HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver jag Coaxialkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:35:51  Show Profile Send rowa a Private Message
Just nu använder jag min pioneer dv717 som cdspelare, kör den med vanliga rca till förstärkaren.

om jag istället skulle koppla med en coaxialkabel, skulle jag då kunna använda mig utan legatolinken i pioneern? lr använda pioneerns daomvandlare?
hoppas ngn förstår vad jag menar

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:48:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Testa och se.
Du kan använda din vanliga signalkabel när du testar och kopplar spelaren digitalt till din förstärkare.
Förstärkaren gör förmodligen om din analoga signal till digital igen för signalbehandling, vilket gör det bättre att koppla den digitalt istället för analogt, så slipper du två omvandlingssteg.
Legatolinken i spelaren är ett påfund du klarar dig utan, som innebär att man släpper igenom mer högfrekvent skräp med mjukare filtrering. Det finns för- och nackdelar med den tekniken. Den slipper du om du kopplar digitalt.
Tycker du att det låter bättre när du kopplar digitalt, så kan du köpa en dedicerad digitalkabel.
Den ser likadan ut som din signalkabel, men är bättre elektriskt anpassad för den digitala överföringsstandarden. Däremot har jag dålig erfarenhet av den optiska varianten tos-link. Den brukar ge sämre ljud än den elektriska varianten av digital överföring.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:45:08  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Har en fråga som passar ganska bra under denna topic (hoppas ingen misstycker); fungerar det att köra med en vanlig rca signalkabel (i detta fallet xindak ac01) som digitalkabel. Kabeln skall användas mellan coax utgången på min cd och den digitalingången på en Behringer 8024 (med rca->xlr adapter). Om detta inte skulle fungara, funkar det i så fall att använda en sån här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5811.htm
med biltema rca-kontakter.

Om båda fungerar, vilket är bäst?

Tack på förhand.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:07:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vad du menar med "fungerar".
En digitalkabel ska ha 75 ohms impedans men standaraden är rätt "snäll" (+överföringshastigheten är i sammanhanget rätt låg) så även om impedansen skiljer en del kommer det antagligen fungera med godtycklig koaxialkabel (även om kabeln ex. har 50 ohms impedans så får du nog ljud),

Vad gäller din Xindak-kabel beror det på hur den är uppbyggd, de flesta signalkablar är koaxkablar och då fungerar det nog men om du skulle råka vara så att AC01 ex. är uppbyggd med tvinnad kabel så är det nog ingen bra idé (då är impedansen ungefär 600 ohm vilket är lite väl stor skillnad).

Sedan hävdas det att det är olika ljudmässiga fördelar med olika kablar men det är svårt att ge några tekniska argument för det.
Prova och se är mitt tips, tycker du det låter illa så pröva med en annan kabel.

Kabeln du länkar till på Elfa skulle fungera utmärkt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:07:45  Show Profile Send CC a Private Message
Stef - Jag använder den själv Har prövat diverse olika digitalkablar men endast ett fåtal dyrkablar har varit bättre! Men då har de kablarna varit dyrare än min transport! Så den rekomenderar jag

Biltemas kontakter avråder jag från då de låter fruktansvärt illa

Jag använder WBT:s senaste model som ska garantera 75ohm å de låter bättre än allt annat jag testat! (Fast jag har inte testat allt förstås) Men jag gillar i o för sig de gamla WBT bättre rent hanteringsmässigt
En billigare kontakt skulle kunna vara Neutrik. Fast jag har inte testat den på digitalkabel om jag minns rätt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/01/12 18:08:49
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:17:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo den där kabeln verkar faktiskt seriös...kanske borde handla några när man ändå ska till elfa snart :D

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:22:30  Show Profile Send CC a Private Message
Gör det

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:23:43  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Tackar för snabba svar. Blir förmodligen att använda elfakabeln då. Har sån hemma redan

Jag blir förvånad över att du tycker att biltemakontakterna låter illa cc. De är ju väldigt lika betydligt dyrare kontakter (utseende mässigt iaf). Var finns de WBT kontakterna att inhandla? Antar att de är tokdyra... Var finns neutrik att köpa?

En sak som är lite förvirrande för mig är att SPDIF (i cdn) väl vill ha 75 ohms kabel och AES formatet på behringern ska ha 110 ohm. Vore det inte bättre att ha en kabel med impedans nånstans mittemellan

Mvh

edit glömde länken
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=538&iItemId=39276

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2005/01/12 18:30:36
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:36:20  Show Profile Send CC a Private Message
Har haft Biltemas o testat på Elfas triax kabel...
Neutrik finns på Elfa, artikel nummer: 42-263-61
WBT... Tja? Svalander eller Creativ-Audio? Eller närmsta hifi butik?
75ohm för oballade kablar.
110ohm för ballade!
Rätta mig någon om jag har fel
Att lägga sig mitt i mellan känns inte rätt... Men jag ska nog överlåta sådant till någon tekniskt bevandrad att svara på....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/01/12 18:37:00
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:51:42  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Grejen är ju att utgången på cdn är obalanserad men behringern är balanserad. Men detta ska fungera ändå enligt säkra källor

Men det bästa vore väl att bygga om cdn så den blir balanserad

| Hemsidan |
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:02:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
En "riktig" konverterare mellan RCA och XLR ändrar också impedansen från 75 til 110 Ohm med hjälp av en anpassningstrafo, jag tror Lundahl säljer något i den stilen; men det kommer som sagt var fungera ändå (hade det däremot varit ett datanätverk som ju för över 100 Mb/s så skulle det inte fungerat).

Rent tekniskt så kan man inte "välja" impedanse hur som helst, det finns gränser.
Att man använder använder 110 Ohm vid balanserad öveföring beror för övrigt helt enkelt på att när man spikade standarden så tog man hänsyn till att många ville ha möjlighet att använda gamla analoga kablar för digital överföring, en vanlig mikrofonkabel med balanserade kontakter kommer ha ungefär 110 ohm impedans vid de frekvenser det rör sig om vid digital överföring.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:20:57  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Tack för klockrent klargörande f95toli!
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:29:55  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Vilken kontakt tror ni är bäst av:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6426.htm?_42_263_61 (neutrink)
och nr 0144/0147 på denna sida:
http://www.svalander.se/shoppen/wbt_phono.htm
(vad är skillnaden mellan 0144 och 0147???)

Vill gärna ha en kontakt som är lätt att löda i.

Blir nog ett inköp av sånna här adaptrar också. Vad tror ni om dem?
http://www.svalander.se/shoppen/adapterkontakter.htm

| Hemsidan |
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:50:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att kabeln du länkade till är en triax-kabel (Dvd den har två skärmar), den är desstutom ganska grov. Jag använder faktiskt den själv hemma och hade ett visst besvär med att hitta kontakter som tog den, det slutade med att jag köpte Supras PPX kontakt vilket fungerar bra.

Sedan kan du ju fundera på hur du vill ansluta skärmarna, jag rekomenderas att du bara ansluter den yttersta skärmen i ena änden och använder den som "ren" skärm.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:24:00  Show Profile Send CC a Private Message
Så sant! Triaxen är grov! Så WBT 0101 är naturligtvis lättast Men WBT 0110Cu låter bäst

Övergång? Varför inte sätta en XLR Neutrik på en gång?

f95toli - Den yttre skärmen ska väll vara fri o endast den inre skärmen kopplad på mottagande sidan?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:42:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
En av skärmarna måste ju kopplas på bägge sidorna, annars får du inget ljud och rimligtvis väljer man den inre.
Den yttre skärmen behöver man inte koppla in alls om man inte vill men för att förbättre skärmningsegenskaperna bör den jordas, och i det här fallet tror jag det räcker med ena sidan, på så sätt undviker man att strömmar flyter i den.

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:32:05  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Har en kabel klar nu (nästan) biltema kontakter och ytterskärmen bara i sändaränden...Borde väl spela mindre roll vilken ände den skärmen är i...

Jag det är väldigt sant cc...en övergång är ju skitdumt till digitalkabeln men jag tänkte till de analoga utgångarna också..

Menade du en sån här kontakt?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021449.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000