HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på Soul/Funk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/13 :  09:42:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag söker ett tips på en annorlunda och väldigt bra soul/funk platta. Jag skall ge bort den till en musikintresserad person som redan har mycket inom området och är tyvärr lite dåligt bevandrad i Soul/Funk musikområdet själv.

Alla tips emottages tacksamt!

Vänligen, Per

P.S. Nils Landgren är så långt som jag kommit...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:04:28  Show Profile Send lindome a Private Message
Skall det vara en ny platta eller en gammal klassiker från 70-talet?(allt det bästa gjordes då)

Nya plattor:
Martin Luther
Neville Brothers
Incognito
Jill Scott
Jaguar - grupp från Island som släppt 3 CD!

Gamla plattor är lite svårare, kan hända din vän redan har många av dem.

Kolla även www.soulbrother.com för att se deras bästa lista 2004.
Neo-soul är oftast uteslutande ballader på skivan, bara så du vet.

Mvh Ulrik
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:34:33  Show Profile Send pontus a Private Message
"Svensk retro-soul": han/hon har kanske inte ännu upptäckt Nicke Royales (tidigare Entombed och Hellacopters) nya band "The Solution". Släppte rosat album förra året med Scott Morgan titulerat "Communicate!".

http://www.revolver.nu/albumrecension.php?article_id=1012
http://www.labyrint.nu/text.asp?id=3734
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/13 :  17:27:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack så hemskt mycket, detta skall undersökas!

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/13 :  17:43:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Eric Gadd är ett svensk alternativ, om man vill hålla sig inom landets gränser.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:05:17  Show Profile Send sisko a Private Message
Antibalas - Who is this America? Mkt bra svängig afrobeat i Fela Kutis anda. Kolla in www.antibalas.com/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:38:22  Show Profile Send svejk a Private Message
Georg Clintons band Funkadelic från tidigt 70-tal
Maggots Brain kanske ?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:16:45  Show Profile Send bliss a Private Message
Om din kompis redan är bevandrad inom funk/soul så har han/hon säkert redan plattor med Parliament, Bootsy Collins, George Clinton, Funkadelic etc. Jag skulle (som lindome redan rekommenderat) överväga Jill Scott och då med plattan Who is Jill Scott. Låten "The Way" är kanske en av världens bästa låtar...så soft :) Annars hade jag nog kollat Morcheeba; två favorit album är Who can you trust och Big Calm. Ingen av dem verkar vara helt lätt att finna på vinyl dock. Annars finns ju de mer etablerade Erykah Badu och (tyvärr för tidigt bortgångna) Aaliyah.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:49:52  Show Profile Send Babar a Private Message
>> lindome...håller med dig om 70-talet. Efter det har det bara gått stadigt utför;-)
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2005/01/15 :  11:47:12  Show Profile Send struts a Private Message
Crusaders som enligt mig hade sin storhetstid före 1975 har gjort ruskigt mycket bra kvalitetssväng i genren. Några personliga favoriter
är "Chain Reaction" och "Southern Comfort" men sök själv på www.amazon.com för att läsa om dom och lyssna på lite prover.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/17 :  15:12:42  Show Profile Send lindome a Private Message
Kul o se att det finns Soul/Funk diggare på forumet.
Tänkte jag skulle göra en liten korrigering bara.
All bra soul/funk kom inte på 70-talet! Jag har själv hela p-funk katalogen(tror jag), 20 st JB, mesta med Sly samt allt med grupper som Bar-Kays, Mandrill, Cameo, Isley Brothers osv osv...

På senare år (läs 5 sista) har jag dock börjat hitta riktig funk dvs "Deep Funk". Original singlar är svindyrt men det kommer reissues för ca $5 i en strid ström. Finns dessutom ett antal band som spelar deep funk och gör nya plattor även nu.
Exempel:
The New Mastersounds
Speedometer
Baker Brothers
Quantic Soul Orchestra
Boogaloo Investigators
Lee Fields
Sugarman 3
Calypso King & the Soul Investigators
sist men inte minst Sharon Jones & the Dap-Kings som jag såg på Jazzcafe i London i lördags! Helt fantastisk spelning med en energi som jag misstänker bara James Brown i slutet av 60-talet kan matcha.
Stenhård funk i 2 timmar med ett band tightare än ett par 3 storlekar för små jeans!!!!

Internets utveckling har ju gjort att många band kunnat få ut sin musik utan skivkontrakt, vilket inte hände på 80-talet iaf.
Letar man på nätet hittar man olika artisters egna hemsidor där man kan köpa nya CD som är riktigt bra inspelade men man hittar inte dessa skivor på Amazon, Tower eller liknande butiker.

www.cdbaby.com är en bra site för lite udda artister.

Sharon Jones' nya, och en del andra liknande, hittar man på www.daptonerecords.com

Soul och funk mellan 1983-1997 är däremot inte mycket att ha (undantag finns naturligtvis)

"Keep that funk alive"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000