HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering Skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:37:56  Show Profile Send lindome a Private Message
Hej

Jag sitter med funderingar på att köpa ny skivspelare alt. uppgradera befintlig spelare.
Målet är iaf att få ett bättre ljud

Idag har jag en Thorens 166 MKII med Clearaudio basic pu.
Spelaren köptes på Radiolagret i Gbg 1983 och jag har haft den på service där för några veckor sedan. Lite justeringar och genomgång. De säger att den fungerar som den ska.
Jag har alltid spelat vinyl, så den har inte stått oanvänd direkt
RIIA steg är Vincent PHO 11. Jag har testat både Musical Fidelity och Pro-Ject Tube box. Slutsatsen blev att båda dessa blev en rejäl uppgradering ljudmässigt. Lutar åt att jag köper MF, skall testa Dynavector oxå först.

Frågan är: Vad skall jag köpa för skivspelare.
Nytt el beg max 10000 kr.
Vissa säger att en ny enkel Rega el Pro-Ject spelar bättre än min Thorens, men det tror jag inte på.
Begagnad LP12:a känns lockande men sen tycker ju vissa att den är överskattad! LP 12 för 6-8000 kr eller en ny spelare av annat märke för upp till 10000 kr?

Råd och tips tas tacksamt emot. Fabrikat och ca pris.

Ulrik

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:51:11  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag stod inför samma beslut som du för tre år sedan, Jag hade en TD166 MK2. Jag ville byta till ny spelare för ca 10000 eller beg. Jag köpte en beg LP12 för 8000, och har sedan lagt ytterligare ca 4000 på ny (beg), tonarm.
Jag har aldrig ångrat detta beslut, den fullständigt krossar Thorens TD166, som ändå är en bra spelare.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:38:37  Show Profile Send lindome a Private Message
Att den är bättre än Thorens är klart, men jämförde du med nåt nytt ex Nottingham Analogue, Kuzma eller Rega etc etc?

Jag har hittat en LP12 med en kass Akito arm. Om jag skulle köpa den, vilken arm bör man sätta på spelaren då?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:55:19  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Den jag köpte hade en Akito1 arm som jag levde med till i våras, då började jag att söka efter en beg Ittik LVII eller Ittok LVIII, jag fick napp hos Tonläget, och resten är historia.
Jag tycker att Nypriset på EKOS2 är alldeles för högt, så en Beg Ittok LVII/LVIII eller en beg EKOS1 är nog prisvärt.
En beg Ittok LVIII motsvarar nästan en EKOS1.
Tänk bara på att Akito armarna inte är så lämpliga om du vill använda MC pickuper.
Det finns beg Linn armar ibland på Ebay.
Någon egentlig jämförelse när jag bytte gjorde jag inte, det är ju i stort sett omöjligt att göra en vetig provlyssning med lika förutsättningar mellan olika spelare i butik, eller hemlån för den delen.
Jag tror nog att en Beg LP12 står sig nycket väl mot det du kan köpa nytt för samma pris, eller t.o.m. högre priser.
Jag gick efter vad jag genom åren hört hos andra och i butiker.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/01/08 17:19:28
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:14:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du hittar en LP-12a i fint skick för sådana pengar bör det nog betraktas som ett fynd. Men det gäller ju att kolla så att allt funkar som det ska.

Om du kan tänka dig att köpa nytt så ska ju nya Rega P5 vara väldigt bra. Med en Super Elys pickup landar det väl dock kring 13 papp. Inte lika bra som LP-12 och liknande när det gäller djupbas och "stor ljudbild" kanske, men Rega generellt har ett mycket trevligt, snabbt och detaljerat ljud.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/09 :  11:32:34  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag är helt nöjd med en LP12 (Ittok LVII och K9 pickup) men vill bara säga att om du hittar en så billig LP12a (som för 6.000) så är risken att du snart vill ge den en hel del uppgraderingar... Kolla gärna på Linnforumet och be om tips, många där som kan mycket om just denna "plint"

http://www.selleri.de

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/09 :  15:17:32  Show Profile Send lindome a Private Message
Finns ju helt klart en del "Linn-vänner" på forumet!
Jag tänker nog använda MM-pickup ett tag till, så Akito armen bör väl fungera alldeles utmärkt!?
Har själv hört/sett folk med LP12 som köpt enkla Grado pu på Tonlägets rekommendation. Misstänker att de är rätt nöjda också!!!

Vad säger alla andra som ratat Linn och köpt andra fabrikat?
Kom igen med lite förslag!
Beggad Thorens 160 super eller 124, 125 eller nya spelar som jag nämnt tidigare?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/01/09 :  21:30:19  Show Profile Send karvid a Private Message
Lindome,
du kan säkert hitta en del tips och ideer på:
http://www.nakedresource.com/Forum/index.php

I övrigt så köpte jag för snart 1 år sedan en beg. Thorens 160 Super med AudioCraft enpunktupphängd tonarm... Ett köp jag aldrig ångrat. Men allt beror ju på de tillfällen och tillfälligheter som dyker upp. Pickup och RIAA betyder förståss oerhört mycket för ljudet...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:01:13  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Varför inte en Pro-Ject RPM 9. Den jag lyssnade på hadde Pro-Jects egen tonarm med Ortofon Kontrapunkt MC pickup. Och den kombinationen låter mycket bra. Jag tror priset ligger runt 10 kkr med tonarm (utan pickup). Jag vet inte vem som säljer Projekt i Göteborg eller som har någon du kan lyssna på, men kommer du till Malmö eller Köpenhamn så kan jag nog ordna ett lyssningspass.

Pro-Ject RPM 9


Thorens har ju en ny modellserie med exempelvis Thorens TD-810 som jag inte har lyssnat på men ligger i 10 kkr prisläget.

Thorens TD-810





Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:24:57  Show Profile Send lindome a Private Message
Lyssnade på Pro-Ject RPM-9 förra veckan på Ågrens i Gbg.
Lasse var hjälpsam som vanligt, men jag tror inte spelaren kom till sin rätt i det innersta rummet på Ågrens. Spelade på Audiovector o Arcam stärkare. Det lät ljust och ingen bas, men det brukar det göra i det rummet tyvärr
Skulle vara roligt att testa den i annan omgivning.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:14:41  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag har en RPM9 som jag är riktigt nöjd med! Just nu sitter det en Grado Gold på den vilket ger ett mycket dynamiskt och lite fylligare ljud, tyvärr så är inte upplösningen i toppklass. När ekonomin tillåter ska jag montera en Benz Micro Glider II som jag har blivit rekomenderad av flera

Musiclover!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:58:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Pro-Jecten är ju klart läcker,,, de mindre modellerna 6 och 4 fick godkänt i WAF. ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/13 :  09:21:58  Show Profile Send lindome a Private Message
WAF är inte så viktigt nu iaf

Kanske ska ge RPM-9 en chans till, men i vilken miljö/omgivning?

Har sett några Michell Gyrodec beggade också, lite högre pris men de kanske är värda det? Synpunkter.... 12-13000 kr med arm, 9000 utan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000