HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi behöver inte vara så komplicerat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/12 :  01:50:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När man blir fler i familjen, så inser snabbt att all tid som man tidigare kallade "fritid" plötsligt försvinner och blir tyvärr inte ersatt med nåt liknande.

(Visst får man mycket tillbaka, men det är en annan sak )

Vi kom hem runt 20 tiden nu ikväll, lillan hade somnat i bilen och vaknade inte när jag bar in henne till sin säng.

Frun skulle gå ner i källaren och fixa nåt med tvätten.

Snabb beslutades att jag skulle sätta mig och lyssna lite på musik, nåt som inte har inträffat på ett tag. Se ovan

Högtalarna flyttade snabbt fram till tejpen i golvet och hockeypuckarna stoppades under.
En snabb titt i skivväskan och en lugn skiva med Radka Toneff/Steve Dobrogosz hamnade i spelaren.

Åh, va skönt. Att man så snabbt kan slappna och och bara njuta. Det var länge sen det var så roligt att bara lyssna och inte bry sig om något runt om kring. Även om det bara var för 5 min, innan jag fick slå av värmepumpen, som tyckte att det var dags för lite mer värme.

När jag ändå hade rest på mig, så passade jag på att tända några stearinljus och släcka övrig belysning.

Sällan har min mediokra anläggning spelat så bra

Efter 25 minuters lyssning så var det dags för en kopp tea och åka till jobbet.
Nu 4 timmar senare, så lever jag fortfarande på den knappa halvtimme som jag fick njuta.
Livet är för kort för att inte avnjutas mer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/01/12 :  03:07:59  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Härligt! Det är sånna stunder som gör stereon så himla mycket mer värd än när man sitter och lyssnar jättekritiskt och försöker hitta detaljer och nyanser överallt, imho.



Mina favoritstunder framför stereon brukar inträffa när jag kommer hem från nån föreläsning vid tvåtiden på dagen, trött och allt som oftast blöt och uppstressad...

Då är det alltid lika skönt att dra för persiennerna, släcka ner helt i rummet (frånsett nån liten svag myspyslampa), sätta sig i soffan med en kopp kaffe och en filt, lägga upp fötterna på soffbordet och slå på nån riktigt skön lagom lugn skiva.

Allt låter bra, man varvar ner och när man vaknar till ungefär en timme senare av att skivan är slut är man en helt ny, bättre, människa
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/12 :  03:43:52  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Passa på och njut medans barnet inte vill använda din stereo. Just nu spelar grabben (5½ år) Snopp Dogg på min stereo där hemma....

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2005/01/12 03:44:24
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/12 :  03:47:36  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Zalve:


Ungar... I love em men mina småglin ligger nog i standby läge ett tag till!




Edited by - m_persson79 on 2005/01/12 03:53:09
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/12 :  04:06:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lars: Hon kommer få använda den så mycket hon vill, musik är till för alla,,
(Hon fick fö en egen CDspelare i Julklapp )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:14:03  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
"Frun skulle gå ner i källaren och fixa nåt med tvätten." haha :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:09:45  Show Profile Send berglund a Private Message
Som med så mycket annat handlar det inte om kvantitet utan kvalitet. Vissa korta stunder kan på ett underligt sätt sitta kvar länge i minnet och det är dessa som det är så viktigt att ta vara på.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:19:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag känner igen mig Zalve.
Det är så skönt med de där stunderna (som blir allt färre) då jag kan sätta mig och verkligen slappna av med musik. Det funkar ju utmärkt de gånger man känner att man verkligen kan ta sig tiden.

Sitter man däremot och har "klämt in" ett hifi-pass och känner sig stressad blir det ingen större njutning. Det brukar resultera i att jag blir otålig och sitter och byter låtar och skivor hela tiden.

Nu har jag köpt ny förstärkare så jag ska lyssna mycket på musik närmsta tiden hoppas jag .

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:06:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det inköpet skall vi nog ta en titt på ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/13 :  09:54:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Zalve, ditt första inlägg skulle kunnat vara jag - precis på pricken. Från att tweakat en hel del, samt "analyserat" både musik och ljud så återstår numer bara korta stunder av njutning. En annan följd av detta har blivit att av c:a 400 skivor så lyssnar jag i princip bara på 10 av dem. men, men, jag vet att det kommer bli mer seriös lyssning någon gång igen, intresset är fortfarande starkt!

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000