HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflexportar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/07 :  18:02:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag satt i en diskussion om basportar idag och det födde lite undringar...

Det vi diskuterade var fördelar/nackdelar med slitsportar kontra runda basreflexrör.

Eftersom jag är en total newbie på slitsportar undrar jag om någon kan dela med sig lite av sin kunskaper runt dem och framför allt, finns det några fördelar kontra runda rör?

Mvh,
Per

P.S. Det har lite att göra med ev. basdel till mina HFLS1...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/07 :  18:06:16  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
En nackdel med slitsportar är att det är svårt att ändra avstämningen efter dom väl är byggda.

DIY is in my DNA

Edited by - Keld on 2005/01/07 18:07:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:13:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, det är definitivt ett problem...

Inga fördelar?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:24:53  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
det jag kommer på på rak arm är att dom ofta är estetiskt tilltalande men samtidigt borde det finnas problem som att förhindra plåsljud.

Jag satt också och diskuterade portar med en herre som förklarade att själva porten i sig var en aktiv del. jag tycker att den är precis lika pasiv som lådan. hur är det med det? nån som VET?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:47:25  Show Profile Send nl a Private Message
Tror inte det finns några stora nackdelar med slitsport, den blir mindre "regelbunden" än ett rör.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:02:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
ok, räknar man på arean som i en vanlig rörport eller finns det några speciella trick när man räknar ut den..?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:53:48  Show Profile Send edison a Private Message
Har bara sett att arean skall vara samma oavsett portform (har ju inte sett "allt"(!) men de gånger jag sett detta beröras har detta varit budskapet)
Ibland har det sagts att slitsportar är bättre men jag har aldrig sett nån motivering (nu snackar vi bara ljudmässigt inte estetik)
Har nog vid närmare eftertanke varit sånt jag sett i promotion av tillverkare som använt sej av slitsport och menat det vara "bättre"...får tas för vad det är värt då det inte getts teknisk förklaring för varför det skulle kunna vara bättre.Kanske man är ute i "kabeldiskussionsvatten" alltså det kanske kan höras nån skillnad av en del men svårt att finna mätningar som "förklarar" det hela...

Besvären (innan man är klar med en given design) är nog större än den evt fördelen, om man snackar DIY iaf...men har man väl provat sej fram till en välljudande port så är det rätt snyggt med slits tycker åtminstone jag..
Om det sen är värt att missa möjligheten att variera porten i efterhand är givetvis en annan femma.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:58:43  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Smallsuper man:

När frekvensen närmar sig lådans avstämning minskar utstrålningen från elementet successivt, samtidigt som utstrålningen från porten ökar successivt. I den meningen kan man väl säga att porten är aktiv - den spelar ju.

Däremot har ju porten inte någon aktiv drivning, utan energin kommer från högtalarelementets baksida. I den meningen är porten uppenbart passiv.

Jag tycker kanske därför att frågan om huruvida porten är aktiv eller passiv blir föremål för tolkning och synsätt. Svårt att påstå att man VET alltså.

Jag betraktar nog porten som passiv när jag designar och bygger lådan. Den avgör ju Helmholtz-resonansen. Men jag hanterar den som ett aktivt element när jag mäter upp lådan och ska designa delningsfilter. I akustisk mening tar ju porten över elementets uppgift vid låga frekvenser. Lite förenklat vill jag i det läget beskriva porten som ytterligare ett strålande element att ta hänsyn till.

Pac:

I princip kan vi räkna arean på samma sätt oavsett om den är rund, fyrkantig eller har någon annan form. Däremot är de flesta formler man hittar för att bestämma resonansfrekvensen avsedda för runda eller kvadratiska tvärsnitt.

Om vi någorlunda håller oss till sådana former kommer det att fungera utmärkt. Däremot kan långa, smala slitsar resultera i annan avstämningsfrekvens än den beräknade.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:53:03  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har läst att vissa semi-pro tillverkare av PA-lådor hävdar att man får mindre "blåsljud" ur en slitsad port än en rund. Hur bra det stämmer vet jag inte men det är väl själva arean som bestämmer lufthastigheten och inte formen.

/johan
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:01:37  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Ett par fördelar nämns på http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=33

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:50:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant frågeställning.
Jag sitter själv med (ännu) ett projekt som kanske kräver slits.
Fördelerna:
* du kan konstruera precis som du vill, du är inte avhängig de rör som finns på marknaden
* estetiskt bör det kunna bli mer tilltalande
* bör bli en enklare konstruktion (ingen försänkning för röret med de problem den nedfasningen medför)
* man slipper använda pi för att beräkna arean
* slitsen blir i sig själv en stagning av lådan

Nackdelarna då?
* instinktivt borde det blir lite skillnad när luften skall gå fram-och-tillbaka vid dom 90-gradersvinklar som bildas i en rektangulär slits, till skillnad från det runda rörets mjuka former. Jag kan inte motivera det...men det känns klart som nått som måste utredas...
* svår att labba med
* äter lite volym om man använder tjock godsmaterial
* Den bör väl nästan ligga i botten av lådan va? Annars blir det märkligt med volymen, anser jag. Har man slitsen på mitten och den, som i HFLS-1's fall, är 18cm lång och innermåttet är ca 22 är det ju bara 4 cm längst bak där luften kan koppla till nedre kaviteten.

Aktiv eller Passiv? Hmmm....
Porten aktiveras genom att membranet i elementet agerar generator. Njäe...jag behöver isf en definition på Aktiv vs Passiv.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:48:09  Show Profile Send nl a Private Message
Nu kommer en länk till Faktiskt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3140&highlight=rektangul%E4r

För den som vill förlusta sig i det här med portar. Speciellt Isidors inlägg inehåller lite matnyttigt.

Hoppas det är Ok med en länk dit
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/01/08 :  19:24:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Klart läsvärd länk, nl! Tack!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/01/08 :  19:41:33  Show Profile Send classe a Private Message
hej pac arean blir densamma som runda portar, avseende avstämningen
så blir den lägre i frekvens för runa portar har ett mått, slitsad
blir avlång så avstämningen blir något djupare. blev så på mina
sarkofager i alla fall.blåsljuden ska bli mindre och det tycker jag
stämmer prov lådan jag gjorde flåsade mer i porten än den slitsade.
lägger man porten nära golvet så får du mindre blås ljud också


18 ska de va.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:23:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Appropå slitsport...

http://www.enjoythemusic.com/ces2005/friday/ kolla en bit ner på sidan, bilden på Hyperion Sound Design HPS-938W...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000