HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lsplab fråga.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/04 :  16:11:30  Show Profile Send asto a Private Message
Jag har ett litet problem ni kanske kan hjälpa mig med.

När jag mäter en puls vid mls mätning på 1 meter, så blir utslaget vid ca 3ms, beroende på elementet förståss. men jag får samtidigt ett större utslag vid 0 ms (verkar vara nån slags start puff som kommer med i mätningen) normalt skall tidfönstret ställa in sig själv genom att man ställt in mätavstånd och mäthöjd. men utslaget vid 0 ms gör att programmet tror att det är denna som är elementets puls och därmed blir tidfönstret fel.

Man kan naturligtvis ställa in tidfönstret manuellt, men det är lite irriterande att det är så......

Kan någon ha en lösning på detta problem?

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/05 :  15:39:47  Show Profile Send asto a Private Message
Snälla lsplab användare säg att ni läst frågan iallafall.....
Kanske har uttryckt frågan för krångligt.....

för att kanske göra detta ännu tydligare....

när programmet skickar ut ett brus så spelas detta samtidigt in av programmet och sedan analyseras detta och resultatet blir en impuls kurva. i normala fall skall det finnas två tydliga utslag på kurvan, elementets och den första reflexen, men jag får som sagt ett tredje utslag vid 0 ms, på något sätt måste man kunna fördröja inspelningen av bruset(mätsignalen) så att det det första utslaget inte kommer med i impulskurvan.

ni som sitter med andra mätsystem, har ni sett eller haft något liknande problem , eller ska det vara så......

ingen som har nån teori??
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/05 :  19:04:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har ett problem som inte är riktigt likadant som ditt men ändå snarlikt. I vattenfallsdiagrammen så får jag startförloppet som är identiskt med den rena frekvensmätningen vid 0ms sen så faller det av som vilket vattenfallsdiagram som helst för att vid ca:1.5ms helt plötsligt öka i amplitud igen. Ökningen är större vid lägre frekvenser men syns tydligt om man bara har tillräckligt stor skala på grafen. Det kommer med korta mellanrum och lägre och lägre amplitud. Jag har ingen förklaring tilll varför det beter sig på det här viset men skyller på samarbetssvårigheter mellan ljudkort och programvara i brist på annat. Det beror också på vilket typ av fönster man använder. Prova att ändra fönstertyp under "mätning / inställningar / fft".

Annars så har du en möjlighet att få hjälp här.

http://groups.yahoo.com/search?query=LoudSpeaker%20LAB%20&ss=1

Du måste registrera dig på yahoo först.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/05 :  19:59:50  Show Profile Send asto a Private Message
Dahlberg....

men du, jag har haft ditt problem oxå, jag löste detta men minns inte hur just nu, har min dator på lagning, så jag har inte möjligheten att kolla....
ska försöka spåna på det sedan.....

Vad kör du med för ljudkort?

Jag kör med audigy 2 nx, ett externt.....
Hadde även svårt att komma igång när jag nyligen köpte kortet, då visade det sig att man var tvungen att gå in i ljudkortets mjukvara och ställa in samma upplösning som i lsplab:s ljudkorts inställningar, detta var inte lätt att hitta, pust!

Länken är säkert bra, men min engelska är så kass så jag vågar mig inte på detta......

vet du något om grenander(upphovsmannen till programmet. han svarar varken på mail eller telefon, verkar vara omöjligt att få support från honom.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:23:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag kör med ett internt L'audiphile 24/96 från M-audio som tyvärr inte har gett mig möjlighet att använda 24bitars upplösning ännu (saknar duplex ? ). Sampling upp till 96khz funkar däremot bra. Har fixat lite med antal samples i ljudkortet och en del annat men har inte fått ordning på det än. Jag ser ju ändå hur elementen uppför sig men det är lite störande att behöva filtera mentalt för dom här problemen.

Herr Grenander är inte helt lätt att få tag i.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:51:12  Show Profile Send asto a Private Message
En sida med lite mätinställningar.....
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Lab/Lab.htm

Dahlberg....
Jag kan heller inte köra 24/96, har även problem med ljudkortets liniäritets kalibrering (mellan in och utgång) blir mycket rippel, men dessa ska väl inte behövas om man kör med kalibrerings proben, har jag fattat det rätt tro?

Har du några tips för att få till detta?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:02:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Verkar skumt att du får så pass mycket rippel vid kalibreringen. Har inga egentliga problem med den så jag kör utan probkompensering även om repeterbarheten inte är helt hundraprocentig. Brukar köra ett antal repetitioner när jag är noga i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/06 :  08:26:49  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Angående ditt ursprungliga problem. Kontrollera så att du inte har ändrat fönsterstart under "mätning / inställningar / fft". Om du kör den som "fördröjningsfri" så blir det inte så kul. Jag kör med "normal" och det fungerar bra.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:48:09  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Verkar skumt att du får så pass mycket rippel vid kalibreringen. Har inga egentliga problem med den så jag kör utan probkompensering även om repeterbarheten inte är helt hundraprocentig. Brukar köra ett antal repetitioner när jag är noga i alla fall.


Ok, Jag kör med laptop + externt ljudkort men det sitter även ett internt ljudkort i laptopen, detta borde inte vara broblemet. men när jag lyssnar på musik oavsett vilket ljudkort jag kör med så hör jag tydliga störningar mellan låtarna. kanske har med det att göra, bärbara datorer kanske ger mer störningar helt enkelt......

quote:
Angående ditt ursprungliga problem. Kontrollera så att du inte har ändrat fönsterstart under "mätning / inställningar / fft". Om du kör den som "fördröjningsfri" så blir det inte så kul. Jag kör med "normal" och det fungerar bra.


vill minnas att jag kör på normal, får du en spikrak linje innan elementets impuls? hur blir det om du kör fördröjningsfri?

Vid ljudkortsinställningar finns en knapp "avanserat" vad kör du för inställningar där?, där finns ju nått med fördröjning oxå vill jag minnas....
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:07:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har inget minne av att jag har kollat impulssvarets startförlopp med dom olika lösningarna men det skall inte skilja något. Jag får en rak linje innan pulsen.

Dom första tre fälten står det 8, 100 och 25 i. Inget annat förbockat, tror att det är default.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/06 :  17:23:10  Show Profile Send asto a Private Message
Ok, tack så länge, ska kolla dessa inställningar och prova när jag får hem datorn.....
Hoppas det löser sig.....

Skulle vara kul att veta vilka som kör lsplab här på forumet. man kanske kan lära sig något av varandra iallafall, så skriv gärna en rad ni som vill.....
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:25:37  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har funderingar på att anpassa Mätro-1 även för LspLab.
Skall dock göra klart det för Speaker Workshop först.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:54:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nu har jag faktiskt köpt programmet så jag har mätboxen som följer med men din lösning ser ändå snäppet smidigare ut. Kanske kan vara något för framtiden, vem vet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2005/01/07 :  13:41:30  Show Profile Send TQWT a Private Message
Det verkar som en den ljud kort aktiverar analoga switchar när man skall spela in, om det sen är AC kopplat så blir det problem med uppladding. förutom själva switch störningen.

Det kan ju oxå vara drivern som orsakar det genom att aktivera block på kortet på fel sätt.

Jag hade ett gammalt ESS kort som gav en kraftig inkopplings störning i början av inspelnings förloppet. Detta fick jag ingen ordning på så jag köpte ett Sound Blaster Live 5.1 bulk.

Deta tyckar jag funkar OK med de flesta mjukvaror.
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2005/01/07 :  13:49:30  Show Profile Send TQWT a Private Message
Förresten, jag glömde en sak som jag ville kommentera.
Jag har hört från flera arbetskamrater som har externa audigy att kontakterna är av mycket tveksam kvalitet. Minst en har varit på väg att lämna tillbaks den.
Enligt vad jag har hört så har jackarna en sens funktion som skall känna av om kontaken sitter i.
Om det glappar så så strular det så man kan bli smått galen.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/07 :  16:12:26  Show Profile Send asto a Private Message
Linnar, det ser jag fram emot.

quote:
Jag hade ett gammalt ESS kort som gav en kraftig inkopplings störning i början av inspelnings förloppet. Detta fick jag ingen ordning på så jag köpte ett Sound Blaster Live 5.1 bulk.



Jag kan ju mäta utan större problem, bara att jag får ställa tidfönstret manuellt, lite synd på en annars fin automatisk finess....

Har du något tips på ljudkortslösning i mitt fall då jag kör bärbart, vitsen är ju att jag ska ha ett portabelt system.....
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/07 :  16:35:43  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Jag har funderingar på att anpassa Mätro-1 även för LspLab.
Skall dock göra klart det för Speaker Workshop först.


vad säger du om mitt ljudkort och dator, med tanke på att det verkar vara störningar, är det bara lsplab som krånglar.
om jag skulle välja att gå över till mätro 1 och SW. kommer problemen att kvarstå tror du?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:49:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Om ljudkortet krånglar hjälper det inte att gå över till annat.
Jag vet att bärbara datorer har undermåliga ljudkort, det går inte
att mäta med dom.
Skaffa ett USB-ljudkort av Sound Blaster-klass. Det är inte viktigt
att det finns en massa finesser fast det är ju svårt att undervika
nu för tiden.

Om intresset hänger i kommer jag med tiden att ta fram en Mätro-2.
Den kommer att ha ett eget inbyggt ljudkort. Man pluggar bara in
en USB-kabel till datorn och mäter.

Lite OT nu:
Använd ALLTID hörselskydd vid högtalarmätningar, tro mig!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/08 :  19:24:24  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Om ljudkortet krånglar hjälper det inte att gå över till annat.
Jag vet att bärbara datorer har undermåliga ljudkort, det går inte
att mäta med dom.
Skaffa ett USB-ljudkort av Sound Blaster-klass. Det är inte viktigt
att det finns en massa finesser fast det är ju svårt att undervika
nu för tiden.



det är sant....
problemet är att jag har ett externt soundlaster med usb. men jag vet inte om det är det som är problemet, eller om jag har någon inställning som är fel. bara konstaterade tidigare i tråden att jag får lite störningar vid kalibrering.....

vet att mitt kort ska fungera utmärkt till lsplab 3, men jag har version 2.21
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/08 :  22:53:51  Show Profile Send linnar a Private Message
Kan det vara så att USB-porten "hörs" när den öppnar?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/01/09 :  12:34:19  Show Profile Send Amatören a Private Message
asto, hoppas det är OK om jag lånar din tråd med några andra frågor som rör mätningar (har också LSPLab med mätbox, köpt):

-Hur mäter man frekvensgång då man har dubbla basar med gemensam låda och port?
En och en (men då arbetar det uppmätta elementet i en dubbelt så stor låda, måste bli fel, eller...) eller ska man betrakta bägge elementen som ett, m.a.o. bägge samtigt?

-Samma fråga som ovan men gällande impedansmätning?

-Var sätter man micken vid närfält? Mellan basarna?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/09 :  18:38:37  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Kan det vara så att USB-porten "hörs" när den öppnar?


vet inte riktigt hur du menar......

men jag kan beskriva störningarna.
t.ex om jag lägger upp 2 låtar i en playlist, så är det i pausen mellan låtarna man hör störningen. det är inte normalt brus utan det låter som elektroniska signaler som varierar i frekvens. ungefär som man ringer upp ett faxnummer....fin förklaring va

amatören....

klart du får låna tråden......

kanske kan svara på nån fråga....jag har parallelkopplat elementen, och mätt på distans mittemellan basarna, samma med impedans, mätningarna blir ju fel annars då ena elementet jobbar som en slav.
lucifer har väl erfarenheter av detta

Närfält ser jag inga hinder i att mäta på endast det ena elementet fast båda är inkopplade, känsligheten blir väl inte rätt iallafall. men det är som sagt mina erfarenheter om mätning......
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2005/01/09 :  23:21:29  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack asto!

Vad säger Lucifer?
Har du några tips att dela med dig av?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/10 :  00:19:03  Show Profile Send linnar a Private Message
asto:
Jag tror du skall ladda ner nya drivrutiner till ljudkortet.
Det verkar som om du hör "tjötet" mellan datorn och USB-
elektroniken.

Amatören:
Gör som asto mät närfält på en av elementen.
På avstånd mäter man i lyssningshöjd.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/10 :  08:51:12  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
asto:
Jag tror du skall ladda ner nya drivrutiner till ljudkortet.
Det verkar som om du hör "tjötet" mellan datorn och USB-
elektroniken.



ja, det kan ju ha kommit nya rutiner för kortet,fast kortet är i princip nytt, ska prova detta. bra tips....

quote:
Amatören:
Gör som asto mät närfält på en av elementen.
På avstånd mäter man i lyssningshöjd.


jag provade att mäta i lyssningshöjd på mina 2 parallel kopplade tangband 4:or, detta gjorde att det blev olika avstånd till microfonen, fick en grym utsläckning vid 3000 hz, så detta blev inget vidare för mig iallafall, eftersom jag skulle dela vid 3700hz


Edited by - asto on 2005/01/10 08:54:02
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:03:12  Show Profile Send asto a Private Message
Hej igen....

Gjorde nåt galet igår, gick och köpte mig en stationär dator för 500 spänn, jag fick lite mät abstinens nu när min andra dator är på lagning.....

mina tidigare mätproblem verkar vara borta, jiiiihooo!!
kalibreringar fungerar klockrent nu fast jag kör med samma usb ljudkort, som tidigare.

nu har jag dock en annan fundering. jag har nu gjort en impulsmätning på en bas och en diskant, båda är mätta på samma mick position, och samma mätinställning, samma polaritet alltså + från förstärkare till + på resp element.

så varför blir basens första impuls topp neråt och diskantens uppåt?
Jag kan vända bas impulsen i programmet men då blir ju fasen annorlunda. vilket är rätt?


basens impuls till vänster, diskantens impuls till höger
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000