HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ferriter på kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:02:05  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej jag undrar vilka ferriter man skall använda om man skall
montera dom på signalkablar till cd-n, har hört att det skall bli bättre, mindre störningar. Är det något tweak man tjänar på.
Blir ljudet bättre med ferriter jämfört med inga ferriter på
kablarna.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:47:36  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har satt på ferriter och tycker att nog att det städar lite... inte lika mycket som en skiljetraf.
ett annat tips är att skruva fast en kabel med kabelskor bak på försteget och CD spelaren. Se till att förbindningen blir god dra åt ordentligt och se till att ha plåtrent runt skruven. Kabeln skall gå så nära signalkablaget som möjligt. Inducerade strömmar i signalkablaget kommer att minska. Ferriten skall bara sitta runt signalkablaget och INTE på extra tråden.

Tipset är gammalt och jag tror det kommer från en High Fidelity
/esl
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:12:48  Show Profile Send kutte a Private Message
Tackar för det tipset esl, kan man använda vilken ferrit som helst
har några som ligger och skräpar de är runda som en ring, hålet i ferriten är ganska stor, om man trär på den på signalkabeln så blir den inte sittande där på grund av för stort hål, det är sådana som man skall linda kabeln igenom hålet.

Har hört att det finns ferriter med olika värden, kan man bara ta vilken som och sätta dit, det skulle vara bra med sådana man knäpper på för då sitter de still man skall väl sätta ferriterna så nära kontakterna som möjligt.
Elfa har en del men man blir inte klok på vilken man skall använda.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/11 :  00:42:37  Show Profile Send Fimax a Private Message

Esl,
det där med kabeln och kabelskona, kan du förklara närmare. Jag fattar inte..

/filip




Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:52:34  Show Profile Send esl a Private Message
Som jag skrev innan.. för att minska strömmar mellan apparater kan man helt sonika dra ett eget jordkablage med låg resistans mellan apparaterna. Denna kabel skruvas fast på baksidorna och helst på en jordskruv (om apparaten har det) annars skapar du god kontakt genom att ta bort färgen vid en chassieskruv och fästa den där.

På skivspelartiden jordade man alltid skivspelaren via en separat jordsladd.

Eftersom det går så små strömmar genom den ferritförsedda signalkabeln behöver man inte vara rädd rörr att ferriten skall mättas. Genom att linda fler varv ökar man induktansen och därmed dämpningen av högfrekventa strömmar. dubbla varv=4 ggr högre dämpning fem varv=25gg högre dämpning osv..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000