HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Brilliant Classics vs Naxos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:01:21  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har väldigt bred musiksmak. På senaste tiden har jag lyssnat mycket på klassisk musik. De flesta skivorna har inhandlats från Naxos vilka jag tycker har en jämn kvalitet och bra pris. För ett tag sedan fick jag höra om Brilliant Classics som ligger på Joan Records. Så vitt jag vet inte så stora i Sverige ännu men ska enligt hemsidan vara en av världens större skivbolag för klassisk musik. Skivorna från Brilliant Classics är otroligt billiga och får Naxos att framstå som "dyra". En box med Mozarts bästa (40 skivor!) kostar endast 385kr! Under 10kr/skiva! Måste vara för bra för att vara sant...eller? Jag har ännu inte vågat köpa något från Brilliant Classics då jag har svårt att tro att man kan producera skivor av god kvalitet så billigt. Finns det någon som har lyssnat på skivor från Brilliant Classics och skulle kunna ge information om kvaliten på dessa. Hur är kvaliten i jämförelse med skivor från Naxos?

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/03 :  09:03:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Brillant KAN vara bra och det finns endel saker som också kritikerna
gillar. Både kritiker och jag gillar t.ex. Shostakovich symfoni-boxen. Jag tyckte också Vivaldi boxen var bra, en hel del svenska artister på den. Ser man bara på priset får man inte billigare
musik på CD än Brillant, men i många fall är det inte de riktigt
bästa utförandena.

Martin
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/01/03 :  10:56:59  Show Profile Send Mattias a Private Message

Brilliant sortimentet innehåller även sacd's för billig penning. Nu har jag inte sett ngt i sverige än, men längre söderut i Europa kan man få en sådan sacdskiva för strax ovan 100 lappen.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/03 :  17:33:23  Show Profile Send aplodon a Private Message
Var kan man köpa Brilliant? Letade för ett tag sedan hos några internet-butiker utan resultat.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/01/04 :  15:53:57  Show Profile Send JesseX a Private Message
Är det de här som finns på Ginza? De har några väldigt billiga klassiska boxar.

Att det finns riktigt billiga och bra klassiska utgåvor är iofs ingen nyhet.
Jag har tidigare handlat både från Naxos och ett otal andra lågpris-bolag.
Det är sällan som jag blivit besviken. Å andra sidan är inspelningarna kanske
inte de allra mest kända. Ofta är det ju t.ex. vissa orkestrar i Öst som står
för framförandet. Dessa musiker är förstås duktiga men det finns ju ofta vissa
andra utgåvor som är erkänt klassiska.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:50:01  Show Profile Send Straub a Private Message
Tack för alla tips.
Det blir nog att handla lite skivor i veckan...

Det går att köpa skivor från Brilliant Classics hos vissa bokhandlare. Wettergrens på Avenyn i Göteborg har ett ganska stort sortiment till samma priser som på Ginza.

Jag är frammförallt intresserad av 40cd-boxarna med Beethoven, Mozart och Vivaldi (till att börja med). Det finns också en mkt intressant box med Bachs kompletta verk (160 skivor!) men den har jag inte hittat att köpa någonstans i Sverige ännu. Bach boxen hittade jag en recension på. Den fick överlag mkt bra kritik, majoriteten av inspelningarna ska vara av god kvalite. Lyckades också få fram lite annan information, tex att en del inspelningar kommer från BIS, det borgar för kvalite och skulle också ge en förklaring till att kvaliten på skivorna verkar variera. Har inte hittat något svensk pris på Bach-boxen men har hittat att priset per skiva ska vara ännu billigare än för 40cd-boxarna. Troligtvis under 1500 kr alltså...
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:55:55  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Joan Records "Liszt - Organ Works" på SACD verkar intressant - någon som hört den?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:29:56  Show Profile Send Straub a Private Message
Jädra vilken storm det är. Har haft två timmar strömavbrott.

Jag hittade ett ganska stort utbud av Brilliant Classics på Wettergrens i Gbg för några veckor sedan. Blev mkt besviken då det idag tyvärr var väldigt utplockat. Inte heller kunde de ta hem enstaka artiklar eftersom det var ett centralt inköp för julhelgen.

Köpte 40cd-boxen med Vivaldi eftersom den blev rekommenderad på forumet.

Har hitintills lyssnat på två av skivorna.
Mitt första intryck är att det låter bra.

Är det någon som vet var man får tag på Den kompletta Bachboxen (160cd) från Brilliant Classics?

Mvh
Straub
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:30:17  Show Profile Send Straub a Private Message
Jädra vilken storm det är. Har haft två timmar strömavbrott.

Jag hittade ett ganska stort utbud av Brilliant Classics på Wettergrens i Gbg för några veckor sedan. Blev mkt besviken då det idag tyvärr var väldigt utplockat. Inte heller kunde de ta hem enstaka artiklar eftersom det var ett centralt inköp för julhelgen.

Köpte 40cd-boxen med Vivaldi eftersom den blev rekommenderad på forumet.

Har hitintills lyssnat på två av skivorna.
Mitt första intryck är att det låter bra.

Är det någon som vet var man får tag på Den kompletta Bachboxen (160cd) från Brilliant Classics?

Mvh
Straub
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:30:33  Show Profile Send Straub a Private Message
Jädra vilken storm det är. Har haft två timmar strömavbrott.

Jag hittade ett ganska stort utbud av Brilliant Classics på Wettergrens i Gbg för några veckor sedan. Blev mkt besviken då det idag tyvärr var väldigt utplockat. Inte heller kunde de ta hem enstaka artiklar eftersom det var ett centralt inköp för julhelgen.

Köpte 40cd-boxen med Vivaldi eftersom den blev rekommenderad på forumet.

Har hitintills lyssnat på två av skivorna.
Mitt första intryck är att det låter bra.

Är det någon som vet var man får tag på Den kompletta Bachboxen (160cd) från Brilliant Classics?

Mvh
Straub
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:15:33  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har nu lyssnat en del på Vivaldi-boxen och måste säga att jag överlag är nöjd. De fyra årstiderna, La Stravaganza, blockflöjt- och orgelkonserterna upplevde jag som ok, både inspelningsmässigt och hur musikerna framför materialet. Kanske inte "perfekt" hela tiden men helt klart något i alla fall jag kan leva med. Kantaterna med sopran tyckte jag var mycket bra ( de jag har lyssnat på) men mitt första intryck av kantaterna med alt var att de inte jättebra. Jag upplevde att det lät ansträngt när alten sjöng, som om marginalerna var för små helt enkelt. Jag kan ha fel, det här var det första intrycket.

För att summera måste jag säga att om resten av boxen är i samma klass som det jag lyssnat på kan jag inte (för det priset) annat än att rekommendera den.
Jag är positivr överraskad även om inte allt är 100% bra.
...jag har faktiskt redan beställt boxarna med Mozart och Beethoven från Ginza...
Mvh
Straub
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000