HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Anpassa förstärkare efter respektive register?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:32:32  Show Profile Send Guru a Private Message
Satt o spåna lite på lunchen om det inte skulle kunna gå att bygga förstärkare som verkligen är gjorda för att spela respektive register. Tex. en förstärkare som spelar gudomligt upp till ca 350Hz en annan som tar hand om mellanregister (350-2500Hz) och en som tar hand om diskant (2500Hz och uppåt).

Visst kan man kanske köra Ice i basen och nån rör version till mellan diskant men borde det inte kunna gå att optimera detta ännu mer ?

Kanske inte så välgenomtänkt inlägg men fasan det e ju kul o kanske få en liten reflektion på detta :)

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:37:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan börja med en motfråga:
Vad är det som skall optimeras för resp register?



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:09:33  Show Profile Send Guru a Private Message
Hehe...som jag skrev så var det inte ett väldigt genomtänkt inlägg ;)

Man brukar genaralisera och säga att vissa typer av förstärkare är bra på olika saker, vissa spelar bra bas, vissa har ett trevligt mellanregister och en del har fin diskant, gemensamt för dom flesta förstärkare är ju att dom är byggda för att spela hela registret, borde man inte då kunna bygga "bättre" förstärkare om dom bara behöver spela ett smalt register ?

Finns ju förstärkare för att spela endast bas men finns det förstärkare som endast är gjorda för mellanregister eller diskant ?

Vad som är bättre är ju sen upp till var o en och bestämme ;)





Edited by - Guru on 2005/04/18 14:15:32
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/04/18 :  14:43:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som jag tänkte en gång härförleden:
Det kanske är så att man kan tänka sig att en diskant får bättre arbetsbetingelser (låter bättre?) med strömdrivning istället för spänningsdrivning och att man då "optimerar" genom att köra en Gainklon med spänningsdrivning till mellanregistret men strömdrivning till diskanten?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:09:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
UrSv: Spännande tanke....såg i nån bok med elektroniska byggprojekt - där en strömmatande förstärkare användes till bredbandselement...just för att diskaten annars brukar bli lite klen...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/18 16:11:47
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/04/18 :  16:31:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om in jag minns fel så är väl Bladeluis Beowulf byggda på detta vis, dvs. i varje block är det två olika sorts trissor...en för topp JFET?? och botten MOS?? Det sista är jag mkt osäker på...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/18 :  19:18:13  Show Profile Send Guru a Private Message
Lucifer: jo tänkte lite så men dom är ju fortfarande anpassade för att kunna spela hela registret...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/18 :  22:39:56  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Generellt är att man kan köra en väldigt liten kondingsbak i strömdelen för att få en snabb och transparent högtalare i de övre registren, och det kan man förståss utnyttja om man delar på förstärkarna som du skriver.
Motsatsen, dvs gigantiska bankar med kondensatorer är bra för att få rejält tryck i basen.
Du kanske slutar men 3 olika strömdelar och 3 olika förstärkare, samt förståss ett aktivt filter med egen strömdel.
Nackdelen är förståss pris, komplexitet, storlek m.m, men visst har det sina fördelar också.
En ganska rimlig kompromiss är att dela en del saker (som t.ex. strömdel) till mellanregister och diskant.
Antingen så blir det många tjocka kablar till högtalarna eller så blir det till att bygga aktiva högtalare.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  23:46:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bygger man med glöd, vacuum och järn så är det ju väldigt bra att kunna anpassa in och eller ut-trafosarn till tänkt element och register.
Man skulle nog kunna få det väldigt smaskigt och bra. STOOOR trafo i basen med massor av induktans, mellan trafo i mellanreg för mellan induktans och mycket mindre kapacitans å sånt jox. Lilla trafon i diskanten med my-metal i kärnan och ganska få varv - Snabb!(luft-lindad?)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/19 :  00:00:43  Show Profile Send Guru a Private Message
Circlo: Att anpassa för varje enskild modell av element vore ju naturligtvis ännu bättre :) Vilka värden på elementen skulle man isåfall använda sig av vid design av förstärkaren ?

Kommer antagligen aldrig göra nått sådant i RL men det är ju rätt skoj o spåna lite...

Edited by - Guru on 2005/04/19 00:02:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  01:15:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lågt Qts kompenseras med högre utgångsimpedans.

Cirklotroner för diskant, cirklotroner för mellan å cirklotroner för bas är en bra början. Då har du anpassat allt väldigt bra!

Fetar för diskant å bipolära för bas, som Bladelius gör, bör väl vara en väl beprövad metod.
Dc kopplad vanlig OP-amp liknande konstruktion i basen, ev med negativ utgångsimpedans som Audio-Pro har i sina subbar.
Entaktskopplad i diskant och mellanreg? Katodkopplade rörsteg i bas och "vanlig" anodkopplad i resten?
Finns massor av skojs att leka med. Börja leka med nått så brukar alla andra ideer dyka upp.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/19 :  06:39:05  Show Profile Send trango a Private Message

Hoppas det är OK att jag sticker in en relaterad fråga...

Jag tycker det här är intressant, speciellt eftersom jag funderar på att bygga ett par Linkwitz Orion, ett par högtalare som kräver en kanal per register (minst 6 kanaler totalt). Har ett par halvfärdiga Hypex400 och ligger i startgropen för att bygga ytterligare 4 kanaler. Jag kan tänka mig att Hypex blir bra att driva basen med, men vad tror ni passar för mellanregister och diskant? Kanske en gainclone eller någon rörkonstruktion? Vore spännande att prova konceptet, speciellt eftersom jag ändå måste bygga ytterligare några kanaler...

/Trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:25:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag skulle köra Susan Parkers ZEUS på resterande register. Eller en enkel tvåstegs supersymmetrisk 200 watt Circlotron.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/04/20 :  06:33:28  Show Profile Send trango a Private Message

Tack för tipset Circlomanen!

Oj vilken pryl ZEUS är... Men den blir nog lite för stor för mitt vardagsrum...

Lutar åt att jag provar en gainclone eller något annat enkelt till att börja med.

/trango

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000