HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver lite uträkningshjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:34:22  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Tja, skulle vilja ha lite hjälp att räkna ut mått till nya baslådan till bilen, om nån snäll själ har lust att hjälpa till. Basarna i fråga är två, och av märket Mds AC25, all spec jag hittat på dom finns här: http://www.backesljudbygg.se/teknik/MDSpar.htm

Vill helst ha sluten, men vill gärna ha mått på både sluten och med reflex.

Tack på förhand/Rikard

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:37:15  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Med ett Qts på ~1,2 så borde kanske en öppen baffel (hatthylla i spån/MDF) vara ett alternativ.
Basreflex är nog inte att tänka på. Med en resonansfrekvens på 49Hz blir det tyvärr inte någon lågbas att tala om.



Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:51:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Stämmer väl inte riktigt att det inte kommer bli lågbas. Bilbasar har i allmänhet ett ganska högt fs eftersom en bilkupé ger en hel del room gain i de lägsta frekvenserna. Hur man räknar på det, vet jag noll och ingenting om.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:16:02  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Tvärtittade lite i Probox. Hade varit bra om du anget vilken bil du har.. Men i vart fall så lämpar dom sig bättre för slutet. Har du en bil med kupe i golf storlek så blir det någonting sånt här..(totalt till 2st element)

Liten sluten = 24liter f-3dB 73Hz. (spl 124dB)
Sluten 44liter f-3dB 52Hz (spl 126dB)
Basreflex 50liter f-3dB 50Hz rör 2x102mm längd 380mm (spl 129dB)
Isobrarik sluten 16liter f-3dB 46.5Hz (spl 126dB)
Isobarik basreflex 17liter f-3dB 46.5Hz rör 1st 70mm längd 250mm (spl 129dB)
Av dessa så är den slutna isobariklådan den du bör prova först. Gillar du inte den så kan du testa något annat senare.
Mer parametrar än elementets kan vara bra, så som kupestorlek och musiksmak då också det påverkar resultatet i beräkningarna.
Mvh / Micke

Edited by - Dustman on 2005/01/13 15:52:29
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/13 :  00:30:53  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
ILLY:

Men med tanke på hur liten kupén är så borde väl room-gain hamna ganska högt upp i frekvens, eller tänker jag fel?



Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/13 :  01:11:27  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Kanske skulle skrivit bilen ja, är en Volvo 240, sedan. Isobarik lådan Dustman fick ut verkar ju vettigast isåfall då, men en kanske lite dum fråga isåfall, vad menas med isobarik ? Men 33 liter, är inte det rätt litet ? Det är ju två basar, ifall nån råkade missa det.

Edit: Fan var ju jag som missade, du hade ju skrivit två basar. Då återstår väl bara frågan vad isobarik är. =)

Edited by - ohlsson on 2005/01/13 01:13:40
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2005/01/13 :  16:11:30  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hoppsan! Smög sig in ett fel i förra posten Litervolymen är fel just på den slutna isobarik lådan. Den skall endast vara 17liter!
I din bil så går det komma undan med ännu en liter mindre låda(16liter) alt så bygger du en 18 liters låda i fall du gillar djupbas f-3dB blir då 43.7Hz och beräknad spl 127dB.
I lådvolymen ingår för övrigt volymen som elementen tar upp så du behöver inte kompensera för det.
Så här ser en isobarik låda ut:
http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html

/ Micke
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/14 :  02:46:45  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Testade att bygga en 44 liters sluten idagfan höll på i 9 timmar. Och dumma som vi var så gjorde vi den jättefin från början, klädde in den och gjorde den skitfin. Sen kopplade vi in den och testade, aldrig hört nå sämre ! Förstår inte nånting hur det kunde gå så illa, i skuffen basar den på lite, men inte alls så mkt som den ska. Men inne i bilen är det helt dött. Aldrig vart med om nå liknande, första gången i mitt liv jag bygger en seriös låda, och det blir så otroligt dåligt. Finns inte en suck av nån bas, det som kommer från lådan vägrar sprida sig rill resten av bilen. Körde med en gammal sliten 12 tums GAS bas förut, i en låda med mått som jag tyckte verkade bra, utan att mätt med nå program eller nå, drog bara till med nånting. Och den lät 10 gånger bättre. Eftersom det blev så illa testade vi att kasta i en reflexport eftersom vi ändå måste riva skiten, fast det hjälpte in på långa vägar. Nån som har nån vettig förklaring till varför det blev som det blev ? Ska testa att bygga en isobarik låda på 18 liter imorrn, får se om vi får till det bättre då.
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/14 :  03:55:13  Show Profile Send Ibbe a Private Message
vad gjorde ni för typ av låda?finns det någon skidlucka eller någon genomförning vid armstödet?
jag har viserligen volvo 850sedan, men jag har en 10tums i låda som sitter i mot ryggstödet med basen spelandes ut genom skidluckan,
märkte dock att det va viktigt att det sluter tätt mellen bagaget & kupen för basen skulle bli bra.
annars i en herrgårdvagn eller cc cupe så kan man oftas kunna lägga låda hur som helst för få bra bas,helst ha elementet spelades bakåt mot bakluckan för att få bättre(längre)frekvens gång...

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2005/01/14 :  05:51:54  Show Profile Send Dustman a Private Message
Vad märkligt. Men det är som Ibbe säger att det är bra om man får så tätt mot sätet som möjligt. Sen undrar jag hur mycket dämpull ni hade stoppat i. Är du helt säker på att fasen är rätt/lika på elementen? Kollas enklast med ett 9V batteri. Annars tar dom ut varandra rätt bra och då blir det inte mycket bas...
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:54:50  Show Profile Send mongo a Private Message
Lägg ner!

Det är inte mycket lönt att lägga tid på detta, kommer antagligen aldrig att bli bra.
Om parametrarna är rätt vill säga.....
Se dig om efter nåt bättre istället.
Frekvensgången är helt förkastlig, dessutom saknas allt vad djupbas heter.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:28:55  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Mongo, vad menar du med lägg ner ? Lägga ner den lådan eller med dom basarna ? Ska iaf se ifall kablarna sitter som dom ska snart, ifall det inte händer nå ska vi bygga om lådan, blir en isobarik låda isåfall.
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:02:42  Show Profile Send Ibbe a Private Message
se så ni kopplar högtalarna i serie först,om ni inte är säkra på att slutsteget tål 2ohms belastning.
ta en titt här också http://www.zatzy.com/forumdisplay.php?f=10
fråga db-audio så räknar han säkert en finfin låda till dig,han är hjälpsan å kunnig.

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000