HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter till HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:17:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Sitter nu här och planerar ett HFLS-1 bygge och jag undrar hur mycket tjänar man på ljudkvaliteten med filtret?
ska man lägga ut lite mer pengar på det för bra komponenter eller funkar det med medelmåttiga komponenter?

Musik är livet

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:37:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyckter du att du har råd att lägga ut lite extra pengar på bättre filter komponenter, så tycker jag att du skall göra det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:27:14  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Högtalaren blir ju inte bättre än sin svagaste länk??
Själv tycker jag det känns bättre innombords att ha finare komponenter=) Finns lite skrivet om skillnader och åsikter i några trådar vet jag iaf.
Tydligen ska det bli en märkbar skillnad med band istället för trådspolar på basområdet.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/01/18 :  17:04:09  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
quote:
Tydligen ska det bli en märkbar skillnad med band istället för trådspolar på basområdet.

Är inte så säker på att jag kan hålla med om det.
När jag och Rosbacke var hos Micke Y och testade våra HFLS-1:or var det stor skillnad på diskanten. Jag hade tråd och Rosbacke band, mina hade mycket vassare diskant. Basen var det inte så stor skillnad mellan.
Jag tycker du ska satsa på minst bandsplar till diskant delen.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/18 :  17:24:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Själv skyr jag bandspolar som pesten och håller mig till baklacksspolar eller vanliga luftlindade. Smaken varierar.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:53:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det är helt klart att bandspolar ger ett annat ljud i en viss applikation, men det skall bara vara tur om det blir just bättre. Jag kan tänka mig att använda bandspolar i lägen när det ska vara låg resistans i spolen. Annars har man vid filterkonstruktion tagit hänsyn till olika resistanser i spolarna, de ingår i konstruktionen så att säga (för att det kan bli bättre så). Om man byter till bandspolar bara så där kan man sabba t.ex. fasningen mellan elementen i delningen. Klart att ljudet blir annorlunda. Det var det jag kommit fram till iallafall.
Sen kan givetvis skillnaden i diskant mellan högtalarna förklaras på andra sätt andra, kondensatorer t.ex ;), eller skillnad mellan olika batcher av diskanterna.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000