HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Läcker signalen till terminalplattan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:19:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En ganska basic fråga, men jag har gjort nya terminaler till mina högtalare. Har tidigare gjort ett par till HFLS-1 i plexiglas med Hifikits polskruvar:


Nu har jag redan beställt ett par plattor till de andra högtalarna och tänkte följa samma koncept med polskruvar rakt igenom. Nu är problemet som jag precis kommit på, jag beställde plattorna i solidmässing.
En misstanke som jag inte tänkt på tidigare är att då jag drar igenom polskruvarna rakt igenom dem och kopplar högtalarkablarna +/- till terminalerna och slår strömmen på så finns det uppenbar risk för kortslutning, eller?

Man måste väl antagligen isolera med nånting för att det ej ska ledas stöm ut i hela terminalplattan?

Hade jag tänkt på detta tidigare hade man tagit dem i mässingsfärgad plast istället men nu är de redan beställda och antagligen gjorda och de kostade iaf ett par hundra så man vill ej bara slänga dem.


Polskruv som används:


Har någon tips på bra polskruv som har nån slags isolering och inte kostar skjortan tas tips emot. Såg på svalander att det fanns något som kanske kan passa.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/13 23:30:19

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:44:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det kommer att bli kortslutning så det är nog till att använda isolerade polskruvar.
Hittar du inga kan du ju ev göra egna med hjälp av teflonbrickor och lite krympslang runt den del av skruven som riskerar att komma i kontakt med metallen, fast ärligt talat är det nog mest att se som en nödlösning; risken är nog stor att något går fel.
En annan variant är väl att borra hål genom mässingen som är större än själva polskruven men det blir väl å andra sidan inte lika snyggt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:56:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
f95toli: Ok, då är det som jag misstänkte efter att jag tänkt till lite...Kunde blivit riktigt galet men så kan det gå då man inget kan om elektronik och el.

Att borra större hål kommer ej gå då plattan kommer att täcka en ful svart biwire terminal som suttit där sedan tidigare vilket innebär att det behöver isoleras bakom också. Hade ev. tänkt försöka lägga igen hålet med att limma fast en MDF bit bakom mässingsplattan. Har kollat på alternativ att isolera mina befintliga polskruvar, hittat nån slags gummibussning och letat om det finns någon liknande hårdplast som kanske kan fungera.

Men hittade det som kanske blir bäst, dessa som finns på Svalander.se:

el.


Denna fanns på ELFA, vet ej riktigt hur den ser ut mellan plastdistanserna.


Har någon fler tips på polskruvar som fungerar och var de finns?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/14 00:22:32
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:55:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
De ska fungera, mangew, använder ELFA-modellen själv.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000