HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Märkligt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:48:25  Show Profile Send mapem a Private Message
Häromdan, när vi sett Trollflöjten på TV, Ingmar Bergmans visuellt väldigt fina version, musikaliskt kanske mera tveksam (förutom Hagegård som var lysande), och jag lyssnat på en CD-version med idel berömdheter men inte blivit så berörd (en massa individualister försörker övertrumfa varandra med sånginsatser som alltså inte alls hänger ihop), så tog jag och plockade fram en många år gammal kassett som jag spelat in från radion när man direktsände Trollflöjten från Folkoperan och klämde in den i den gamla Technics M65:an, som inte fått göra tjänst på ett bra tag.

Vad händer? Jag blir trollbunden. Vilken närvaro! Vilken musikalitet! Jag känner hur publiken älskar detta. Och sångarna har roligt. Det hörs också. Scenen öppnar sig bakåt ut genom väggen. Folkoperans atmosfär omsveper mig. Orkestern spelar för glatta livet. Lite blir fel då och då. Men alla instrument hörs precis som de ska låta. Sångarnas röster återges med värme. Men ändå detaljerat. Allt "röstskrap" går fram. Publiken skrattar och applåderar. Jag är med.

Men stopp ett tag, ett gammalt kassettdäck är väl sämsta tänkbara ljudkälla. Och det hela är inspelat på ett simpelt TDK AD standardband. Från en Tandberg-reciever som jag hade då. Och P2:s svaga stockholmssändare, mottagen långt ute i en förort.

Märkligt.

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:37:01  Show Profile Send mwali a Private Message
Ja det låter märkligt, men man ska inte nog underskatta effekten av dina låga förväntningar på en bandad radioupptagning. Det är mycket psykologiska effekter i hur man upplever ljud.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:31:32  Show Profile Send Falumas a Private Message
En bra inspelning via radio och kasett är ju trots allt mycket bättre än en taskig inspelning på DVD-audio. Mediet i sig förbättrar ju aldrig orginalet. Jag brukar också då och då lyssna på mina gammla kassetter då och då och verkligen njuta, måste dock erkänna att nostalgin är en stark faktor till det också.

Nu för tiden blir det dock mest kassett när jag flyger via min gammla Sony walkman och ett par Sennheiser noice cancelation hörlurar. Så en 3-4st kassetter i månaden lyckas jag nog avverka i alla fall.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000