HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino pips vs Ino pip
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:22:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
jamenar spelar om en högtalare har en känslighet på 90db det krävs ganska få watt att få den att spela 90db då borde det inte spela nån roll vilket förstärkare man har?


Jess, ganska få watt. Typ 1 . Det borde ganska många förstärkare klara att leverera .

Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga, men som du antyder är det viktigt att distorsionen är låg även vid höga effektuttag. Hursomhelst är effekt inte att underskatta. T.ex. är det en väsentlig skillnad mellan en ensam NAD 208 (250 W) och bryggade diton (500 W) på mina DIY-högtalare (86 dB/W/m). 250 W låter som en fis i rymden vid en jämförelse.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:27:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ekan> Borde den bryggade effekten inte bli mer än 500w? I idealfallet blir det ju en fyrdubbling då effekten växer med kvadraten av spänningen (U^2/R). Förutsatt en fyrdubbling blir det iallafall en ökning om 6dB i maxljudtryck (om högtalarna pallar effekten)


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:29:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
still waiting rydberg

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:35:25  Show Profile Send mwali a Private Message
rydberg:

Einstein! Vi väntar på en förklaring.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:43:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Haakan> Jag tror du har blandat ihop effekt och kvalitet. En watt är fortfarande bara en watt, men distortion och andra faktorer hos förstärkaren kan såklart variera. Om man bara ser till känslighet så är det ett mått på hur starkt en högtalare spelar på ett avstånd av 1 meter då man lägger på en ton med spänningen 2.83v (2.83v motsvara 1 watt vid 8ohm). För att kunna spela lika högt med en högtalare som har 3 dB lägre känslighet än en annan högtalare krävs dubbla effekten (en dubblering av effekt krävs för varje kliv ner med 3 dB).

Impedansen hos en högtalare kan också var viktig att veta då förstärkaren man har måste kunna bibehålla spänningen även vid låga impedanser. Impedans är ju inte enbart resistiv utan innehåller fasvridningar, man bör alltså även kolla att förstärkaren man ska köpa klara av att ge spänning trots en fasvriden last.

Slutsatsen är att både känslighet och impedans tillsammans ger en ganska god bild om hur mycket effekt och hur lastoberoende förstärkare man behöver. Det säger ju inte så mycket om ljudet men det är iallafall bra att gallra bort förstärkare som inte är tillräckliga så man slipper lyssna på dessa.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:47:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Haakan> Jag såg att du skrev: "det är ju inte bara hur starkt man kan spela som spelar roll....kontrollen över konen (erna) blir ju bättre"

Du menade med en förstärkare med mer effekt, detta är bara en myt och stämmer inte med verkligheten.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:49:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Körde med 2 bryggade nad 214 till mina piP och skillnaden mellan ett ensamt på 2x100w och ca: 2x300w var ju minst sagt påtaglig. Dock räcker iaf AVR-2105:ans slutsteg gott och väl till piP enl. Öhman(jag håller med här hemma). Dock står ju slutsteget för en del färgning av ljudet jfrt. med försteget...

Hursomhelst har väl 208:an ganska så löjligt med kraftreserver om man nu mest tänkt lyssna på musik då kanske den dynamiska effekten är minst lika intressant?

Skillnaden är iaf 2x600w dynamiskt@8ohm mot 1x1600w@8ohm mono(!) vilket torde ge rätt bra headroom.

Mvh


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:07:13  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag hade för mig att 208an lämnar 600 W bryggat, men enligt spec är det "bara" 500 W. Jag antar att enskilda komponenter i signalvägen besgränsar maxeffekten. Dynamiskt är det nog inga större problem dock. Nu är vi ju rejält OT här, men när vi snackar bryggade 208or så når basregistret helt sinnessjuka nivåer. Det borde faktiskt(.se) vara ett obligatorium för varje audiodåre att höra dessa bestar med ett par hyggliga högtalare.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:10:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jo vi är nog lite OT

Pass-steget (som är sålt nu) kan enligt källor leverera över 3000w peakeffekt, det satte iallafall en jädra fart på 804:orna

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:35:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
humh skrev jag det här? men iaf det kom en liten förklaring men inte mer än jag redan visste dock

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:51:13  Show Profile Send buck a Private Message
quote:
Jag pratade med Ingvar igår och han sa att det är en piPs på g. delningsfiltret kommer klara högre effekt bla samt att bas/mellan elementet har metall chassie istället för plast.



Kan man tolka det som att pips kommer klara av högre ljudtryck än pip?

//olle
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:18:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Den slutsatsen är nog inte alltför vågad nej.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:47:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
OT:

Hur länge har företaget INO Audio varit operativt (visst är det en "hobby"-verksamhet?)?

Jag har läst och förstår Öhmans försäljningsfilosofi.. men att inte ens ha en hemsida med produktinformation? Låter lite konstigt.
Produktblad skickas endans via mejl.. varför inte lägga upp dokumentet på en free-sajt och länka därifrån?


Hyser all respekt för Öhmans kunskap (tror inte det finns någon bättre svensk högtalartillverkare) men på 2000-talet kräver potentiella kunder information och fort ska det gå!!

Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:57:50  Show Profile Send buck a Private Message
quote:
Den slutsatsen är nog inte alltför vågad nej.

Låter ju riktigt intressant!

quote:
Hyser all respekt för Öhmans kunskap (tror inte det finns någon bättre svensk högtalartillverkare) men på 2000-talet kräver potentiella kunder information och fort ska det gå!!


Vad jag har förstått är inte Ino Audio i nåt skrikande behov av fler kunder.


Edited by - buck on 2005/01/13 23:59:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000