HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gainclone klar men krånglar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:30:28  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hejsan, Nu står min GC klar med tillhörande ormbo av kabblar men såklart strular det...

Bygget är Brians lm3875 basic kit med en 24x24V 300VA trafo innan likriktning. Trafon ligger i separat låda men alla komponenter i den andra. Signalen går från ingång till linjeväljare till volymkontroll och sedan till kortet och vidare till högtalarna. Signaljord går endast från RCA till volym till kort av nån anledning, bara blev så.

I stjärnjorden sitter 3 kablar, chipjorden från varje kort och den som går till uttaget, om man nu hade jordade uttag som jag inte har.

När jag mätte över utgångarna fick jag ett lågt värde på högerkanalen men INGET på vänster, inte noll utan inget utslag alls.

Och nu till problemet, när jag testade den kopplad till min bärbara CD så fick jag ett rytmiskt zappande ur vänstra högtalaren, intensiteten av ljudet ökade med volymen. Detta var inget jordbrumm utan mer att klart zappande, skrikigt ljud. Chippen går ganska varma då min värmefläns kanske är lite väl liten.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?

.....where the music comes to die.

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:43:35  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
En skiss på kablaget hadde varit bra. Så att vi pratar om samma saker sen!

quote:
Värmefläns

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:57:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Är det inte irriterande när man inte hittar rätt ord på svenska? Heatzink, var jag ute efter iallafall

En bild på kablaget??? Du vet inte vad du ber om, kom på efteråt att jag borde fäst allt i chassit INNAN jag drog kablarna. En större låda hade inte skadat heller

But here goes:

Oranga är signaljord och grön är jord från korten, undantaget är den oranga med ögla på, den går till jorden i vägguttaget.

De tjocka svarta och genomskinliga leder signalen.
Svart, gul, vit och röd är V-,PG- PG+, V+ resp.

Endast en av de två ingångarna är inkopplade. Nag blev lite trött på allt så jag tänkte den vanligtvis dumma tanken att "bara släng ihop det och se om det funkar, sen kan man snygga till allt".....Sure...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:31:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Liten fråga: Har du följt Brians anvisningar? Avviker de i någon form?

Snyggt och prydligt är ofta bra.... och då menar jag inte bara det estetiska.

En grundregel är att inte blanda ihop alla signaler i ett enda trassel utan skilja på högtalarkablar, ingångssignaler och kraftmatning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:41:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har följt anvisningarna tills det att jag kopplade in linjeväljaren, dock är bara ett läge ikopplat så det borde inte göra nått särskillt.

Prydligt hade varit bra Men då jag fick för mig att det skulle vara kul med en liten låda så strulade jag visst till det, inte så mkt plats att arbeta på. Men kan det vara så simpelt att det är interferans mellan kablarna??

Ska jag få det årydligare så blir det att rycka ut allt och löda bort kablar och starta från noll tyvärr.

Trasslet i mitten är matningarna och jord, signalkablarna ligger fria. Det kanske inte syns men de ligger några cm under övriga.

Chippen blir väldigt varma förresten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:02:17  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Varför heter det rusningstrafik när allt står stilla? o varför heter det kylfläns när den blir --Varm ? Jag tycker det var en felskrivning mitt i prick.
För att återgå till felsökningen. det var ingen bild jag frågade efter, jag önskade en skiss (enkel i Paint duger utmärkt). om du gör den så är det också möjligt att du hittar felet medan du ritar.
Det zappande ljudet du beskriver har jag råkat ut för en gång då var det utsignalen som via en massa konstiga kopplingar letade sej till jord?.(det var oxå en klon)

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:16:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
HA!, Kylfläns, där har vi det .

Paint var det ja

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  19:14:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det verkar vara så att det är nått med kablarna iallafall. Jag har bara flyttat lite på dem, inte lödat utan bara pillat runt lite och ljudet är nu borta. Jag har iofs kopplat bort de billiga testhögtalarna och cd:n och kopplat in HFLS-1, DAC och DVD så ljudet är ju helt annorlunda.

Liiite klent för HFLS-1 iallafall, ganska klen bas och allmänt tunnt ljud men iallafall :). Kanske ska spelas in ett tag med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:40:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Förresten, har jag missat nått elle skall Alps volymkontrollerna vridas moturs som min?
dubbel 20K linjär

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:33:19  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Roligt att höra att det funkar! det verkar det var nåt glapp eller kortis nånstans. När en pot är linjär kan du själv välja vilket håll du ska vrida på den.det bestämmer du med inkopplingen, om du vill ha så att volymkontrollen vrids som "vanligt" får du byta plats på två kablar, ej löparen. (per kanal)
Angående skissen: det ser ut som du har du kopplad signaljorden till chassit (och på flera ställen till råga på allt) det behövs inte.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:51:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
Oj, de är inte kopplade till chassit, alla signaljordkablar är kopplade till SG på resp chip.

Då får jag byta plats på kablarna...kanske man skall göra senare när man inte har nått att göra, kansk styra upp kabelhärvan med :)

DC-offset var förresten 0,16mV på högra och 27,6 på vänstra.... Skillnad men den är helt knäpptyst iallafall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:08:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
0.16 mV, frukansvärt bra! Chassit ansluts bara i en punkt.... men har du inga brumproblem så har du inga problem...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:08:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
0,16 mV, frukansvärt bra! Chassit ansluts bara i en punkt.... men har du inga brumproblem så har du inga problem...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:08:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
0,16 mV, fruktansvärt bra! men en del kan landa på över 300 mV! Chassit ansluts bara i en punkt.... men har du inga brumproblem så har du inga problem...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:10:06  Show Profile Send Lash a Private Message
kan det inte vara som så att ena chipet är dött?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:19:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tyst var det samma som brumfritt eller var det verkligen "tyst"?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:27:40  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Liiite klent för HFLS-1 iallafall, ganska klen bas och allmänt tunnt ljud men iallafall :). Kanske ska spelas in ett tag med.

hur pass stora kondingar kör du med?. vad jag har förstått så får du bättre bas med mer kapacitans, men det ska straffa sej med sämre ljud. Men bästa sättet är väl att prova sej fram. Spelas in tror jag inte på. Jag tror mest det handlar om du ska "spelas in" på det nya ljudet.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:56:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Tyst var det samma som brumfritt eller var det verkligen "tyst"?

Brummfritt

quote:
Spelas in tror jag inte på. Jag tror mest det handlar om du ska "spelas in" på det nya ljudet.

nja, ljudet brukar väl ofta bli lite mjukare så att säga. Har en liten lindrig sväng av tinitus så jag gillar inte alls skarpa diskanter osv så jag brukar märka om just detta ändras, men iallafall

Tjena peranders, som jag skrev på diyaudio så brukar jag posta på båda ställen då denna sidan ofta strular för mig (bara så folk inte tänker: fan vilken tjatig jäkel)

Keld:

Basic-kit.
1500uF var et visst.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/11 :  19:06:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag gissar att du menar 1500uF per rail på varje chip-PCB, och det är normalt.

Har du inga kondingar i strömdelen alls? I så fall så bör du tappa väldigt mycket i basen.
En normal rekommendation för LM3875 för bra bas är 4700uF per rail per chip i strömdelen.
Mindre funkar, men du tappar en hel del tryck i basen. Så om du har lite kondingar att trycka in så blir din bas mycket bättre.

Om du vill få hyfsat bra "log" beteende på din 20K pot så rekommenderar jag att du kopplar in ca 3K motstånd mellan utgången på poten och signaljord. Då blir det mycket enklare att ställa in önskad volym.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/11 :  19:23:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
lista med komponeter och schema finns på http://www.chipamp.com/lm3875.shtml

likriktardelen har en på 15uF/rail

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000