HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Storheten med Dylan/Zappa ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/04 :  22:34:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tänkte höra med er vänner,,,

Jag har aldrig riktigt förstått storheten med grabbar som Zappa, Dylan och vår svenske Lundell. (Det finns iofs fler)

Visst - Jag var inte med när dessa grabbar stod på bariärerna och deras musikaliska lyrik hjälpte arbetarklassen,,, För det var väl så ?!

Att Zappa är/var exprimentiell har jag lyckas komma fram till, kanske något som skulle göra honom lite intressant.

Dylan som sångare skulle nog inte sälja så många skivor,,, (Vid närmare eftertanke så finns det svenskar som sjunger lika,,,"bra" och han säljer massa skivor)
Visst var det Dylans "lyrik" och var nåt specillt,,, För inte kan det ha varit hans 3 ackord på en lite ostämd gitarr ?!

Jag brukar inte säga att artister är dålig/sämre (finns några), men detta är några stjärnor som jag INTE förstår storheten med.
Hjälp mig med detta...plz

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/05 :  00:36:32  Show Profile Send edison a Private Message
Nån egentlig fan av dessa tre gubbs har jag inte varit (har 3 Dylan & 2 Lundell, ingen FZ) och har inte lyssnat så jättemycket på dom iaf inte under senare åren.

Fick nu Dylans "Memoarer, första delen" i julklapp så när den är läst ska jag iaf ta och kolla upp mannen lite mer.
Gjorde en första runda för ett par dar sen genom att på Amazon lyssna igenom deras provsnuttar - hann med runt 5 plattor på det sättet.
Detta gjorde det klart för mej att Dylan ska in i samlingen och det snart.Skäms nästan att jag passat honom nästan helt trots min egen ähum...ålder...
Liksom Lundell sjunger han väl inte vackert, men med övertygelse och nåt jag skulle kalla patos, iaf på de plattor jag testlyssnade (och visst, allt är inte sånt jag sväljer rätt av hehe...vilken artist har kanonlåtar rakt av?)
Sen är det musiken dvs låtarna och "soundet", helt enkelt musik och inspelningar som talar till hjärtat mer än kanske till "den akademiska musikerhjärnan"
Jag menar, Dylan är (nog?) inte vad som spelas mest på musikhögskolan (iaf inte av dom musiker/musiklärare mm jag känner)

(Själv har jag följt Jackson Browne sen jag hittade ett par plattor runt 1980, han delar lite av Dylans patos men är lite "snällare", mesigare skulle många säga...och sjunger snyggt!!!)

En sak Dylan själv inte verkar tycka men som gjorde honom stor i början av karriären var bla att han togs för att vara/gjordes till tolk av den generation som "blev vuxna" på 60-talet, dvs hippiefolket-vänstern-sexflummarna som sen dess mer eller mindre har haft honom som musikalisk husgud.
Varje gång han sen har tagit nya musikaliska eller lyrikuttryck har han råkat stöta sej med (stora) delar av denna supporterbas...
Värst blev det nog när han uttryckte sej som "traditionellt kristen" -
DÅ tog det hus i h-vete minst sagt.Både då och senare kunde/kan man i recensioner och artiklar läsa ett mkt stort förakt för texterna på de två-tre album han gav ut vid den tiden, trots att han på bla dessa enligt många recensenter ändå lär sjunga med sin allra största innerlighet och övertygelse...
Jag har "Slow Train Coming" på LP, och jag borde när jag köpt och gillat den plattan gjort mej den tjänsten att kollat igenom BD's kollektion, många fler hade säkert kommit till skivhyllan redan då tror jag!Jag hade nog tanken att BD innan dess "bara" varit en trubadur och inte rocker alls...SLC rockar iaf med Dylanmått.
Måns Ivarson skrev i HifI & Musik om SACD-kollektionen som rätt nyligt kom ut och nämnde då bla "Slow Train Coming" (en av några få Dylan-SACD i 5.1!) som en av de bästa musikalisk/HiFimässigt, MEN den gode MI kunde inte låta bli att nästintill varna oskyldiga HiFi & Musiknördar för denna plattas värdelösa texter.
Som om Dylans alla andra "vassa" "ironiska" eller "samhällskritiska" och "personliga" texter skulle vara fullkomligt stående över all kritik...jaja det får man väl tåla.
Jag ska iaf skaffa några av BD's plattor när jag letat mej genom fler av dem - intuitionen säger mej jag kommer vilja ha en handfull...gärna några SACD's!

Zappa har jag inte heller utforskat, men hade ett tag en kollega som var STOR FZ-fan.Har mao hört en del, utan att riktigt ta in hans musik så jag gått och köpt plattorna.
Han framstår iaf som en av de mest genommusikaliska personer som funnits i rock/pop-branschen nånsin; en oerhört kompetent musiker och låtskrivare som ofta(st) gjort mer avancerad musik än "den stora massan" kanske klarar av(?)
En del hitar har han ju haft även hos den stora publiken (typ Bobby Brown) men hans fanbas är nog folk med mer avancerad musiksmak generellt och som också gillar och bryr sej om hans texter!
Den fanklubben är ju nu faktiskt stor..!

Lundell då?
Nog tycker jag han har en del som talar för honom.
Inte är det röstens skönhet...jo, faktiskt tycker jag (till en del) att just Lundells röst är en av hans stora tillgångar!
Det hörs att han inte spelar in dussinmusik bara för snabbkonsumtion, låtarnas stämning speglar hans person känns det som, iaf det jag hört.
Sen är det nog så att för mej har UL ofta gjort plattorna lite för "low-Fi" för min smak.Jag kanske har fel där, har lyssnat för lite på för få egentligen...men det intrycket har jag ofta fått...hur som helst jag har inte tagit mej för att leta bland UL's plattor.Tror ett par st skulle kunna adderas till hyllorna, men det ligger inte högst på listan över undersökning dock.

Noteras kan att även "rockhjälten för vissa" Lundell fick en del skäll/gnäll/konstiga miner från fansen (nja, mest kritikerna) när han "blev religiös" men han var inte så där "Dylansk" på sina plattor att han rakt av beskrev detta i musiken; i det tämligen speciella klimatet i Sverige skulle han nog inte kommit så bra ut om han gjort det (eller kanske jag har tokfel, who knows...?)

Åsikter och funderingar men knappast mer än så...blev väl lite långt och även lite OT.Sorry om nån misstycker, men det kanske är det som dessa musiker gör med folk, på nåt vis engageras man och inte alltid av enbart själva musiken heller...(?)

Ang Dylan kan jag ju editera in plattor i detta inlägget, när jag funnit och bestämt några som platsande i min samling.Det ligger iaf närmare i tiden än Lundell.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/05 00:59:45
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:42:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Zalve: Vad är det som får dig att jämfära just dessa tre namn? Okej, Dylan och Zappa kan jag förstå till viss del (spelade till och med ihop i en obskyr sammankomst på 70-talet), men Lundell? Han kan väl knappast räknas till denna skara? (Tänker dock inte avfärda honom helt, vet att han är "erkänd" bland kritiker och texterna brukar vara bra, men personligen tycker jag mest att han är en jobbig Springsteen-kopia).

Dylan och Zappa då... Finns väldigt grundläggande skillnader här. Dylan är i grunden en "sing 'n songwriter", Zappa är mer en "multikonstnär". Han skrev klassisk musik, jazz, pop, rock, elektronikst (och mycket annat däremmelan och utanför nämna områden). Han var ockå en säregen sångare och virtuos gitarrist. Och så bör han betraktas som komiker, med alla de bisarra låttexter han skrivit, något man knappast kan säga om Dylan, vars texter oftast har tydligt seriösa undertoner...

Så ja... det enda som Zappa och Dylan har gemensamt är i princip att deras karriärer löpt bredvid varandra under ganska många år, att dom släppt massor med skivor (Zappa dock betydligt fler) och att dom kommer från USA. Det enda som Dylan och Lundell har gemensamt är väl att dom är "seriösa" textskrivare och att dom sjunger och spelar gitarr. Och till sist... Zappa och Lundell, det enda dom två har gemensamt är väl att dom var/är artister.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:24:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Storheten med Dylan/Lundell har jag aldrig lagt märke till direkt.

Zappa däremot...

Under 70- och 80-talen var jag en fanatisk Zappa-beundrare och ränderna går nog aldrig ur.
Vi hade en Zappakväll i förra veckan (bildreportage kommer) och trots att man inte hört vissa låtar på 20 år upptäcker jag att jag kan musiken ton för ton fortfarande. På många låtar har texten satt sig så jag kan den utantill. Det finns ingen annan artist som satt sig på det sättet hos mig.

Vad är då storheten? Ja, var ska man börja... Han var fullständigt oförutsägbar. Det kunde vara romantisk 50-talsrock med fånig doo wop-kör på samma platta lika väl som modernistisk tolvtonsmusik.

Jag vet ingen artist som varit mer produktiv, en skivlista från Allmusic:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=MIWEB0501050453&sql=11:ebdxlfke5cqo~T2

Fyra gånger har jag sett Zappa live, helt unikt varje gång. Lite smakprov på vad som kunde hända, kaffe- och coca cola-automater på scenen. Man byter låt helt utan förvarning, bara på tecken från FZ, plötsligt en helt annan låt bara. Jag har aldrig sett ett mer samspelt rockband än Mothers of Invention, det finns inget som ens kommer i närheten av de artister jag sett och jag har sett väldigt många, särskilt under 80-talet.

FZ gitarrsolon på 10-15 minuter som var så intressanta, märkliga och sprängfyllda med nya infall att man satt helt trollbunden. Här fanns rejäla doser med klassisk musik insprängt (En gång körde han stora delar Stravinsky i ett solo, Eldfågeln har jag för mig. Dessutom bytte han mellan olika gitarrsound mera under solona än jag sett någon annan göra. Otroligt experimentellt.

Frank Zappas band, Mothers of Invention, har under en mängd år varit en plantskola för otroliga musiker, t.ex George Duke och Steve Vai.

En site med försök till analys av Zappas musikaliska språk:
http://www.zappa-analysis.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/05 11:28:53
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2005/01/05 :  17:30:51  Show Profile Send pontus a Private Message
Har du gett Bob Dylan en chans och fortfarande inte insett storheten kan jag inte hjälpa dig. Hårt men sant.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/05 :  19:33:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har aldrig varit något Dylan-fan, men låtar som "A Hard Rain's A-Gonna Fall" sänder ju rysningar igenom en - och inga negativa vibbar där inte. "House of The Rising Sun" och "Blowin' in the Wind" går ju inte av för hackor heller.

Frank Zappa var ju lite mer åt genihållet, fantastiska texter och sköna melodier - men en del inte alltid så lättlyssnat. Jag håller med om Mothers of Inventions storhet, riktiga kvalitetsmusiker rätt igenom. Kommer ihåg ett av de bättre musikprogrammen någonsin på TV, när MoI hade en skoj-konsert utan Zappa. De gjorde parodier på olika grupper, kommer ihåg Heebee Geebees och "A Boring Song" med Status Quid som höjdpunkter - innan den fantastiska finalen med "The Wall". ALLA låtarna de spelade var bättre än originalversionerna.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:01:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message
När det gäller Lundell tror jag han är mycket bättre live. Jag har aldrig gillat hans skivor, men när han hade konsert i Kalmar för ett sekel sedan så var jag där. De som skötte Kalmar Folkets Park var som vanligt paranoida. Först fyllde man lokalen med så många som var tillåtna. Sedan krävde man att man skulle lämna ett tomt område på 10 meter framför scenen. "Ulf Lundell sitter där bakom och VÄGRAR komma ut på scenen om ni inte flyttar på er!" När en timma gått och folk till slut lyckats flytta en 7-8 meter bakåt kom Ulf ut på scenen, ställde sig och kisade:

"Vaffan göör nu enda däär botta? Kom fram hiit föffan så vi kan böörja!"

Sedan var det fullt ös, mer rockigt live än på skivorna, helt klart!

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:46:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blue:

Det kanske blev lite fel att få med Zappa bland Lundell/Dylan,,, Kanske skulle ha valt Springsteen ist.
Dock var det 3 "större" artister, som jag inte riktigt har förstått det stora med,

Visst Zappa är en tekniker och var först med lite saker,
Men att Dylan och Lundell lyckas överleva så länge är lite mysik för mig,,, Lundell må ha lite lyrik, men med samma ackord och ingen utveckling,,, inget förnyande,...

Nåja,,, Lite kul att få se varför ni har fastnat för dessa,,, Kanske kan ge nåt extra till oss som inte "har förstått" dessa artister.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:09:53  Show Profile Send JesseX a Private Message
Om nu dessa tre är så ointressanta, vad är det då egentligen som skulle vara så väldans
intressant istället?
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:40:47  Show Profile Send PaleRider a Private Message
Det er mycket man inte vil fatta om man bara anvender huvudet.
(- som det heter på Svorsk)


Mfh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:59:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har rätt Zalve, Zappa har inget med Lundell/Dylan att göra.
Själv tycker jag att det är alldeles för lite Zappa i den musik som görs idag.
Allting känns så tillrättalagt och kommersialiserat. Väldigt få vågar sticka ut, och dom som gör det har svårt att nå ut med sin musik.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:03:15  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det är ju ändå viss skillnad på Dylans och Lundells tidiga plattor och det som görs idag.
Personligen har jag inga större problem att se poängen med de tidiga skivorna. Det som har kommit senare är ju av lite mer varierande kvalitet.

Personligen är jag inte så imponerad av Dylans nyare skivor (de senaste skivorna alltså). Det känns som att han gått från "experimentell folkrock" under 60- och 70-talen till någon sorts halvanonym blues-influerad rock som inte sticker ut åt något håll. Det finns ju rätt många inom
40-talistgenerationen som ångar på med halvmossig nostalgi-rock utan att utvecklas särskilt mycket. Hans texter är väl fortfarande några snäpp över många andra men så mycket mer än så är det just inte.

Lundell är väl lite av samma sak även om hans försök till förnyelse (a'la Fanzine och liknande skivor) inte varit lika lyckat. Hans mer nostalgi-betonade låtar är väl inte direkt dåliga men heller inte särskilt nyskapande. Det kan förstås vara "trevligt" att lyssna på ändå.

Zappa är ett kapitel för sig. Hans konstmusik (Yellow shark mfl plattor) är strålande. Hans mer kommersiella saker (Bobby Brown etc.) hör ju till det som han själv kallade för "Stupid entertainment". Bland hans många andra plattor finns det ju mycket som står sig bra än idag.
Åttiotalsskivorna är väl inte direkt lysande (även om några undantag finns) men mycket av det som gavs ut under den perioden låter ju ganska mossigt idag.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:20:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Bernt Jansson: Jag är inte så lite avis på dig som sett Zappa fyra gånger ska du veta... Sista gången han var i Sverige var väl 1988 med "Broadway the hard way"? (Eller var han är med "The Wellow Shark" också i början av nittiotalet?) Detta var just precis före jag började få upp ögonen för honom tyvärr...

Tänk om man hade fått se honom under Mothers-eran, det måste ha varit fantstiskt... Mothers som namn försvann för övrigt i mitten av sjuttiotalet, och egentligen var det ju aldrig frågan om en "grupp" i traditionell mening, det var Zappa som bestämde allt, och han valde de bästa musiker han kunde hitta, höll dom inte måttet fick dom kicken.

Som musikaliskt multigeni har Zappas en viktigt roll i musikhistorien, det går inte att säga emot. Och som du säger, han var vansinnigt produktiv, hans alster omfattar väl ca 60 originalalbum + div hopplock, bootlegs mm. Allt är ju dock inte lika bra skulle jag vilja hävda. Men under i princip hela sin karriär har han mellan varven gjort både låtar och hela skivor som bjuder på ren magi!

Några personliga favoriter: "Peaches En Regalia" från Hot Rats (1970), "Uncle Remus" från Apostrophe (1973) och We Are Not Alone" från The Man from Utopia (1983).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:47:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En parentes: Steve Vai var såvitt jag vet helt okänd innan tiden med Zappa. Han fick jobb i bandet eftersom Zappa blev grymt impad när Vai hade skrivit ner Zappas solon i noter och dessutom kunde spela dom exakt rätt. Sen står Vai för "Impossible guitarpart" eller "Stunt guitar" på albumen. Man hör lite av vad Zappa gav honom i uppgift att göra på livealbumet "Tinseltown rebellion" (1981) mot slutet på låten "Peaches III" där Vai imiterar Al Di Meola på ett satiriskt sätt. Heeeelt otroligt, Vai har varit en favorit sedan dess.

På samma album kan man höra hur samspelt bandet är bl.a i inledningen på "Tell me you love me" - där gäller det att hänga med i svängarna! Jisses!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/06 :  19:58:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Bernt: Japp, Steve Vai är en övermänsklig gitarrist, inget snack om saken...

När det gäller Vais album från senare år så är det inte min tekopp, men jag antar att du har hans första soloalbum, "Flex-able"?

Otroligt skön skiva, inspelad på en liten hemmastudio och kanske ingen höjdare ur rent hifiperspektiv, men jisses vilka sköna låtar! Gissa om jag blev nykär då jag hittade denna skiva på vinyl för ett tag sedan, hade varit av med den i typ tio år!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:22:01  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Den här tråden inspireade mig till att plocka fram mina Zappa plattor, Oj Oj så bra det är. Sitter just nu med samlingen You can't do that on stage anymore vol 3, det är svårt att fatta att de verkligen gjorde det här grejorna live.

Blir nog en Zappa kväll ikväll :-)
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:51:36  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Hur falskt Dylan än spelade munspel så lät det ju på något sätt bra. Började inte han som munspelare i ett band?
Annars var han väl egentligen mest låtskrivare - läste att t.ex. "Mr Tamborine Man" finns i 201 covers-versioner!

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/07 :  10:04:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Några gubbs som snickrat ihop själva boken som andra läser ur och har som plattform när de själva klättrar uppåt och kanske kanske blir stora stjärnor... Gäller kanske framförallt Dylan som har ett mycket speciellt sätt att sjunga och frasera. Inget speciellt idag nä, men de andra läser ju som sagt i boken han skrev, se ovan...

Zappa har jag aldrig varit stort fan av men har alltid insett hans storhet på något vis. Unik virtuos som drev Mother of Invention hårdare än Karajan drev Berlinfilharmonikerna. Ändå var kön oändlig för att få komma med i bandet.... Han hade också en politisk tydlighet och socialt patos som få mesar av hans kollegor nånsin nått upp till. Någon nämnde Jackson Browne vilket värmde. En annan tydlig talare om än flera snäpp mindre genial än Z.

Lundell som Springsteenkopia är en välkänd liknelse. I mina ögon inte helt riktig. Springsteensoundet hakade många på under en 10-årsperiod. Skillnaden med Lundell är kanske att han var unik 10 år före det. Och även 10 år efter.... Ta en låtskatt som innehåller så vansinnigt blandade pärlor som "vi går på promenaden/Rom i regnet/67-67/m fl", (70-tal) "Öppna Landskap/Kär och Galen/Den vassa eggen/Möt mig på Rialto/Kärleken förde oss samman" (80-tal), "Paradise Park/Connemara/Idiot City/Rött" m fl (90-tal) och 4 skivor har det blivit sedan 2000. Med Lundell är det ju texten som är den stora grejen. Rösten är ju inte det starkaste kortet direkt.... Men en man som kan snickra ihop följande i den vackra långa "Connemara" är värd i alla fall min respekt:

Snart så kommer vintern
som en rostig stridsvagn
in i trädgården här
och står där sen och svänger
med sitt eldrör

10 minuter lång med det mesta man kan önska sig, inklusive Donsökören... Springsteen? Knappast.

Vi kanske har vår tids största spricka att försöka hålla ihop där?

Studios letar efter ett "sound" eller ett "beat" som plötsligt kanske kan slå, sticka ut...

Producenter letar efter nya bimbos som man kan lära att dansa i takt och göra ett ettårs-race med efter att ha gift ihop dem med en melodislinga som förväntas fastna hos den alltmer konsumerande och alltmer okunniga skaran "köpare" (gratistankare...) Öhhh, text?....Öhh, ljudkvalitet?......Öhhh, betala?......

Eller inhemska sprattelgubbar som med en egen stil lyckas gjuta en smula livsglädje i 100-åriga "rockrecensenter" som skriver upp dem ända till en listetta, med sjömanskostym och allt, urk....

En glädje då att Lars winnerbäck finns, en klockren arvtagare till Dylan och Lundell, bara för att nu sy ihop säcken en smula till Zalve såhär i slutändan. Sorry OT i övrigt, man blir en smuuuula frustrerad över mp3-folket ibland även om jag inser att mediet kan användas på många sätt och även lyssnas på Winnerbäck med.

mvh

,,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  11:42:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Zladd... Ingår jag i mp3-folket ?

Vi kanske skall plocka bort Zappa ur tråden och plocka in Winnerbäck i stället
Känns för egen del känns det som att det är stilen med politisk lyrik-rock i kombination med artister som har tvivelaktig sångröst, som inte faller mig på läppen.

Så du kanske har rätt Sladd, jag ingår nog i mp3folket, för jag skulle nog inte höra skillnad på material från nån av Lundell/Dylan/Winnerbäck oavsett medie/kvalite

Tråden ger mig dock lite tips för framtiden när(om?) var man skall börja när åldern och intresset infinner sig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/07 :  14:27:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Det räcker med ett Lundell citat "I trettio år har jag hängt ut mitt hjärta på en spik" Han och Dylan har min fulla respekt. Dom har hjälpt mig många gånger, hjälpt mig att sätta ord på mina känslor när allt rasat och det bara finns aska och damm kvar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/07 :  17:44:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Zalve:

Nä, jag såg nog inte dig som MP3-folk. Hoppas du inte kände igen dig på beskrivningen

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:18:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet ärligen inte om jag förstod beskrivningen
Tyvärr finns det ingen (portabel)mp3spelar i det Zalve'iska hemmet,,, Ännu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/08 :  02:03:05  Show Profile Send Ibbe a Private Message
-bam bam bimbo....bam bam bimbo....
Be in my video,
Darling, every night
I will rent a cage for you
And midjets dressed in white...

Pretend to be Chinese,
I'll make you wear red shoes
There's a cheesy atom bomb explosion
All the big groups use...





Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/08 :  02:16:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
En intressant sak med Dylan är ju att han bara är "svår" när han själv spelar in sina låtar, det finns ju som redan nämnts en nästan oändlig mängds covers på hans låtar plus att han skrivit låtar åt andra artister.
Ett exempel på detta (som också är en personlig favorit) är Sheryl Crow som spelat in flera Dylan låtar, jag tvivlar på att speciellt många tycker att "Mississippi" (Från "Globe Sessions" ) är en svår låt, den skulle nog låtit helt annorlunda om Dylan valt att spela in den själv.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:20:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag upptäckte Zappa på "riktigt" för ca ett halvår sedan efter att ha köpt Joe´s garage act 1 på vinyl. Jag vet inte vad det är i hans musik som får folk att antingen hata eller älska det. Vissa blir tom. förbannade när de hör hans musik! Så var fallet hemma hos mig, min sambo fullkomligt hatade höstens Zappa-psykos jag drabbades av!

Men, men, men, jag vann slaget - för plötsligt en dag hörde jag henne nynna något såå bekant: "Bäjbii snäääjks".
Zappa/Sambo 1-0!

Det är inte en enskild komponent i Zappas musik som tilltalar mig, det är hela sammansättningen. Den har allt; rytmer, komplexitet, enkelhet, lekfullhet, harmonier osv. Den kittlar fantasin helt enkelt. Personligen förstår jag inte hur man inte kan tycka om det...

Jag vill förresten passa på att tipsa om en utomordentligt bra svensk rockgrupp; Freak Kitchen. Gitarristen Matthias "IA" Eklund är starkt Zappa-influerad vilket speglas extra tydligt i skivan "Freak Kitchen" (1998, Thunderstruck Productions). Texterna skulle kunna vara skrivna av FZ själv... Deras konserter kan kanske liknas lite med FZ, vad sägs om gitarrsolon med en kinesisk "Lady´s Finger" istället för plektrum...

...music is the best...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:52:30  Show Profile Send edison a Private Message
Freak K, ja dom är nåt alldeles eget på den svenska scenen iaf.
Har sett dom 2 ggr och klart att det är ett extremt musikaliskt gäng det!
Har ännu inte fallit för dom så jag slantat för plattor dock...tycker jag tröttnar efter ett tag när jag lyssnar på plattorna (lånade av FK-freak i form av gitarrspelande kollega) ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000