HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brumproblem, skit från nätet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/04 :  23:33:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Har en några år gammal H/K surround-receiver i vardagsrummet. Denna har alltid fungerat bra, men började brumma i samband med att jag flyttade till en ny lägenhet.

Problemet är som sådant att det brummar i högtalarna, mest i centern. Frekvensen är inte nödvändigtvis 50Hz, men någonstans mellan 50 och 100Hz. Brummets nivå är oberoende av källa eller volyminställning. Brummet uppkommer även om receivern endast är inkopplad till 230V samt högtalarna. Dessutom kommer och går brummet samt varierar i styrka. I samband med att det ibland försvinner så ökar ljusstyrkan något något från en lampa med inbyggd dimmer i rummet.

Jag misstänker att det är något skit på elnätet men vet inte hur jag ska verifiera det eller bli av med problemet. Jag vet att det inte är någon förbrukare i min lägenhet då jag ryckt alla säkringar och kopplat bort allt annat för att verifiera detta.

Min fråga, till slut, är helt enkelt hur man kan verifiera vad det är för skit från elnätet och vad man eventuellt kan göra åt det. Kanske kasta ut grannens frys eller något? =)

www.skivatbrod.com

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/05 :  08:56:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nätproblem skulle det teoretiskt kunna vara men det borde yttra sig som att trafo'n vibrerar och skapar ojud snarare än att det hörs ut i högtalarna. Frekvenser på 50-100Hz borde vara filtrerade i förstärkaren.

Att det skulle vara relaterat med ljusstyrkan från den dimrade lampan förvirrar mig i alla fall.

Skulle kunna vara så att din förstärkare självsvänger och därmed orkar inte spänningsförsörjningen i den med. Den kan då dra såpass mycket ström att det påverkar lampan men det låter inte troligt.

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:04:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kan det vara DC på nätet som spökar? jag är dock lite förundrad över att du även får ut brum i högtalarna. Du har inte någon källa i närheten som sänder ut magnetfält? Är det enbart cneterkanalen? Har du mjukt 50 Hz brum eller hårdare 100 Hz med övertoner? Om det är ja på sista frågan så kan du ha problem med glättningen i nätdelen eller med jordningen av densamma. Inga lödningar som har börjat att släppa?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:16:35  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
-hjelm:
Förmodligen snurrade min formulering om lampan till det. Det jag menar är att det syns rätt tydligt på just den lämpan när något händer på elnätet. Jag menade inte att det finns något direkt samband mellan lampan och receiver-brummet utan att de båda påverkas av samma skit.

-peranders:
Det är som sagt mest ur centerkanalen, men även ur de andra högtalarna. Det är absolut inte trafoljud. Ska hem och lyssna på lite oljud från en frekvensgenerator så jag kan sätta frekvensen, misstänker att det nog kan vara 100Hz. Ska isf kolla över lödningarna i nätdelen.

Finns det något sätt man kan mäta sig till skit på nätet såsom DC?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:41:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
En naturlig fråga borde nog vara om problemet försvinner om du kopplar ur lampan med dimmer? Det kan ju mycket väl vara dimmern som ger problemen (den ger ju DC på nätet t.ex.).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:56:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En dimmer stör en hel del så testa att tända och släcka den lampan. Jag har också en känsla av att dimmer "bôs" lätt letar sig in, både ledningsbundet och via fält i luften.

Du ska inte testa att ställa högtalarna tätt intill förstärkaren, gärna i ett annat rum för att eliminera fältteorin?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:00:01  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Som jag skrev i min första post så försvinner tyvärr inte problemet även om jag har receivern inkopplad som enda strömförbrukare i hela lägenheten. Och då menar jag verkligen den enda, ryckt alla andra säkringar och kopplat ur alla andra förbrukare på samma grupp. Att jag nämnde den dimrade lampan var för att ytterligare understryka att det nog är skit från elnätet =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:05:10  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jordfel, prova att koppla ur antennsladdarna till videon, TVn och om du kör radioantenn från väggutaget direkt till recievern.

Hade samma förut, var tvungen att koppla ur videon varje gång jag skulle fin-lyssna. Gjorde några försök att jorda antennutaget, blev utan TV-några dagar och jordfelsbrytaren blev sig aldrig lik. Mäte upp 180 volt mellan antennutaget och jord eller ellement senare.

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:45:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Prova att spela ojordat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:58:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du 180 volt så har du jordfel i din antennanläggning. Gissa vad som hände mig!

TV:n kopplad till central antenn. Hörlursuttaget kopplat till stereon men inte denna dag. På kvällen stoppade jag in telepluggen i TV:n och nästa sekund var min TDA2005 HELT borta i min TV, högtalaren hade ingen talspole, en karaktäristisk lukt spred sig.

Senare mätte jag spänningen mellan antennjord och elementet => 220 VAC! Därefter jordade jag antennuttaget med en fet kabel under ett saftigt smack. Det var väl 6-10 A propp som gick. Jag hoppas att den som hade fel märkte det.... därefter lagade jag TV:n och hade explicit jordad antennjord!

php, jag är nog inne på att du har trubbel i din förstärkare speciellt om bara en kanal brummar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/05 12:01:20
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/05 :  13:22:38  Show Profile Send Falumas a Private Message
Om det är en Pro-logic reciever så kan fasen på ljudet göra att det kommer bara till en kanal. Jag fick jordbruset nästan uteslutande i bakkanalerna.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:52:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Märkligt att det är så många som har problem med antennjord. Jag har också haft det.

Är antenner en typiskt svår sak att jorda, eller är elektriker bara extra slarviga när dom gör det?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:15:13  Show Profile Send icewall a Private Message
Tjena php!(och alla andra)

H/K och brum i centern Japp, jag har exakt samma symptom på min AVR 500 som du beskriver Har precis som du provat allt, jag menar ALLT. Tog tom. hem ett elverk från jobbet och matade den med (till grannarnas stora fasa stod det på balkongen en lördag morgon kl. 07:00 dagen efter de hade haft jättefest) men ingen skillnad. Min lokale H/K försäljare (RadioCentralen i Umeå) vet inte heller vad det är för fel, men tar gärna emot den och påbörjar felsökning, vart nu räkningen på det tar vägen vill jag inte veta De pratade om att det kunde vara kretsar som var trasiga, typ D/A omvandlare eller någon annan skitdyr och jätteliten komponent. Man köper väl förmodligen en ny bioreciver för vad delarna som är kaputt kostar att få inlödda och framför allt felsökta?

Tänker ha kvar H/K:n som bioreciver, annars är ett Hypex steg påbörjat, förförstärkare under planering osv... Lödkolven glöder av glädje Vad ha vi missat? Grannen har numera inte ens glödlampor i sin lgh

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/09 :  21:18:01  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Det är inte så märkligt. Det bildas en spänning i jorden om hopkopplingen i jorden ligger långt ifrån varandra. Alltså, centralantennen är jordad uppe på vinden och din stereo är jordad i lägenheten. Då kan det lätt finnas en spänning på runt 100 volt därimellan. Det finns trafos till antennkabeln att köpa. Löser det jordproblemet.
Centralantennen bruka vara jordad via en FET vire rakt ner i backen för att fungera som åskledare. Därav den stora diferensen i jordpunkterna.

/Johan

Edited by - Ljudjesus on 2005/01/09 21:19:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000