HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför strömm i singnalkablar digikablen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bmwpower
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:45:58  Show Profile Send bmwpower a Private Message
När jag ska koppla in min sony 9000es processor till sherbourn steg så är det en jävla massa strömm i singnalkablarna går kanppt att ålla i dom.
Det är även så i min digitalkabel det gör riktigt ont.
Vad är det som kan orsaka dett fel några förslag??

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:03:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du utrustningen kopplad till ex. en centralantenn?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:22:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kan vara så enkelt som i mitt fall, jag hade datorn inkopplad i ett ojordat uttag och den orsakade stickströmmar (eller vad det nu kallas) in i min hifi-elektronik, ström från samliga apparater oavsett som man rörde kabelhylsor eller chassi.

Se över så att alla apparater med jordad anslutning verkligen är ansluta till jordade uttag. Lätt not att prova om det är det som är problemet genom att dra ut alla sådana apparater och se om du fortfarande får ström.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:32:00  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Du har av någon orsak olika jordpotential på ett par, eller fler, av burkarna. Då vill det gå en ström mellan, vilket förstås inte är bra. Om du inte, som är föreslaget, har något kopplat till en antenn kan det vara så att du kopplat utrustning till olika vägguttag - och de har olika jordpotential. Kanske går de på olika säkringar.
Om säkringen håller, koppla allt till ett uttag. Kolla som sagt jordning. Köp eventuellt ett Monster HTS-1000 överspänningsskydd ( http://www.monstercable.com/europe/power/productPagePower.asp?pin=2074 )

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

bmwpower
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/01/09 :  01:45:06  Show Profile Send bmwpower a Private Message
Allt är kopplat till samma utag som är ojordat.
JAg hade samma problem i min förra lägenhet som också var ojordat är det det som är problemet??
Kan det vara dålig kvalitet på kablarna det är supras kablar som lätt kortsluter sig
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/09 :  02:35:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om allt är kopplat till samma uttag och du inte har någon centralantenn inkopplad ska det inte inte kunna ligga så pass mycket spänning relativt jord på signalkablarna att du kan känna det. Risken finns att det är ett fel på någon del av utrustningen,

Prova att koppla isär allt och testa alla ut/ingångar en i taget, får du en stöt från någon av dem eller från chassit på en apparat som endast är kopplad till väggen är det något fel på apparaten.
Go to Top of Page

bmwpower
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:41:18  Show Profile Send bmwpower a Private Message
Kom att tänka på att jag har ju faktiskt haft centralantenn i båda lägenheterna.
Men den har ju varit kopplad till tvn,hur kan detta påverka stereon ??
Jag provade att bara ha digitalkablen i dvdn och där får jag riktigt skön kyss.
Ska man prova att jorda i ett element och se vad som händer
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:01:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Skulle föreslå att du kollar faserna i alla fall! Mät "jorden/skärmen" på varje aggregat/enhet så du inte har krypströmmar !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:54:24  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Är alla apparater i din stereo CE- och/eller S-märkta?

Om inte så kan problemet vara kondensatorer mellan nätet och chassi i någon apparat. I Sverige måste sådana kondensatorer vara Y-klassade och i den specifikationen finns också ett maximalt tillåtet värde på kapacitansen. Rekommendationen här är att ordna skyddsjordat uttag eller modifiera apparat som inte uppfyller bestämmelserna.

Om du har någonting kopplat mellan stereo och TV samt TV till centralantenn uppstår ofta problem med potentialskillnad mellan centralantennens jord och nollan i nätuttaget (samt jorden om det är jordat). Testas lätt genom att bryta kontakten mellan TV och stereo. Galvaniska isolatorer för inkoppling till centralantennen finns att köpa.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000