HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Keramer, glimmer eller film?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/01/09 :  08:23:39  Show Profile Send radelius a Private Message
Vad väljer man som avkopplingskondingar? Keramer har så länge jag kan minnas varit bannlysta från audio apparater. Nu ser jag att tex LC-audio använder glimmer för avkoppling i sina OP moduler. I en tråd på något forum så ansågs det att keramer är bättre för detta ändamål. Själv har jag alltid använt filmkondingar av olika slag.
Sitter och skissar på en layout till en LM4780 förstärkare. National använder i sitt utklast genomgående 0,1uF keramer för avkoppling av lytar. Någon som gjort egna laborationer och kan guida mig?
H/S

Staffan Rådelius

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/09 :  09:42:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Keramiska kondingar är utmärkta till avkoppling, däremot till andra tillämpningar kan de vara sämre. 100 nF/63 V polyester är billiga och bra faktiskt till avkoppling!

Jag tror att Lars har valt glimmer för att höja coolhetsfaktorn. De är bra men frågan är vilka egenskaper som eftersträvas.

Har du kollat in Pavel Dudek's (Upupa Epops) mycket välgjorda kretskort som han också säljer?
http://czechaudio.com/Projects/PA03/PA03_EN.htm
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=35572&highlight=

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/09 09:46:10
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:00:09  Show Profile Send radelius a Private Message
Tack före tipset men en del av nöjet är ju skapandet av kretskort mm. Ser snyggt ut för övrigt.
Jo jag har för det mesta använt 0,1 uF polyester som avkopplingskondingar. Men jag blev nyfiken när någon skrev att det var betydligt bättre, ljudmässigt, med keramer på en op i ett försteg.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000