HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordning av Primare V25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/21 :  20:44:26  Show Profile Send perob a Private Message
Hej!

Jag har sedan länge haft en spänningsskillnad på ca 90V mellan SCART-kabeln och min DVD-spelare. Jag har hela tiden trott att denna spänning kommer från kabel-TV-nätet och vidare till SCARTen via digitalboxen. Men jag har blivit klokare... Kan nämna att det kittlar i handen när jag kopplar in SCART-kabeln i DVD-spelaren...

Idag tänkte jag kolla att alla kontakter i stereon var rättvända med testpennan "phasen" och till min förvåning så gick det att vända kontakten till Amplifixen men vända kontakten till V25an gjorde ingen större skillnad. Fram med multimetern... Jag mätte mellan chassit på V25an och jord... där låg ca 90VAC... Detta när spelaren stod på golvet och endast nätkabeln satt i... Jahaja... ny tog nyfikenheten överhand och vips så var locket av på V25an... Mycket fina SMD-grejer här minsann! Det som nu förvånar mig mest är att den jordade nätbrunnen inte har jordstiftet inkopplat...

Alltså, till synes jordad apparat från utsidan (3st stift i nätbrunnen) men inte alls jordad på insidan. Jag ska naturligtvis maila Primare och Audioactive imorgon men tänkte redan nu fråga om någon känner igen detta och om det ska vara på detta viset???
Någon som kanske kan ta fram multimetern och mäta på sin Primare?

1) Nu ska vi inte spekulera för mycket men kan det ha missats en kabelstump vid tillverkningen?
2) Det känns lite "kymigt" när man tror att en apparat är jordad och sedan inte är det!?
3) Vad säger elsäkerhetsföreskrifterna? Apparaten har inte symbolen för "dubbel isolering" (två kvadrater i varandra)?

Någon som känner igen sig?

Mvh
/Per


Musik i två kanaler!

Min anläggning

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/07 :  17:53:29  Show Profile Send perob a Private Message
Så var även min V25 jordad! Fick info från Primare att en serie på 50 apparater inte var jordade på insidan. Jag fick efter några veckor en jordkabel och en en inkopplingsanvisning så nu sitter den på plats, tack för det! /Per


Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/01/07 :  19:05:23  Show Profile Send fx a Private Message
Har precis öppnat min och ser att jag inte heller har någon jord ansluten till nätbrunnen. Kanske ska ringa primare och kolla om de kan skicka en sådan kabelsnutt till mig med.
Frågan är om det gör något för ljudet att fixa detta?

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super

Edited by - fx on 2005/01/07 19:05:59
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  02:46:12  Show Profile Send CC a Private Message
Ej heller min DVD V20 e kopplad på insidan... Fast de bara bra då jag föredrar att låta slutsteget sköta jordningen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000