HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:31:48  Show Profile Send p1son a Private Message
Som nybörjare som jag är har jag en del funderingar. Många kanske tycker att jag är helt ute och cyklar. Men jag hade gärna fått det utrett.

Högtalarkablar finns i många olika prisklasser, men jag tänker på en utav de billigaste och det är vanlig installationskabel, "EKK" också kallad.
Vad har folk för erfarenhet utav sådan? OM nu någon här använder sig utav det. Har hört av några att det ska vara rätt hyfsat, utav vissa är det rent skit, att det är en skam att ens nämna det i hifi sammanhang. Men som sagt, alla är vi barn i början. Så därför är jag öppen för all respons.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:46:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Många tycker att EKK är det ultimata till högtalarkablage att inget annat behövs. Köp en sådan och förslagsvis en Supra Ply. Testa förutsättningslöst. Låter Supra bättre så kan du fortsätta och leta uppåt i prisklasserna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/09 :  14:32:04  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Du er på spåret! Massiv koppartråd er saken bara den er tilrekligt tjokk. Du kan godt børja med vanlig 2,5mm EKK(-anbefaler EKKJ!)men om du vil ha et tip så gå direkt på 6mm ock anvend två stycken ledare pr. pol. Inget tvinning/fletning, raka rør!


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/09 :  14:32:38  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag ger inte mycket för EKK, men tycker också att skillnaden mellan olika kablar inte börjar ge sig till känna förren uppåt 150-200 kr/m.
Men som sagt, många tycker EKK är det bästa som finns.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  15:03:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag kör med EKK. Det kommer ju ljud iaf De ska iaf ha rätt elektriska parametrar.
Tillverkaren av mina högtalare rekomenderar dessa kablar så jag kör på dom tillsvidare.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/10 :  01:05:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Baltazar, vilka högtalare har du?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/10 :  13:48:59  Show Profile Send p1son a Private Message
Är 4 ledad EKK att föredra då? även om man inte ska köra bi-wire?

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/10 :  13:50:20  Show Profile Send Baltazar a Private Message
LarsT-> Ino Audio piP

Mvh


Go to Top of Page

Hertz
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/01/10 :  14:07:40  Show Profile Send Hertz a Private Message
Jag körde med EKK tidigare, och tyckte det var ok.
Nu har jag uppgraderat och använder högtalarkablar från MarcusCables.
Det gav en stor förbättring.
(Ultimata testet:
Berätta för frugan vad kabeln kostade och be henne avgöra om hon
tycker att hon hör någon skillnad...)

Jag tycker att närvarokänslan blev mycket bättre.
Nu har jag Lisa Ekdahl och Diana Krall på besök varje kväll...

Mitt förslag är att prova med EKK (billiga).
Låna sedan hem något från exempelvis HiFi-klubben, och lyssna dig fram.

Jag trodde inte att det skulle bli så stor förbättring som det faktiskt blev.

Lycka till i ditt sökande!

Livet är för kort att inte njutas
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/10 :  14:48:41  Show Profile Send p1son a Private Message
Sådana saker ska man aldrig berätta ju =/ Kvittona ska man helst göra sig av med =)

Att bara ha top of the line kablar till högtalarna gör ju inte så stor skillnad om man inte byter upp sig i hela anläggningen. Rätta mig om jag har fel.

"En kedja är inte starkare än sin svagaste länk"

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:22:41  Show Profile Send Falumas a Private Message
En bra högtalarkabal har under en längre tid befunnit sig i en radioaktivt tunnel, kabeln skall sedan ligga och komma ner under gränsvärdena för radioaktivitet.
PaleRider har helt rätt i att massiv koppar är bra, det har jag i mina också.



Så alternativet som både Swede och jag kör är alltså massiv radioaktivbehandlad koppar. Ger grymmt resultat rent ljudmässigt! WAF-faktorn blir dock inte så hög eftersom den inte är så böjbar.
WAF-mässigt finns det kablar med kabelstrumpor som är ganska smala och som är betydligt mer böjbara.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:21:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
QED har en riktigt bra kabel för runt 50:-, finns numera hos Hifiklubben, men är en riktigt bra kabel för pengarna...

Men att gå upp till en kabel för en 150-200 lyfter det hela en del...

/M
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/11 :  03:52:10  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
p1son; nej, men du plockar ur mer från din befintliga anläggning. Men nu ska vi inte göra detta till en tråd om kablar gör skillnad eller inte, det finns massor redan. Sorry för OT.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/11 :  05:18:05  Show Profile Send PaleRider a Private Message

4-ledad EKK(J)att føredra? Positiv & negativ signalhalvlek måste holdas elektrisk avskilda om øvertonar ska bevaras oforurenade.
(= ljudbild bredare/høgre typisk enn høgtalar-uppsett)
Visserligen er respektive ledare inbørdes isolerade i en EKK(J) så att signalet i liten grad førsemras av interferense/øvergångsførvregning i motsetning till hvad som er typisk i det mesta av såkallade hifi-kablar. Men til diskantåtergjevning bør man anvenda totalt adskilda kablar om man vil ha virkelig stereo-återgjevning.

Til diskant rekker det bra med sådær 2,5mm koppartråd, men lågre ned behøvs det mycket mer koppar enn hva dom flesta tror. Såvel høgtalarkablar som delningsfilter ock intern kabling er en del av førsterkares strømbanor ock bør dimensioneras derefter. (-den der bør visst bli min signatur..)

Den som nångong har forsøkt att uppgradera hela vegen på et inte allt før klent uppsett vet hvad jag menar..
Mina 4-vegs matas gjenom tilsammans 58kvmm massiv koppar pr. sida, då med 1.8m från mitt likedan "øverdimensionerade" sluttrinn. Inget "high-end"-kabel kommer inn i mitt system

- Falumas; "radioaktivt"?? (-jag har ju alltid varit lite "radioaktiv"..::)) Hvad før effekt tycker du å uppnå med det der?

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:33:24  Show Profile Send Falumas a Private Message
PaleRider,

Jag fick tag på kablarna via CERN när deras tunnel revs som dom krockade partiklar i. Kablarna har alltså suttit som någon typ av signalkablar i ett jäkligt avencerat "labratorium".
Jag vet inte om dom varit speciellt radioaktiva men dom var tvungna att bli geigertestade innan dom fick tas ut ur området.

Jag kan stämma in med din beskrivning. Basen blev helt klart mycket bättre med dessa ledningar med massiv koppar. Jag kan dock inte se att diskanten blev lidande. Fast kan något bli bättre är jag inte sen att ta tillfället i akt.

quote:
Men til diskantåtergjevning bør man anvenda totalt adskilda kablar om man vil ha virkelig stereo-återgjevning.


Totalt avskilt, vad menar du med det? Från två olika slutsteg med aktiv delning eller räcker det med 2 kablar från samma terminaler på ett slutsteg?

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/11 :  14:24:05  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Bara att dom må holdas så långt från hverann att dom inte påverkar hverann inbørdes(bra Svensk, va??)

Basen ble bettre? Men du har "ordinær" kabling inni høgtalarne ock sekert ett hellre "klent" filter, va? Lika tjokk hela vegen + massiva netkablor så børjar vi snakka dynamik..;o)
(hjelper gjerna m. uppgrafering av basfilter om nødvendig!)


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/11 :  15:41:00  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag har ett par HFSL-1 med tjocka kopparkablar rakt igenom.

Hvis du vil skrive pa norsk så går det kjempe greit. Dansk går også meget godt.

Vad definerar du som langt fra hverann? I vilket fall som helst kommer dom att vara anslutna till samma terminaler på slutsteget och på högtalarna är det ju endast ett par cm mellan terminalerna. Annars med en smidig mindre kabel borde jag kunna ha ett avstånd på 2m.

/Karl


Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/11 :  18:38:20  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Sådær et par tummar, det her har jeg inte gjort nån eksakta forsøk med då alt jag har av kablar er skjermade.
Du kjør tjock koppar hela vegen? Så du har uppteck nåt der hva ;o)


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:11:12  Show Profile Send JD a Private Message
Låna hem och lyssna på lite olika varianter, upp till 300kr metern. Det är ju dina öron som skall avgöra det hela i slutänden ändå......

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:17:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså på tal om EKK å kanske ev EKUA kablage så "hyllar" väl iö dom för att dom ska vara transparanta...naturligtvis "låter" kablar olika frågan är väl mer om man vill ha transparant eller ljud som är underhållande men dock inte transparent?

om du vägrar använda telefonkablage i dina högtalare sägs ju supra ply 3.4 vara rätt transparanta också

jag e inte ute efter nån debatt utan det e så jag tolkat iö...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:30:08  Show Profile Send JD a Private Message
Ett annat alternativ är ju Silspeak....Dessa kablar finns ifrån 100 till 300kr metern

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/12 :  00:04:29  Show Profile Send PaleRider a Private Message
Haakan; det her vet du tydelig inte mycke om. Massiv koppar er lugn, avslappnad luftig ock ren i ljudet, som en gammal konjakk. Ock brutalt dynamisk, som mera konjakk ;o)

- ock då talar vi inte om "telefontråd"(-nu har jag inte sett din telefon..?) men om ledare f.o.m. 6kvmm


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..

Edited by - PaleRider on 2005/01/12 00:07:23
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:46:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Att säga att Haakan inte vet någonting om detta är väl ändå inte så trevligt att skriva? Dock är personen han refererar till, I.Ö, någon som antagligen vet mer än de flesta.

Som jag har förstått det ska alla högtalarkablar med samma elektriska egenskaper låta lika, dvs de överför signalen på samma sätt, och då är tydligen både någon SUPRA och EKK några av dessa kablar.

Men somsagt, en tråd som handlar om kabelrekomendationer blir lätt en "kabeltråd"

Ett tips: bestäm din budget, låna hem de alternativ din budget medger inköp av och lyssna.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:27:28  Show Profile Send Falumas a Private Message
Haakan har mycket rätt i att kablarna vi pratar om är mycket transparenta. Hurvida man vill bygga sitt delninsfilter i högtalarna eller använda en equalizer eller ha det i kablarna är en diskution inte ämnad för denna tråd. Det är dock inte denna biten av Haakans inlägg som PaleRider opponerar sig emot.

Man kan inte gruppera högtalarkablar i dessa två grupper.

1. Kablar som ser coola ut med en liten låda innehållande ett delningsfilter.
2. Andra kablar.

Det PaleRider och jag har diskuterat i denna tråd är faktiskt vilka typer av vanlig kopparkabel som faktiskt ger ett väldigt bra ljud. Att då säga jämför en telefonkabel mot en Super dupra plus visar att man inte förstått något. Jämför telefonkabel och våran uppsättning så kommer ni att höra att det är en enorm skillnad också.
Jämför våran kabeluppsättning med vilken kabel som helst som har en liten låda med delningsfilter så kommer ni också höra en skillnad. Vilken som är bäst tror jag aldrig att vi kommer att få fram här. Ett vanligt kabelargument jag kommer använda nu är dock att PaleRider och jag är väldigt nöjda med våran uppsättning i alla fall.

/Karl

PS. Haakan om du har 6mm2 telefontråd hemma hos dig ber jag om ursäkt. Jag vågar nog dock till och med säga att du inte ens har så tjocka elkablar hemma.

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000