HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Balanserad hörlursförstärkare med rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/30 :  23:53:32  Show Profile Send ludo a Private Message
Hej allihopa!

Har tänkt att bygga en förstärkare till ett par Sennheiser HD650.
Gått o grunnat på iden ett tag, men droppen som fick bägaren att rinna över o dra igång det här projektet var rean på 6V~ trafon på elfa.
Som framgår av det mycket förenklade schemat längre ner så har jag tänkt mej en balanserad koppling.
Varför är det så få som bygger balanserat med dubbla rör förstår jag faktiskt inte – de är ju som gjorda för att köra balanserat.
Hörlurarna behöver heller ingen jordreferens för att fungera – talspolen vibrerar lika fint med spänningsdifferens som med spänning refererad till jord.
Balanserad drift minskar dessutom risken med att snappa upp en massa störningar i sladden mellan förstärkare och lur och även i själva talspolarna.

Vidare framgår det även att jag har tänkt att köra förstärkaren fullt dc-kopplad från ingång till utgång - helt utan kopplingskondingar eller trafos någonstans i signalvägen.
Istället väljer jag att dc-skifta nivån via ett steg som kallas ”folded cascode” och är helt enkelt en common base förstärkarkoppling (CB-transistorn jobbar i sitt mest linjära område – bör inte bidra så mkt till ljudkaraktären).

Vad kan mer sägas om projektet?
Iom att HD650 är rel högohmiga och att rören jag valt är rätt så linjära så ska jag försöka undvika använda negativ feedback helt.
Men - skulle det låta bättre med NFB (för hög utimpedans eller för hög dist) - ja då är det bara addera lite feedback, inga problem.

Glöden kommer att matas med primärfiltrerad AC. Ev läckage av brum o andra lågfrekv störningar kommer att tas om hand av den balanserade kretstopologin,
medans HF-brus stoppas redan på primärsidan via ett nätfilter.
Reglerad matning blir inte nödvändig (tror jag).
Däremot tänker jag reglera alla de övriga matningslinorna på något sätt.
Diskret shuntreglering skulle sitta fint men jag börjar nog med en serieregulator av ”enklast möjliga modell”.

Det är min plan. Vad tros?

Planen:


Sötnosarna:

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/01 :  01:04:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite intressant konstruktion. 8A glöd är en hel del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/01 :  01:24:04  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ser mycket intressant ut! Det ser ut att bli en ganska respektingivande pryl av det, många rör och stor nätdel . Hur många separata spänningar behövs från nätdelen, 4 + glöd?
Rean på Elfa missade jag, var det väldigt billigt?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/01 :  01:43:30  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
8A glöd är en hel del.

Ja, det blir en del...men räknar man om det till effekt blir det bara 50VA vilket enligt mina mått mätt inte är särskilt mycket...eller har jag fel?
quote:
Hur många separata spänningar behövs från nätdelen, 4 + glöd?


Ja, är du tankeläsare Uniper, för det är precis så många spänningar jag tänker ta ut fr nätdelen. B1+, B2+ resp B1-, B2- får +-"samma spänning" och B3+, B3- får +-"lägre spänning"
quote:
Rean på Elfa missade jag, var det väldigt billigt?

Det finns nog några 6V~/40VA kvar (lagom til att mata 2st 6AS7:or med), länk http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=186340.htm?_56_194_08

Edited by - ludo on 2004/10/01 01:51:41
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:02:28  Show Profile Send MartinX a Private Message
Ett allmänt problem med att bygga DC kopplade hörlursförstärkare med rör är att rör har en tendens att inte alltid vara helt lika samt att rör kan få för sig att lägga av. Man får noga tänka över vad som händer vid uppstart tex, även mellan två trioder i en dubbeltriod kan uppvärmningstiden skilja sig något mellan systemen vilket i en DC kopplad förstärkare kan få till följd att man ett ögonblick får 120V DC eller något liknande över hörluren vilket kommer att avliva den snabbt. Likadant om ett rör lägger av eller man får glapp i en sockel. Skyddskretsar skulle jag fundera på.

För övrigt gör du rätt i att skrota den 3-poliga 6,3mm teleproppen som av någon anledning blitt standard på hörlurar. Själv använder jag 4pol XLR kontakt till mina hörlurar (med diy hörlurssteg). Alla 6,3mm proppar borde smältas ner, den gamla DIN proppen var bättre.

Vad är cirklarna med I1-I9 för något? Konstantströmsgeneratorer eller bara mätpunkter i CAD programmet?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/10/01 10:07:10
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/01 :  15:28:14  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ett allmänt problem med att bygga DC kopplade hörlursförstärkare med rör är att rör har en tendens att inte alltid vara helt lika samt att rör kan få för sig att lägga av. Man får noga tänka över vad som händer vid uppstart tex, även mellan två trioder i en dubbeltriod kan uppvärmningstiden skilja sig något mellan systemen vilket i en DC kopplad förstärkare kan få till följd att man ett ögonblick får 120V DC eller något liknande över hörluren vilket kommer att avliva den snabbt. Likadant om ett rör lägger av eller man får glapp i en sockel. Skyddskretsar skulle jag fundera på.


Mycket bra synpunkter! Fler varningar av det här slaget är mycket välkommna!
Fördröjningskretsar, sekventiell uppstart och skyddskrets för utgången är påtänkta men inte helt klara i detalj. DC-mässig obalans mellan två trioder i ett dubbelrör löser jag gm att justera värden på katodmotstånden och/eller välja rör som är välmatchade (hoppas de åldras någorlunda lika).
quote:
För övrigt gör du rätt i att skrota den 3-poliga 6,3mm teleproppen som av någon anledning blitt standard på hörlurar. Själv använder jag 4pol XLR kontakt till mina hörlurar (med diy hörlurssteg). Alla 6,3mm proppar borde smältas ner, den gamla DIN proppen var bättre.


Ja, jag håller med - balanserad drift borde vara standard på 2000-talet.
quote:
Vad är cirklarna med I1-I9 för något? Konstantströmsgeneratorer eller bara mätpunkter i CAD programmet?

Cirklarna indikerar strömkällor/generatorer. Vissa kommer att ersättas med aktiva sådana, andra kanske med resistorer.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:00:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tankeläsare, nej.. det var en vild gissning

Någon form av säkerhetsgrej på utgången är säkert en bra idé. Kanske en liten krets som tittar på en rejält lågpassfiltrerad version av utsignalen och kopplar bort lurarna med ett relä om den driver iväg.

6,3mm-proppen är helt galen ja, hur fiffigt är det med en kontakt som går i total kortsluting när man kopplar i och ur?

Tack för trafo-tipset, ska kika sen när Elfas server kommer igång igen..
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/01 :  17:02:42  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Jag vet att detta kanske låter negativt men jag måste bara komma med ett inlägg...

Först en filosofisk fråga

Om jag utgår ifrån att du använder halvledare till konstantströmkällor så räknar jag till minst 12 halvledare och bara 6 triodrör, är det då en rörförstärkare...

Förutom detta så förstår jag inte nyttan av INP BUF, rör har så hög inimpedans så någon separat buffer är inte nödvändig, du kan altså skrota den delen.

Angående varför balanserade steg inte har använts mer med rör så finns det ett mycket enkelt svar, balanserade kretsar kräver ett dubbelt antal aktiva element och alla aktiva rörelement drar ström och tar plats och oftast är fördelarna marginella så man klarade sig oftast med andra lösningar.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/01 :  19:56:54  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag blir också fundersam över det generösa bruket av strömkällor. Jag undrar, kommer du överhuvudtaget få någon utsignal? Om vi tar utgångssteget med en strömkälla i var katodkrets I8 och I9, var för sig och utan last så kan triod och strömkälla fördela spänningen mellan sig i takt med signalen och vi får en utspänning, men vad händer när vi kopplar in hörluren? Jo ingen ström kan flyta mellan OUT+ och OUT- eftersom det skulle innebära att det går mer ström i den ena katodkretsen än i den andra, vilket I8 och I9 kommer att motverka. Vi har fått oändligt hög utimpedans.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/01 :  20:37:34  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jodå utsignal kommer det att bli. Det går alldeles utmärkt att dra ström mellan OUT+ och OUT-, det är ju bara dubbel uppsättning helt vanliga katodföljare, kanske med aktiva strömkällor. Genom strömkällorna är strömmen kostant, men genom röret kan den ju ändras. Om V3a leder lite mer ström, och V3b lite mindre kan ju obalansen ta vägen genom hörlurarna så att strömkällorna blir nöjda ändå.

EDIT: skrev lite väl kortfattat..

Edited by - Uniper on 2004/10/01 20:50:23
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:22:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Jodå utsignal kommer det att bli. Det går alldeles utmärkt att dra ström mellan OUT+ och OUT-, det är ju bara dubbel uppsättning helt vanliga katodföljare, kanske med aktiva strömkällor. Genom strömkällorna är strömmen kostant, men genom röret kan den ju ändras. Om V3a leder lite mer ström, och V3b lite mindre kan ju obalansen ta vägen genom hörlurarna så att strömkällorna blir nöjda ändå.

EDIT: skrev lite väl kortfattat..


Ahhhrg jag hade invertering i skallen, utimpedansen blir dessutom lägre än med resistanser och det tillgängliga spänningssvinget är högre.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:00:02  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Först en filosofisk fråga

Om jag utgår ifrån att du använder halvledare till konstantströmkällor så räknar jag till minst 12 halvledare och bara 6 triodrör, är det då en rörförstärkare...


Ja, många halvledare blir det! Filosofisk fråga kräver ett filosofisk svar. För mej är en aktiv strömkälla liktydigt med ett högimpedivt motstånd (som liksom ett riktigt motstånd) är behäftad med lite fel och brister. Fördelen med det "vituella" högimpediva motståndet är däremot att man kan själv (inom rimliga gränser) bestämma hur mycket ström som ska gå igenom det motståndet. Den friheten har man inte i lika hög utstäckning med ett riktigt motstånd...
Så sätter man på sej snällhetsglasögon o kikar på schemat igen så ser man att signalen endast passerar trioder (pga att strömkällorna är så högimpediva) och en (mycket linjär) CB-transistor på sin väg igenom kretsen...så för mej är det fortfarande en rörförstärkare. Men jag förstår o respekterar om nån tycker nåt annat. Hur som helst så går det här projektet ut på att behålla så mycket "rörljud" som det går men oxå hålla konstruktionen DC-kopplad o därmed fri fr kondensator alt transformator - färgning. [Det leder till nästa filosofiska fråga - vad är bättre en konding alt trafo eller en CB-trissa i signalvägen...mitt val på den punkten är i alla fall att använda en trissa.]
quote:
Jag vet att detta kanske låter negativt men jag måste bara komma med ett inlägg...


Förresten - jag älskar mothugg och "negativa" fast konstruktiva inlägg...jag tycker det är lärorikt...så ös bara på med sånt!
quote:
Förutom detta så förstår jag inte nyttan av INP BUF, rör har så hög inimpedans så någon separat buffer är inte nödvändig, du kan altså skrota den delen.


Input buffer kan kanske skippas om man har koll på utimpedansen fr förra steget. Dessutom ska det föregående steget kunna leverera tillräckligt med kräm för att driva shunt attenuatorn och även kabelkapacitans mellan stegen. Så iom att jag inte alltid kan ha koll på all dessa parametrar så behåller jag buffern. Men skulle det visa sig att alla de ovanstående kriterierna är uppfylda...ja då är det bara dra ur röret och förbikoppla inp buf-steget...
quote:
Jag undrar, kommer du överhuvudtaget få någon utsignal?

Uniper har redan förklarat kretsens funktion, jag kan bara tillägga att jag byggt liknande kretsar i parti o minut fast med bjt, jfettar o mosfettar. Inga problem att få ut ljud ur den här kretstopologin. Hittills i alla fall...få se hur det blir med rör...

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/01 :  22:35:30  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det är knappt jag törs nu men jag brakar in igen. Det verkar som du har ingångsbufferten enbart för att driva shunt attenuatorn men det verkar ju som lite slöseri att först ha en buffert med låg utimpedans för att sedan paja denna med R3 och R4 för att attenueringen med potten skall funka. Kan man inte införa shuntattenueringen efter 12SN7 eller efter folded cascode steget?

Nu fick jag också diffusa ideer om att reglera nivån genom att rucka på strömgeneratorerna på något smart sätt men det har jag inte tänkt igenom så det vågar jag inte skriva om.....

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/02 :  01:59:51  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Så sätter man på sej snällhetsglasögon o kikar på schemat igen så ser man att signalen endast passerar trioder


Jag tror inte att mina glasögon är så snälla, även om signalen inte går igenom de flesta halvledarna så påverkas signalen av dem eftersom de används som aktiva laster, jag har provat aktiva halvledar strömkällor men fått resultat som jag inte är nöjd med, (inverkan på distorsionspektra).

quote:
[Det leder till nästa filosofiska fråga - vad är bättre en konding alt trafo eller en CB-trissa i signalvägen...mitt val på den punkten är i alla fall att använda en trissa.]
Mitt val är en kondensator eller inget alls dvs direktkoppling, tex i mitt försteg så använder jag internt DC kopplade steg utan aktiva strömkällor eller transistorer men med en bra kondensator på utgången för att ta bort några mV DC, min erfarenhet är att bra kondensatorer som inte har hög DC potential över sig inte påverkar ljudet hörbart.

Det är som du säger kul att höra olika åsikter, det finns ju tex många som vill ha transformatorer i signalvägen, något som jag själv har mycket svårt att förstå.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/02 :  08:18:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, och mitt val hade eventuellt blivit en signaltrafo... eller konding.
Kan du slippa ingångsbufferten så är det nog en fördel. Förresten, går inte bufferten att köra på samma spänningar som 12SN7?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/02 :  08:57:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Så länge det är en transistor i signalvägen så är det ingen rörförstärkare utan en hybrid. Om det är bättre med transistorn än en kondensator eller transformator är nog en smaksak. Jag skulle välja bort transistorn i alla fall.

Jag blir ofta förvånad över vilket besvär folk gör sig för att bli av med kondensatorer i signalvägen, en liten kondensator med goda arbetsbetingelser påverkar signalen mycket lite och de komplicerade lösningarna påverkar sannolikt mycket mer. Om kondensatorn sitter inuti en motkopplingsslinga så förstår jag däremot varför man vill anstränga sig för att få bort den.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/02 :  15:04:56  Show Profile Send ludo a Private Message
OK, nu har alla deklarerat vilken sida vi står på vad gäller val av koppling; tubevr väljer en konding (eller ingenting), Bernt ett trafo, medan jag tänker använda ett CB-steg. MatsT tycker dessutom att förstärkaren är en hybridförstärkare vilket jag i och för sig kan oxå tänka mej, men vad [filosofi igen] ska vi kalla alla rörförstärkare med en konding eller trafo eller annat i signalvägen? Dessa komponenter, trots att dom är passiva, färgar ju ljudet på sitt sätt...blir inte alla dessa kopplingar hybrider dom me?...
Fast nog med semantik för nu...åter till kopplingen.
Förresten...jag hade kanske kunnat tänka använda direktkoppling (utan CB-steg) men det skulle innebära stora mängder DC på utgången - det skulle inte ha spelat någon roll iom att kopplingen är balanserad - det hade mest varit "osnyggt" i mina ögon. Användning av ett CB-steg bör dessutom ge bättre distortionssiffror, jag vet, jag vet - det är inte distortionssiffror vi lyssnar till...men det är alltid "snyggare" med låg dist i en ettstegsförstärkare.
Sen är det kul att bygga någonting nytt och utvärdera det. Konventionella byggen med koppl.kondingar eller trafos finns det redan så det räcker. Jag drivs lite av nyfikenhet också + naturligtvis utsikt att få ut bra ljud fr förstärkaren.
Oj, vad mycket snack! Nu till era frågor o synpunkter.
quote:
Det verkar som du har ingångsbufferten enbart för att driva shunt attenuatorn men det verkar ju som lite slöseri att först ha en buffert med låg utimpedans för att sedan paja denna med R3 och R4 för att attenueringen med potten skall funka.

Shunt attenuatorn (finns det nåt svenskt namn) funkar inte utan dessa två resistorer eller se det mer som att dessa resistorer är en del av den.
quote:
Nu fick jag också diffusa ideer om att reglera nivån genom att rucka på strömgeneratorerna på något smart sätt men det har jag inte tänkt igenom så det vågar jag inte skriva om.....

Jag tycker ideerna är oftast mer värdefulla än själva lösningarna. Så jag har inget emot att du tänker högt.
Förresten din kommentar om att kontaktresistans i rörhållarna kan ändras (med tiden) olika för de bägge trioderna i en dubbeltriod var mycket värdefull. Tänkte inte alls på det, vilket jag naturligtvis borde. Det påverkar ju DC-stabiliteten.
quote:
Kan man inte införa shuntattenueringen efter 12SN7 eller efter folded cascode steget?

Tyvärr inte. FC-steg har hög utimpedans, så den möjligheten faller bort.
quote:
jag har provat aktiva halvledar strömkällor men fått resultat som jag inte är nöjd med, (inverkan på distorsionspektra).


Jag tänker "spänna upp" mina strömkällor på rel hög Vce (Vds) som gör att de dynamiska effekterna inte blir så stora. Paracitkapacitansera i transistorn minskar med pålagd spänning och trissan kommer dessutom "se" rel liten avvikelse fr sin DC-nivå.
quote:
tex i mitt försteg så använder jag internt DC kopplade steg utan aktiva strömkällor eller transistorer men med en bra kondensator på utgången för att ta bort några mV DC

DC-kopplad "ETT-STEGS förstärkare" annat än 'folded cascode' eller 'current mirror ota' känner jag inte till. Vad har jag missat?
quote:
min erfarenhet är att bra kondensatorer som inte har hög DC potential över sig inte påverkar ljudet hörbart.

Det brukar annars raporteras om att dc-förspända kondigar låter bättre. Intressant!
quote:
Kan du slippa ingångsbufferten så är det nog en fördel. Förresten, går inte bufferten att köra på samma spänningar som 12SN7?

Första delen av frågan har jag besvarat i mitt förra inlägg. (Vill behålla bufferten pga okänd utg.impedans/drivförmåga. Bufferten kan föbikopplas)
2) Jo, det kan det. Fr början hade jag tänkt shuntregga varje steg för sig men jag skippar det så länge.
quote:
Jag blir ofta förvånad över vilket besvär folk gör sig för att bli av med kondensatorer i signalvägen, en liten kondensator med goda arbetsbetingelser påverkar signalen mycket lite och de komplicerade lösningarna påverkar sannolikt mycket mer. Om kondensatorn sitter inuti en motkopplingsslinga så förstår jag däremot varför man vill anstränga sig för att få bort den.


Jag tycker tvärtom - en konding påverkar ljudet mer än både direktkoppling (självklart) men även en CB(=cascode)-steg. Komplicerat, nej det tycker jag inte heller, bara lite annorlunda.
Är det möjlighet till låg frekv instabilitet du tänker på?
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/02 :  15:46:26  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
DC-kopplad "ETT-STEGS förstärkare" annat än 'folded cascode' eller 'current mirror ota' känner jag inte till. Vad har jag missat?
I tex "Vacuum tube amplifiers" av Valley och Wallman så finns mycket teknik för DC kopplade rörförstärkare beskrivet men det finns många andra böcker också. Pga av att det inte finns "PNP" rör så ställs man alltid inför problemet att återställa DC nivån till 0V, (om det nu behövs) men det går bra mha stabilisatorrör eller Zenerdioder, (avkopplade) men det finns även andra metoder, (tex motstånds-kedjor), tekniken är dock av nödvändighet annorlunda än med halvledare. Det har byggts DC kopplade rörsteg som hade mycket bra DC stabilitet tex för analoga datorer så tekniken är välkänd.

I mitt försteg så har jag byggt gain steg som består av en SRPP + ett vanligt katodjordat steg kopplat till en katodföljare med motkoppling från utgången till första rörets katod, inga kondensatorer och DC motkoppling för stabilisering av DC arbetspunkt. Jag använder 2 såna steg, ett för RIAA och ett som linjesteg.

MVH Hans

BTW, varför kallar du det för en ettstegsförstärkare? en folded cascode innehåller ju 2 förstärkande element, (precis som den vanliga cascoden som faktiskt uppfanns av Wallman, med rör så kallas den ibland "Wallman cascode")

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/10/02 15:47:51
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/02 :  16:25:08  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det verkar som du har ingångsbufferten enbart för att driva shunt attenuatorn men det verkar ju som lite slöseri att först ha en buffert med låg utimpedans för att sedan paja denna med R3 och R4 för att attenueringen med potten skall funka.
--------------------------------------------------------------------------------


Shunt attenuatorn (finns det nåt svenskt namn) funkar inte utan dessa två resistorer eller se det mer som att dessa resistorer är en del av den.



Visst resistorerna måste finnas jag är helt med på det, när jag skrev shunt attenuatorn så menade jag hela kittet med R3 R4 och potten, det jag menar är altså att man flyttar alla tre komponenterna till ett nytt ställe. Man kan ju också tänka sig att man inte nödvändigtvis behöver använda resistorerna R3 och R4 utan att den höga utgångsresistanen från föregående steg förosakar spänningsfallet när pottens resistans minskar. Förutsatt då att steget inte börjar dista eller liknande när man belastar brutalt.

Mina diffusa ideer gick ut på att man skulle kopla ihop två strömgeneratorer så att dom blir reglerbart beroende av varandra så att när volymen är nerdragen till noll så skulle dom båda tvingas följa varandra och när volymen är på max skulle dom arbeta oberoende av varandra, fast då änrar man nog belastningen på stegen njaaaeee vet inte riktigt....

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/03 :  00:45:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
DC-kopplad "ETT-STEGS förstärkare" annat än 'folded cascode' eller 'current mirror ota' känner jag inte till. Vad har jag missat?


Jag hade ett tag en "ettstegs" förförstärkare och fasdelare med exakt TVÅ J-Fetar (n-kanal) som var helt DC kopplad, balanserad supersymmetriska(passlabs-patent) och med max 0,2 mV Dc offset på in och utgång.Funkade fint förutom magnetisk mättnad i mina induktanser. Samma konstruktion skulle vara "varm äpplepaj med vaniljsås" att göra med rör. Faktiskt exakt vad jag funderar på, men induktanserna blir väl lite dyra just nu.Kondingar på utgången är ju bra för säkerheten men inte nödvändiga.
Gissa topologi???
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/03 :  19:59:02  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
BTW, varför kallar du det för en ettstegsförstärkare? en folded cascode innehåller ju 2 förstärkande element, (precis som den vanliga cascoden som faktiskt uppfanns av Wallman, med rör så kallas den ibland "Wallman cascode")

Exempel på kretsar som (åtminstonne i mina böcker) betecknas som "single stage" förstärkare:

Man menar i korthet att cascode topologi beter sig som om det vore en ettstegsförstärkare (fasgång) upp till rimligt höga frekvenser förstås.

En annan fråga: vilken koppling låter mest "rör" av dessa tre nedan?

Jag vill nämligen hävda att kopplingen i fig1 "behåller" rörljudet till 90%, koppling i fig2 behåller jfet-ljudet till 90% och kan därför lika gärna ersättas av koppl i fig3 (gillar man inte bjt's så kan man lika gärna använda mosfet i cascode - positionen).
"Jag blir ofta förvånad över vilket besvär folk gör sig för att få med ett rör i signalvägen"...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:22:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
"Jag blir ofta förvånad över vilket besvär folk gör sig för att få med ett rör i signalvägen"...


Jag också! Det behöver inte vara bra för att det sitter ett rör i signalvägen.

Å andra sidan kan det vara bra! Det gäller att använda rör precis som alla andra komponenter på ett sätt som de passar för.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/04 :  01:19:42  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Man menar i korthet att cascode topologi beter sig som om det vore en ettstegsförstärkare (fasgång) upp till rimligt höga frekvenser förstås.


Det är ett mycket förenklat synsätt som jag inte har sett, de böcker jag har läst om havledare och rör brukar beskriva kaskod förstärkning med tillhörande frekvensgång såsom detta är 2 förstärkningselement. Jag är igentligen mest intresserad av påverkan på distorsionsspektra och en kaskod eller annan koppling med 2 aktiva förstärkande element får ett annat spektra än tex en singel triod, detta gäller tex my-följare och SRPP kopplingar också, (även om de skiljer sig från varandra).

quote:
En annan fråga: vilken koppling låter mest "rör" av dessa tre nedan?


Jag vet inte vad du menar med "låter mest rör" men om du menar låter minst transistor så gissar jag på 2.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  08:07:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En annan fråga: vilken koppling låter mest "rör" av dessa tre nedan?
Beror på vad du menar med "låter rör". Jag väljer 2 för bra ljud, den har jag experimenterat med och fått goda resultat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:18:16  Show Profile Send ludo a Private Message
Här kommer ett mer komplett förstärkarschema där jag i första hand har satsat på enkelhet.



Som ni ser så har jag (efter viss tveksamhet) utelämnat ingångsbuffern. Även om buffern kanske vore önskvärd så är den faktiskt inte nödvändig förutsatt att signalkällan har någorlunda låg utg.impedans. Vilket man med all sannolikhet kan anta.
Av ren bevarelsedrift har jag även förenklat kretsen så mycket som det går. Ger man sig på en alldeles för komplicerad konstruktion så stannar oftast bygget vid planeringsstadiet. Här kommer jag istället börja med en rel enkel kretskoppling och (vid behov/ tid över/...) uppgradera den så smånningom.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/20 :  01:16:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Har tänkt införa mjukstart + uppstart fördröjning för att öka livslängden på rören och för att det är kul med lite automatik.
Så här kommer det troligtvis att se ut:



Kretsen kommer att ha följande funktioner:
1) automatisk generering av uppstart–reset
2) automatisk generering av triggpuls för timrarna
3) mjukstart för glödspänning (några s)
4) fördröjd uppstart av matn.linorna (>30 s)
5) standby-läge
6) indikeringslampor
7) endast billiga och lätta att få tag på komponenter används; NE558, 74HC14, 74HC08, 4043. Ingen uC!

Nästa steg blir att koppla upp kretsen o kolla hur den beter sig i verkliga livet.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000