HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med förstärkar-brygga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Linus
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:07:05  Show Profile Send Linus a Private Message
Hej,

Jag har fyra förstärkarkretsar á 50 W. Jag har tänkt bygga två monosteg med 100 W vardera. Men jag har aldrig bryggat något (Det kallas väl så när man använder två förstärkarmoduler till samma utgång?). Hur ska jag göra för att brygga dessa kretsar? Har letat en del på nätet efter hjälp men inte funnit någon. Tips?

Vad innebär det att brygga? Blir belastningen på de enskilda kretsarna större? Finns det begrännsningar eller fallgropar, vad är positivt/negativt?

Tack på förhand. Uppskattar utförliga förklaringar om sådana kommer så slipper jag ställa dumma frågor efteråt. :)

/Linus Svärm

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/11 :  18:53:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Bryggkoppling är när man inverterar insignalen till en av förstärkarna och kopplar utgången från de två förstärkarna till högtalaren. Dvs ingen av högtalarens ledningar går till jord.
I princip får du dubbelt så mycket effekt ut, men du drar ström för hela effekten som du använder.
Dvs du sparar inga pengar på strömdelen, och den brukar kunna bli en ansenlig del i förstärkarbygget med förstärkarkretsar. Du sparar inte heller pengar på kylflänsar.
Oftast behöver du inte ens i närheten av 50W uteffekt, i alla fall för hemmabruk.

Den stora vinsten med bryggkoppling kommer när du har begränsat med matningsspänning, vilket kan vara fallet om du har något bärbart med batterier eller i en bil där du bara har drygt 12V.

Go to Top of Page

Linus
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/11 :  19:11:48  Show Profile Send Linus a Private Message
Tack silvervarg för det snabba svaret.

Har man lättdrivna högtalare är ju 50W mer än tillräckligt. Men jag har ett par tröga (87dB) Sonus Faber Concerto som det rekomenderas minst 70W till.
Sedan har jag redan ordentligt överdimensionerade nätdelar och kylflänsar så det spelar ingen roll.
Vad jag är lite orolig för är om förstärkarkretsarna håller. Blir strömmen i förstärkardelarna högre? eller spänningen?
Som jag har fattat det sitter det nämligen yffsat strömm-känsliga MOS-transistorer i kresten, som inte bör överbelastas.

Det sitter redan säkringar efter nätdelen, men skulle man kanske kunna sätta säkringar någon mer stanns för att vara på den säkra sidan?
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:30:08  Show Profile Send PelleW a Private Message
Du får inte bara ut dubbelt, utan fyrdubbelt så mycket effekt om du bryggkopplar.
P = U^2/R, och eftersom du dubblar spänningen så fyrdubblas effekten.
Modulerna kommer också att se en halvering av impedansen vilket gör att du inte kan köra med högtalare som har mindre än modulens lägsta lastimpedans * 2.

-Pelle
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:52:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag tror att det kommer att fungera fint. Vad är det för kretsar du har?
Se till att mäta ordentligt och experimentera med att par billiga högtalare först ifall du skulle göra något galet i ditt förstärkarbygge. Man vill ju inte riskera ett par fina Sonus Faber...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  22:56:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips är att söka på "chip-amps", LM3886 och liknande används ofta i bryggkopplingar och där bör du hitta en hel del matnyttigt, titta också i "application note" som du kan ladda ned från www.national.com.

Om jag inte minns fel så brukar man sätta ett par små motstånd (0.1 ohm eller så) på utgången på varje krets innan man bryggar, detta för att undvika att stora strömmar börjar flyta om kretsen blir "obalanserad". Titta i "application note" så hittar du mer om detta.





Go to Top of Page

Linus
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/12 :  00:10:26  Show Profile Send Linus a Private Message
Tack igen för svaren,

Efter att ha läst på lite på national.com (verkar vara en bra sida, tack f95toli) så har jag kommit fram till det som PelleW sade. Det borde väl också betyda att strömmen kommer att fördubblas. Tyvärr håller inte kretsarna för så myckets större strömmar. Då skulle 16-ohmiga högtalare krävas :(

Jag snubblade dock över något som verkar vara intressant. Parallell förstärkare. Läste om dem i dokument AN-1192.pdf, adress http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf#page=4
Där kopplas, som det låter, två förstärkarenheter parallellt med varandra. Se avs. 6.2 i dokumentet för bild.
Någon som vet, eller kan gissa, vad resultatet blir av det? Alltså hur mycket mer effekt ger det? Ökar ström/spänning i förstärkardelarna?
Är det över huvudtaget tillämpbart på generella förstärkarkretsar?

// Linus (f02ls)
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/01/12 :  02:22:33  Show Profile Send anders a Private Message
Om maxeffekten men en krets begränsas av spänningen så ökar du den genom att brygga två kretsar, om den begränsas av strömmen så ökar du den genom att parallellkoppla två kretsar. Om högtalarna är på 4 ohm så är det garanterat en bra idé att parallellkoppla två kretsar.

Vad är det för krets du har?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000