HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första DIY högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:46:07  Show Profile Send JohnB a Private Message
Vill visa upp mina första högtalare som jag byggt. Jag började för någon månad sedan att bygga en prototyp i MDF som stativmodell mest för att göra misstagen där samt att se om jag tyckte om ljudet ifrån Fostexelementet. De lät så pass bra att jag ville gå vidare och bygga något större, då detta är ett nytt område för mig så valde jag att inte försöka kontruera något själv utan hittade dessa efter en del surfande.
http://www.quarter-wave.com/Project05/Project05.html

De låter mycket bra speciellt med min nyinförskaffade Edison Triod, men jag har ännu inte byggt korrektionskretsen och den behövs då basen är ganska mycket sänkt i volym.

Tips på ytbehandling tas gärna emot.

Tills sist några bilder och tack till er som hjälp mig med svar på mina frågor under byggandet




Edited by - JohnB on 2005/01/08 00:47:12

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/08 :  01:01:35  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
vet inte om jag tycker det behövs mycket till ytbehandling. olja bara. :)

grattis till nya högtalare!
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/08 :  01:35:32  Show Profile Send Ibbe a Private Message
trevligt med enkla byggen, vad har du för sorts dämpning i?

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/08 :  01:40:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Om basen är sänkt i volym, testa att ta bort eller placera om någon av absorbenterna som står bakom högtalarna.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/01/08 :  01:50:17  Show Profile Send JohnB a Private Message
Ibbe- Det är fårull men själva dämpningen var den biten jag hadde problem med då kontruktören anger att det skall vara 0,25lbs/feet3 kan tilläggas för det är bara den övre delen och ca 2/3 ner som skall dämpas och enligt min bräkning så hamnade det på 2 hekto per låda om jag nu räknat rätt.

Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/01/08 :  01:53:00  Show Profile Send JohnB a Private Message
Fisksmiskola- Jag tror dessa endast dämpa ner till ca 150 hz. Men dek kan ju i och för sig hjälpa. Det korrektionsfiltret gör är att sänka nivån på mellanregister och diskant.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/08 :  02:23:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det kostar ju inget att testa i alla fall!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/08 :  03:03:13  Show Profile Send perob a Private Message
Finfint hemmabygge! OT: Vad är det för stativ du har till dina stativhögtalare? Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/08 :  03:16:10  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jättefint bygge! Jag tycker att du ska betsa lätt och sedan klarlackera med cellulosa med efterföljande högglanspolering, det blir oslagbart!

...music is the best...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/01/08 :  03:19:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
kontruktören anger att det skall vara 0,25lbs/feet3 kan tilläggas för det är bara den övre delen och ca 2/3 ner som skall dämpas och enligt min bräkning så hamnade det på 2 hekto per låda om jag nu räknat rätt.

*nyfiken* var köpte du Fostex-elementen? Tyckte att de såg lite dyra ut på hifikit.

Jag får det också till ungefär 2 hekto per högtalare - 0.20573... nånting, kilo. Du har nog dämpat rätt. Citat från konstruktören ang. korrektionskretsen: "Leaving the circuit out of the design will result in recessed bass output and an overpowering midrange response."
I med korrektionsfiltret bara! Är nyfiken på resultatet.
Jag tycker också att olja är snyggt, framför allt är det mycket lättare än att måla och lacka.
Slipa, ta en trasa fuktad med vanligt vatten och gnid ut på trät (snabbaste sättet att få fibrerna att resa sig och få det torrt igen), slipa igen med fint papper. Ett par lager olja med finslipning emellan räcker, om du använder 100% olja direkt istället för terpentinutspädd (som är helt onödigt förutom om du verkligen vill lägga många oljelager). Det tar väl cirkus ett dygn för ett lager linolja att bli linoxyn (hård), andra oljor vet jag inget om.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:47:51  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Tycker också en matt oljad yta är snyggast.

/Johan
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:35:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bekosanolja x flera !!! = Sidenmjuk/blank!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/01/08 :  20:06:17  Show Profile Send JohnB a Private Message
Zix- Jag köpte dem av Madisound.com
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:21:31  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
tackar, johnB!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000