HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 BASHORN!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/01/10 :  01:58:09  Show Profile Send twostroke a Private Message
hej, nu är det så att jag har gått runt och funderat på att bygga ett bashorn... men jag vet inte hurdant jag ska bygga, och jag vill inte lägga ner mkt pengar alls på elementet för jag har bara lust att testa och att bygga lite... självaste elementet får inte kosta mer än 500 spänn... men trä och maskiner har jag fri tillgång till... den är inte tänkt att vara nån med perfekt ljud utan bara som en grym bas! några förslag?

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:30:07  Show Profile Send asto a Private Message
Ska du köra den som sub då eller? eftersom du ska göra en horn låda. vill bara upplysa om att horn blir väldigt stora om de ska gå ner djupt i frekvens, och horn kräver stora rum pga kastlängden. Min gode vän Time här på forumet kan nog intyga detta, hans byggen är på ca 1 kubik styck. Ganska maskulint iof.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:35:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Är det "tryck" du är ute efter räcker det om hornet går ner
till runt 50hz.
Horn är väldigt toleranta mot elementen. Man märker inte
så stor skillnad mellan snik- och dyrelement.

Hur som helst, det blir rejält tryck i magtrakten av bashorn.
Jag tror bestämt att även golvtiljorna kan gunga också.

Använd gärna PA-element. Finns många billiga sådana.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:48:57  Show Profile Send asto a Private Message
Här finns lite godis för hornbyggare
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-links.html
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/10 :  12:01:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tvåslagarn, har du kollat in mina horn? Schmackshornet är inte speciellt svårbyggt och det är väl dokumenterat på nätet och i böcker. Låter itne så dåligt och när jag byggde det då lät det skitbra. Jag var 15-16 då....

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/10 12:02:16
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/01/10 :  13:15:01  Show Profile Send Draken a Private Message
Hej,
föreslår RT-hornet och/eller 70/80 hornet. Kanske en aning bökiga att bygga, men du får rejäl valuta för utfört arbete.
Oändligt mycket bättre än Schmackshornet, som jag också har byggt.
Stora, bastunga och mycket lättdrivna, varav det ena, kan fungera som ett bord om frun är tillmötesgående?!

Draken
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:21:49  Show Profile Send twostroke a Private Message
hurdant element ska ett horn ha då? den ska inte vara allt för långslagig av vad jag har förstått? nått mer att tänka på?
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/01/11 :  07:30:09  Show Profile Send linnar a Private Message
Draken:
Mycket bra förslag.
Har byggt 70/80-hornet. Slår det mesta jag hört
i hornväg.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/11 :  08:38:51  Show Profile Send Peter S a Private Message
Twostroke: Ja, det behövs inte lång slaglängd. Ofta säger man till horn: Hög känslighet och lågt Qt. Ett kraftfullt snappt element med mycket magnetstyrka. PA-element kann vara bra, se till bara att resonansfrekvensen matchar hornet du vill bygga.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/11 :  08:53:22  Show Profile Send Peter S a Private Message
Linnar o Draken: Var hittar man ritningar till dessa horn?
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/01/11 :  09:45:34  Show Profile Send linnar a Private Message
Radio & Television hade några inslag kring dessa horn
på 70-talet.
Kontakt dom så kanske du får köpa särtryck.
Dom heter LjudoBild idag
http://www.ev.se/

Eller så kan du ju maila mej
så kanske jag kan skicka dig kompletta byggbeskrivningar
på båda hornen med ritningar och annat.

Jag har fått tillstånd av LjudoBild att publicera
deras artiklar på min hemsida.
Det skall jag göra när jag har tid.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:57:16  Show Profile Send Draken a Private Message
twostroke,
om det inte ordnar sig för dig med ritningar kan du i en "nära" framtid PM:a mig, så kanske det ordnar sig!

Finns i R&T "BYGG SJÄLV" från 1976.
Om inte Ljud&Bild idag kan hjälpa dig, kanske närmaste bibliotek kan ge dig den tjänsten.

Lycka till
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:11:33  Show Profile Send time a Private Message
Horn är ju mycket en fråga om plats och hustru/flickvän/potentiella älskarinnor, välj själv. Om du har gott om plats och ett hörn ledigt tycker jag en Klipsh eller Jensen är ett bättre val än 70/80 som kan låta lite bonkigt. En kvartsvågspipa med 12" 15" är smidigare och funkar bra, kan faxa en ritning. Kolla på decware.com

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  14:34:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har originalartiklarna på 70/80 hornet.... har tyvärr inte hört det men det gav 116 dB på en meter och en watt läste jag någonstans. Vet inte om det stämmer men det gav decibell i alla fall och många!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:26:16  Show Profile Send Rapid a Private Message
peranders - Nja, 116dB vid 1W/1m låter orimligt men vid 10W kan det vara

Om någon har scannat in 70/80 artikeln så vill jag gärna läsa den Min email är: e01man@efd.lth.se

twostroke - Detta hornet (43Hz exponential) verkar lätt att bygga och frekvenskurvan ser ok ut:
http://www.egbeck.de/15bhorn0.htm

Sätter du det i ett hörn så kommer du nog ner en bit till i frekvens. Själv har jag +15dB vid 33Hz pga rummet . Eminence Kappa 15 ser ut att fungera riktigt bra i hornet. Qts runt 0,3 och fs 40Hz så många JBL, EV, Eminence, P.audio, Zomax, B&C, RCF, Beyma osv fungerar och de billigare modellerna kan du nog finna för 500kr.

MVH Mattias
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:16:28  Show Profile Send radelius a Private Message
Hade en gång i tiden ett 70/80 horn tillsammans med U66 förstärkare/delningsfilter för er som kommer ihåg.
Det är inget horn som man bygger för att få någon bas ur under 60-70 Hz. Däremot ett bra tryck men inte vidare rent ljud. Jag byggde om det enl ordination med hjälp av Frigolitkilar och rundningar och visst blev det bättre men inte bra.
Min rekomendation är att bygga något annat.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/01/11 :  21:29:02  Show Profile Send Draken a Private Message
Om inte 70/80 hornet faller herrarna i smaken,
kanske det andra jag föreslog "gillas" bättre, nämligen RT-hornet (det som kanske frugan godkänner som ett blommbord eller nått sånt).

Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/01/11 :  23:53:11  Show Profile Send twostroke a Private Message
har fått riningar till et horn av en bekant nu, med stycklista och förslag på element, philips ad 101001w8,perlees L100wg och isophone DSL 245/35 acl/60 eller nått i den stilen. nån som känner igen dom elementen? och jag skulle gärna villja ha upp en bil på hornet för den är lite speciell men det verkar så jobbigt att lägga upp bilder... kanske nån som har lust att lägga upp bilden åt mig? det är ett horn med 2 horn och en 10 tummare inne i hornet.. nån som kan hjälpa mig med bilden?
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:39:18  Show Profile Send Draken a Private Message
Hej,

låter lite "difust" som RT-hornet som har "två" horn som går åt var sitt håll, för att sedan "träffas" under/ned mot golvet.
Elementet sitter i en egen "kammare".
Sänd mig ett PM med yttermåtten så vi får se om det är samma?

Draken
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:15:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
sajberrapid, det kan vara 077 JBL diskanthornet som användes som hade det. Jag är dock osäker. Kräm gav hornet i alla fall.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:20:17  Show Profile Send Andreas A a Private Message
finns det något sätt att räkna ut volymen eller något liknande man bör ha för elementen man kommer använda?
nu kanske min 21" Pa bas kommer till användning igen :)
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:53:30  Show Profile Send Rapid a Private Message
Peranders - Japp, så kan det vara.

Andreas - Du menar den slutna lådan som elementet i hornet sitter i? Det finns två formler här för det (Vb):
http://melhuish.org/audio/horndesign.html

Ett tips är annars att mata in hornet och elementet i hornresp och se hur det ser ut. Impedanstoppen ska hamna vid hornets gränsfrekvens, så du kan testa att ändra volymen i hornresp och se när de passar in. Men man ska nog inte lita på att det stämmer helt. Jag har gjort så här i praktiken (ur Bruce Edgars Monolithartikel):

Koppla ett 1k ohms motstånd i serie med hornhögtalaren och koppla det till din förstärkare. Mata in sinustoner (tongenerator, tongeneratorprogram på datorn, cd med sinustoner i cdspelaren...) till förstärkaren och mät med en voltmeter (AC) över högtalaren. När spänningen är som högst över högtalaren (hornet) så har du lådans resonansfrekvens (rätta mig om jag har fel på termen). Den ska vara lika med hornets gränsfrekvens (50Hz kanske). Om den är för hög så har du byggt en för liten låda. Är den för låg så får du stoppa in en massa träbitar för att sänka volymen.

Vad är det för 21" bas du har Andreas?

MVH Mattias
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:10:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag bruker ha 1k i serie och bara känna på kanteupphängningen med handen . Eller lyssna.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:22:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Lite sent ute kanske, men här är ett mycket välspelande horn.

Steen Duelunds "Egisthorn": http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htm

Jag har hört det med JBL element och tyckte det var bra.
Det finns bl.a. en interessant beskrivning till hur man tuner inn hornet till elementet man vald. Kanske kann tillämpas för andra system också.

NB! Det är Duelunds konstruktion och ritningar, fast inte honom själva som skrivit artiklen.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:25:14  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Hehe ja just den formeln var det sajberrapid!

Enda frågan är väl om jag kommer att få plats i rummet med resten av alla högtalare
Basen är en dock en Mds 21" inget vidare bra men kanske kan prestera lite iallafall.

Vart lite halv fundersam på dom där Formlerna fick inte fram mycket som stämde antar jag

Edited by - Andreas A on 2005/01/12 14:37:12
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:47:26  Show Profile Send Rapid a Private Message
Andreas - Nä jag kommer inte ihåg om jag använde dom eller inte. Jag tror jag simulerade hornet i hornresp och sen fick jag spika fast en del 45x45mm reglar i slutna lådan. Den var 10-15l för stor

Jag vet inte vad det finns för horn för 21" men det här kanske funkar bra (jag föredrar iofs frontladdade horn ):
http://www.speakerplans.com/page98.html
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000