HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustik av ihålig fotpall?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/16 :  18:50:58  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har en fotpall modell större från IKEA, länk:



Mått 81*61cm, kanske 50cm hög (gissning).

Har läst både det ena och det andra om akustik här på forumet (och lärt mig mycket intressant för den delen ) men inte kommt till skott att göra något åt lyssnignsrummet/vardagsrummet. En tanke som slog mig var om det är möjligt att göra någon sorts dämplåda av pallen. Detta då genom att fylla den med lämplig stoppning eftersom den är tom för att kunna använda som förvaringlåda. Det skulle ju inte synas så estetiskt är det ju helt okontroversiellt

Ska den då i så fall fyllas helt med lämpligt material genom att man klipper till lämplig dämpull och packar den full eller spelar den ingen roll alls eller finns annat sätt att använda den? Liten skiss över rummet som det ser ut nu, ca 20m2, 3.5 * 5.5m

----------------------------
          3-sitssoffa        
Pall           2-sitssoffa   Skåp
                              |
TV      Stereo       Utgång
-----------------------------

Inte så bra skiss kanske men.. Ev. akustikrullar som jag sett och läst om på formet verkar placeras bäst i ett hörn, och där kan Pallen också stå....

// Daniel



www.linnforum.se

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:11:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Daniel > jag använder en sådan som "basfälla" det funkar faktiskt !!!
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:12:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Kul!! Vad har du fyllt den med?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  20:04:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Gullfiber från Sylvan ! Kom på det av en händelse, har ett vitrinskåp i v.rummet som "skramlade" i takt med basen. Fyllde pallen med Gullfiber o. sen var skramlet borta och basen bättre!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:27:29  Show Profile Send ILLY a Private Message
Varför är jag inte förvånad att någon tänkt på detta innan jag fick exakt den idén i förrgårkväll!

Själv hade jag tänkt göra om den till en Helmholtz. Alltså en avstämd låda (basreflex utan bas!), med resonansfrekvens som stämmer överens med den teoretiskt värsta basproblemfrekvensen för mitt rum.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:37:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
mjo helmholtz e nog bästa iden...om man bara fyller den med stenull lr nåt så får man inte så stor verkan (tänk bara på soffor hur stora dom e) fast bättre än ingenting blir det iofs

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:22:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sony > Jag "passade" in Gullfiberplattor" under sofforna också (och spände ett tyg över så det inte skulle smula/brösa) har en två- och en tresitssoffa, det fanns nämligen jättestora "hålrum" under sittytan! Allt eko var borta efter det !! Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/01/16 23:25:29
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/17 :  08:35:06  Show Profile Send Peter S a Private Message
Små glasfiber i luften i vardagsrummet är inte speciellt bra för hälsan, se till att packa inn gullfibern i något som är tät.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:58:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Det vardärför jag spände ett tyg (med häftpistol) under.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/01/17 19:59:35
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:53:35  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har också 2 och 3-sits-modellen. Ska kika under dem och se om jag kan göra samma sak som dig Wolfgang!

Och ska inte glömma att ha tyg runt som du sa Peter S.

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000