HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY rörpreamp *bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:09:33  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nu har jag legat i DIY-träda ett tag, men i julhelgen fick jag fart igen, resultatet blev en SRPP-konstruktion, först körde jag med två 6CB6 som jag ville prova, sen etsade jag ett nytt kort, denna gången för E88CC, ljudet blev något bättre men inte så värst mycket ändå, 6CB6 är inte så pjåkiga ändå..

Fronten lade jag en 3mm plexiglasskiva framför i ett tappert försök att få försteget att likna Elektrocompaniets snygga fronter..

Så nu sitter jag och dumflinar framför stereon och letar detaljer i ljudbilden igen...

resultatet:

halvfärdig, med det gamla nätaggregatet:


med det nya nätaggregatet:


färdig:


..och så rumpan på härligheten:


och slutligen grundschemat på SRPP-steget:

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/01/08 23:31:19

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:19:54  Show Profile Send Piggen a Private Message
Ser ju fint ut det där Herr Triatric!
Kanske skulle kunna rocka med ett ICE-steg såsmåningom?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:32:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Vi kan ju alltid provlyssna våra skapelser, försteget spelar bra ihop med mitt ZAP-bygge så helt omöjligt är det inte att dom lirar bra ihop

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:38:42  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej, fint bygge! Kan du berätta lite om alla koppar i lådan..?

...music is the best...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:27:46  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag får min nya CD på måndag oxå...

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:38:49  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-> resonans
är det inte tydligt att jag gilla koppar? jag tycker det är ett roligt material at jobba med, sen tycker jag att det är rätt snyggt, rent elektriskt har det väl egentligen ingen betydelse i det här bygget

svårt att plåta med plexi..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:33:59  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Är det jag som ser fel, eller har du skärmat rören med koppar?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:53:05  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->labbe
nepp, du ser inte fel, m´jag har iofs tagit bort rör-rören just nu, men dom kanske åker på igen
jag vet inte riktigt om dom hindrar eller hjälper kylningen av rören, kanske aluminium vore bättre?!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:55:53  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
visserligen är aluminium bra som värmeledare, men frågan är om det inte blir för varmt ändå?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/01/09 :  01:54:19  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
många rör-skärmar är väl i alu?
Det bästa är iallafall om du kan få tag i svarteloxerade (eller vad infärgningsmetoden nu heter) skärmar, de blanka reflekterar ju tillbaka en massa värme. Det fanns såna förr, svarta, genombrutna med "tungor" som touchade röret för att hjälpa till med värme-avledningen. Kanske känner någon här på forumet till om det går att få tag i såna numera - jag hittade en sån novalrörs-skärm en gång för längesen hos en surplusförsäljare i Göteborg (han finns tyvärr inte med oss längre), så jag har sett dom i verkligheten, jag lovar...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/01/09 01:55:27
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/09 :  11:03:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OT: Tycker att signalkabl känns bekanta,,,, Märke/modell?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:25:42  Show Profile Send Resonans a Private Message
Rätta mig om jag har fel, men har inte koppar bättre värmeledningsförmåga än aluminium??

...music is the best...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:30:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->zix
jag tror att jag har sett sådana oxå, ser mer ut som en stjärn-kylfläns för TO-5 kapslad transistor fast längre och i större format..

->labbe
jag tog bort dom för jag misstänker att dom förkortar rörets livslängd för det kyler nog inte tillräckligt bra ..jag som gillar koppar... jag skall koka mig en kopp kaffe istället

->zalve
det är nån sån där "OFC"-kabel (..som alla heter) jag tror att den är ganska vanlig som aes/ebu sladd i PA-sammanhang
den kommer att bytas ut mot nåt annat, problemet är att bra kablar ofta är lite osmidiga som internkablage..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:39:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Triatic, skulle tro att aluminiumen gör samma sak med rören, dvs förkortar livlängden.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:00:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->labbe
jo, det vill man ju inte.. rör är rätt dyra idag, för tio år sen kunde man köpa en hel container med NOS-rör för kaffepengar...
-nån som har en rekommendation på relativt tunt och smidigt internkablage som dessutom låter bra?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:05:17  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Triatic. Jo tyvärr så är de ju det. fast förhoppningsvis så får man igen det med njutningen välljudet ger.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:27:53  Show Profile Send Bardis a Private Message
Intenkablage: Testa Svalanderflätan!
Har tvinnat lackisolerad tråd. 0.05mm x 22st. Med gott resultat. Färdiga tjockleken är bara 0.3-0.4mm.
Skärm då? Klä med tunt bommulssnöre den varianten som är vävd (så man får en kanal i mitten). Strippa en gammal sladd med skärm. Klä med nylonstrumpa eller krympslang. I värsta fall tejp.
Används ingen skärm klä endast med marerial som inte är elektrostatiskt.
Borde inte kosta mer än bommullstråden om man kan slakta gamla apparater. Jag har vittjat skrotkontainern på jobbet vid behov.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:53:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->bardis
tack för tipset, den varianten hade jag helt förbisett, tunnare än så blir det inte det blir noog svalanderflätan då.. jag har lyssnat på den i kombination med bulletplugs, det lät förträffligt

Nu har jag skissat ihop schemat såsom jag byggde försteget, kom gärna med förslag på ändringar!!


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  14:04:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ok, lite onödigt många kondingar till glödströmsstabben, men jag gillar kondingar 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/09 :  16:09:32  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag skulle lyft glöden till c:a 40V potential för att minska stressen mellan katod och glöd på övre trioden. En spänningsdelare med ett par motstånd räcker.

Kondingen på ingången brukar vara onödig i de flesta fall beroende på signalkälla.

Bara mina 2 öre

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/01/09 :  18:15:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->jax
ok, en spänningsdelare där 0,22 ohms motståndet går mot jord, kan 100k mot varm och 50k mot kall bli bra istället..?

kondingen har jag för att göra den mer kompatibel med allt jag kopplar in.. men mest är det ju CD:n och den har jag inga kondingar i längre 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/09 :  18:27:57  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Något i den stilen blir bra ja.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  19:52:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ser grymt ut tycker jag.
Ser inte överdrivet svårmekat ut.
Behöver ett föresteg att bygga när jag är klar med mitt första bygge (ice-slutsteg). Kanske kunde det vara något?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:37:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det ser bättre ut i verkligheten.. -jag är ju ingen fotograf
lättbyggt är det också, den har gått i några månader nu och låter heltrevligt

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:44:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag skall verkligen ha det i åtanke när jag skall välja bygge. Har hört rör skall lämpa sig ytterst väl till icepower. Sen är det grymt sexigt också heh.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/03/15 :  22:58:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja, det tycker jag absolut, bygget blir ju ganska litet så det kanske tillomed får plats inuti chassit på ditt icebygge?! jag funderar på att trolla ihop ett nytt bygge och använda mer plexi så man kan se rören glöda.. (lite i stil med ett plexifönster i datorchassit..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000