Author |
Topic |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 09:42:01
|
Hej!
Jag söker ett tips på en annorlunda och väldigt bra soul/funk platta. Jag skall ge bort den till en musikintresserad person som redan har mycket inom området och är tyvärr lite dåligt bevandrad i Soul/Funk musikområdet själv.
Alla tips emottages tacksamt!
Vänligen, Per
P.S. Nils Landgren är så långt som jag kommit... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 10:04:28
|
Skall det vara en ny platta eller en gammal klassiker från 70-talet?(allt det bästa gjordes då)
Nya plattor: Martin Luther Neville Brothers Incognito Jill Scott Jaguar - grupp från Island som släppt 3 CD!
Gamla plattor är lite svårare, kan hända din vän redan har många av dem.
Kolla även www.soulbrother.com för att se deras bästa lista 2004. Neo-soul är oftast uteslutande ballader på skivan, bara så du vet.
Mvh Ulrik |
|
|
pontus
Member
392 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 17:27:30
|
Tack så hemskt mycket, detta skall undersökas!
Vänligen, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/13 : 17:43:45
|
Eric Gadd är ett svensk alternativ, om man vill hålla sig inom landets gränser.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 16:05:17
|
Antibalas - Who is this America? Mkt bra svängig afrobeat i Fela Kutis anda. Kolla in www.antibalas.com/ |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 18:16:45
|
Om din kompis redan är bevandrad inom funk/soul så har han/hon säkert redan plattor med Parliament, Bootsy Collins, George Clinton, Funkadelic etc. Jag skulle (som lindome redan rekommenderat) överväga Jill Scott och då med plattan Who is Jill Scott. Låten "The Way" är kanske en av världens bästa låtar...så soft :) Annars hade jag nog kollat Morcheeba; två favorit album är Who can you trust och Big Calm. Ingen av dem verkar vara helt lätt att finna på vinyl dock. Annars finns ju de mer etablerade Erykah Badu och (tyvärr för tidigt bortgångna) Aaliyah. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Babar
Member
177 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 23:49:52
|
>> lindome...håller med dig om 70-talet. Efter det har det bara gått stadigt utför;-) |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 11:47:12
|
Crusaders som enligt mig hade sin storhetstid före 1975 har gjort ruskigt mycket bra kvalitetssväng i genren. Några personliga favoriter är "Chain Reaction" och "Southern Comfort" men sök själv på www.amazon.com för att läsa om dom och lyssna på lite prover. |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 15:12:42
|
Kul o se att det finns Soul/Funk diggare på forumet. Tänkte jag skulle göra en liten korrigering bara. All bra soul/funk kom inte på 70-talet! Jag har själv hela p-funk katalogen(tror jag), 20 st JB, mesta med Sly samt allt med grupper som Bar-Kays, Mandrill, Cameo, Isley Brothers osv osv...
På senare år (läs 5 sista) har jag dock börjat hitta riktig funk dvs "Deep Funk". Original singlar är svindyrt men det kommer reissues för ca $5 i en strid ström. Finns dessutom ett antal band som spelar deep funk och gör nya plattor även nu. Exempel: The New Mastersounds Speedometer Baker Brothers Quantic Soul Orchestra Boogaloo Investigators Lee Fields Sugarman 3 Calypso King & the Soul Investigators sist men inte minst Sharon Jones & the Dap-Kings som jag såg på Jazzcafe i London i lördags! Helt fantastisk spelning med en energi som jag misstänker bara James Brown i slutet av 60-talet kan matcha. Stenhård funk i 2 timmar med ett band tightare än ett par 3 storlekar för små jeans!!!!
Internets utveckling har ju gjort att många band kunnat få ut sin musik utan skivkontrakt, vilket inte hände på 80-talet iaf. Letar man på nätet hittar man olika artisters egna hemsidor där man kan köpa nya CD som är riktigt bra inspelade men man hittar inte dessa skivor på Amazon, Tower eller liknande butiker.
www.cdbaby.com är en bra site för lite udda artister.
Sharon Jones' nya, och en del andra liknande, hittar man på www.daptonerecords.com
Soul och funk mellan 1983-1997 är däremot inte mycket att ha (undantag finns naturligtvis)
"Keep that funk alive" |
|
|
|
Topic |
|