HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustik funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/01/11 :  22:11:01  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Flyttade förra veckan till ett studentrum på 18 kvm. Så här har jag ställt upp stereon.







Det är ca 2,5 m mellan väggen och garderoberna. Jag hade tänkt mig sätta upp ett par absorbanter bakom högtalarna. Men jag vet inte riktigt hur jag ska placera dem. Första tanken var att ha en 60 cm bred markplatta bakom varje högtalare. Men efter att ha läst lite om ämnet började jag fundera på om det är bättre att ha absorbanterna i hörnen. Men om jag gör så blir det riktigt trångt.
Så hur stor skillnad skulle det bli om jag satte absorbanterna efter väggen istället för vinklade i hörnorna?

Eftersom jag har fyra markplattor tänkte jag bygga absorbanterna av dessa med en 45 mm regel bakom. Jag skulle då få två plattor över, så jag har funderat på om det lönar sig att sätta upp fler.

Funderar på att sätta en bakom lyssnings platsen.



Och en över sängen för att ta bort första reflektionen. Det ska komma upp gardiner på andra sidan. De liger just nu hos föräldrarna för att bli sydda.



Låter detta som en bra början, eller ska jag tänka om?

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/11 :  22:21:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
för det första så heter det absorbenter

sen har du en likadan tandberg dvd som jag

åsså tror jag banne mig att det e en lägenhet på hammarby allé?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/11 :  22:52:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De skivor som blir över gör du såna där fina tavlor som LeoAretis gjort och de kommer sänka efterklangstiden i rummet. Precis vad du behöver för att få ut max av dina HFLS1. Det kommer bli kanonbra.
Det är inte tvärsäkert att de tvärställda skivorna måste stå bakom, ibland funkar andra hörn lika bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000