Author |
Topic |
|
lanzen
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2005/01/19 : 23:34:09
|
Jag har läst massor om Behringer DCX2496 och trodde att det skulle låta riktigt bra, men det låter riktigt illa.
Så här har jag gjort: Kopplat digital coax från min CD till UltraDriven via en phono->XLR adapter vilket skall fungera fint enligt flera inlägg (ex http://groups.yahoo.com/group/DCX2496/message/18). Sedan kopplar jag utgångarna till en surroundreceiver med 6 channel input via XLR -> phono adapter och vidare till två stereoslutsteg som driver en dipolbas (skall bli två om jag får fart på det här) och två HLFS-1.
Det här suger: 1. På de flesta skivorna så är nivån rätt på ingångsmätarna, men på en del skivor så går nivån upp till "clip" och man kan höra att det distar. Hur kan det dista när det kommer in digitalt? Så vitt jag vet så är signalen från min Hifi-CD betydligt lägre än PA-nivån som den förväntar sig, dessutom så kommer det väl en bitström och den struntar väl i om det är stark signal som skall överföras.
2. När insignalen ser ut att vara lagom enligt nivåmätarna så låter det BETYDLIGT sämre jämfört med om jag kopplar digitalt direkt till min surroundreceiver som verkligen inte är någon high-end pryl. Enligt flera inlägg så skall man koppla en analog volymkontroll efter UltraDriven, är det inte det jag gjort genom att använda surroundförstärkaren? Eller är signalen för stark för receivern?
Att använda en Thel CP2500 potentiometer och ett 6-kanals slutsteg är väl det man bör använda, men innan jag plöjer ner mer pengar i det här vill jag veta varför det låter så illa med min nuvarande uppsättning. För övrigt så är det skitcoolt att sitta och labba med filtren i soffan och direkt höra skillnaden. |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 10:03:59
|
lanzen: Det lät inget kul det. Pröva att koppla cd till försteg sen försteg till Behringer och sen denna direkt till de 4 kanalerna. Skillnaden är att nu borde du få ett brus i dina diskanter och mellan register. Om samma problem uppstår igen så är det antagligen fel på din Behringer.
Jag är en av dom som kommer att döpa min förstfödda till Behringer, så du förstår vad jag tycker om denna maskin.
MvH Johan |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:12:30
|
1. Det borde väl bara betyda att din insignal gick till full utstyrning vilket inte skall vara ett problem. Signalen är digital så att prata om nivåer annat än funktionellt är nog inte relevant. Om du spelar 0.5 Vpp eller 3.5 Vpp spelar ingen roll för klippning. Däremot om du använder EQ i burken och har förhöjningar av nivåer på en signal som redan är fullt utstyrd kanske det kan hända en del konstigt och dista. Kolla det och sänk eventuellt något.
2. Som sagt. Kör du digitalt skall du nog inte sänka nivån eftersom den är just digital och eventuellt läger du dig för lågt i nivå och hamnar i sämre upplösning. Du kan ju alltid dämpa signalerna från DCXen innan du kör dem till receivern för nivån är högre än vad du normalt skulle köra in på den. Du har ju helt riktigt kopplat in en volymkontroll efter DCXen i form av din receiver och det bör funka.
Håller med dig. Klura först ut varför det inte funkar perfekt och fundera sedan på uppgradering.
|
|
|
mhenckel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:19:12
|
Du skal dæmpe det analoge udgangsignal med ca 10 dB fra DCX 2496 for at få et normalt Hi-Fi niveau(2 Vrms)ellers kan du opleve klipning i indgangen af din surround receiver. f.eks gain in: - 10 dB. Hvis du har forstærkning i form af equaliser i DCX´en skal du dæmpe tilvarende mere
Prøv det først og rapporter tilbage
Morten
|
|
|
lanzen
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 12:35:47
|
Tack för tipsen!
U1: Det här skall jag testa när jag kommer hem. Är det fel på apparaten så är det bra att få reda på det direkt. Efter allt gott jag hört om den så tror jag att jag gör något fel eller då om det skulle vara något fel på den.
UrSv: Jag håller med dig fullständigt! En bitström är en bitström och en 1:a kan inte bli högre än en 1:a. Jag använder EQ för att dipolkompensera basen, men jag kan se på utsignalen att den ligger långt ifrån clip-nivå på utsidan.
mhenckel: Om jag förstått andra inlägg rätt skall man dämpa analogt efter UltraDriven eftersom jag annars tappar i upplösning. I brist på utrustning så kanske jag får börja med det. Hur dämpar man enklast -10dB analogt mellan DCX och receivern?
Sammanfattning: När jag kommer hem skall jag testa att koppla in CDn analogt till DCXn via försteget, sänka utnivån från DCXn med -10dB via "gain in" på DCXn och koppla slutstegen direkt efter DCXn. Har jag fattat rätt? Det här kommer nog inte att utnyttja upplösningen något vidare, men borde väl ge en vink om hurvida apparaten är som de ska.
Ett annat test är att behålla konfigureringen som den är och bara dra ner nivån ut från DCXn. Det lät inget vidare heller om jag kommer ihåg rätt, men jag skall prova igen.
Hur gör ni som använder DCXn som en permanent del i systemet?
|
Edited by - lanzen on 2005/01/20 13:02:30 |
|
|
lanzen
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 22:50:32
|
Jag testade att bara sänka gain in till -10dB och hålla nivån där, dvs om jag ökade EQ så sänkte jag gain motsvarande styrka. Det funkade fint! (Både jag och receivern tackar för tipsen )
Då återstår bara att fixa ett bättre sätt att sänka nivån innan receivern. Jag skall läsa på lite bättre om vad det finns för trix för att få till det och även börja snegla på ett bättre 6-kanals slutsteg. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 23:04:50
|
Gott att höra.
Troligtvis har du samma inimpedans på alla kanalerna (skulle förvåna mig annars och det är inget större problem om det inte är det) så du kan koppla dämpsatser i serie/parallell dvs ett motstånd i serie med ingången och ett parallellt och om inimpedansen tillåter det kan det räcka med ett i serie. Detta skapar en spänningsdelare och om du t.ex. sätter 47k i serie (dvs "i" kabeln) och 47k parallellt och om inimpedansen är hög (dvs i kontakten mellan signal och jord i receiverändan) så har du dämpat till ungefär halva signalen dvs 3 dB. Labba med det.
Det finns nån kabeltillverkare som har såna här kablar och länken brukar komma upp regelbundet. |
|
|
|
Topic |
|