Sitter nu här och planerar ett HFLS-1 bygge och jag undrar hur mycket tjänar man på ljudkvaliteten med filtret? ska man lägga ut lite mer pengar på det för bra komponenter eller funkar det med medelmåttiga komponenter?
Högtalaren blir ju inte bättre än sin svagaste länk?? Själv tycker jag det känns bättre innombords att ha finare komponenter=) Finns lite skrivet om skillnader och åsikter i några trådar vet jag iaf. Tydligen ska det bli en märkbar skillnad med band istället för trådspolar på basområdet.
Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
quote:Tydligen ska det bli en märkbar skillnad med band istället för trådspolar på basområdet.
Är inte så säker på att jag kan hålla med om det. När jag och Rosbacke var hos Micke Y och testade våra HFLS-1:or var det stor skillnad på diskanten. Jag hade tråd och Rosbacke band, mina hade mycket vassare diskant. Basen var det inte så stor skillnad mellan. Jag tycker du ska satsa på minst bandsplar till diskant delen.
Det är helt klart att bandspolar ger ett annat ljud i en viss applikation, men det skall bara vara tur om det blir just bättre. Jag kan tänka mig att använda bandspolar i lägen när det ska vara låg resistans i spolen. Annars har man vid filterkonstruktion tagit hänsyn till olika resistanser i spolarna, de ingår i konstruktionen så att säga (för att det kan bli bättre så). Om man byter till bandspolar bara så där kan man sabba t.ex. fasningen mellan elementen i delningen. Klart att ljudet blir annorlunda. Det var det jag kommit fram till iallafall. Sen kan givetvis skillnaden i diskant mellan högtalarna förklaras på andra sätt andra, kondensatorer t.ex ;), eller skillnad mellan olika batcher av diskanterna.