målningsprimer också, dom har det mesta.
___________________________________________________________________

Ett annat företag som brukar fixa det mesta då det gäller vidhäftning:

http://www.scantech.tm/varuinformationer/CYANOLIM/PRIMER%20ADV.pdf

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/15 :  01:52:19  Show Profile Send Peter S a Private Message
Oj!! Vilka kundskaber ni har .
Jag provade att måla min, men gav upp .
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/18 :  12:35:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Snackade med en kompis som är billackerare för en stund sedan och det är inga problem. Dom kallar det för "plastgrund" och det finns några olika fabrikat. Ring din billackerare.

Edit: Från Loctite om du vill göra det själv http://193.96.97.20/int_henkel/loctite_se/index.cfm?layout=4&productline=AAM2050&path=Bileftermarknad|Karosseri|Plastreparation&language=se

Kopiera och klistra in hela adressen och sen kollar du "Terokal-150"

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/01/18 12:48:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:49:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej! Tack för hjälpen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:19:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall du verkligen måla tallriken !?

Peters: Tar du upp beställningen på skivtallrikar ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:45:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hur många vill du ha?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:05:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
*duns*

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:40:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag vill nog måla den. Det skulle vara trevligt att få bort det "plastiga".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000