Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 23:10:07
|
Min Förförstärkare (AVM V1) har inga tonkontroller, dvs ingen diskant eller bas regelering. Tyvärr är inspelnigarna lite olika och ibland vill man ha lite mer bas eller diskant.
Om jag vill reglera dessa, är bäst att bygga in någon sort reglering i högtalarna(filtren) som jag håller på att bygga, eller ska jag göra någon sort extra låda mellan, antingen förförstärkaren och slutstegen, eller mellen slutstegen högtalarna?
Har ngn någon bra idee, och bättre byggbeskriving??
|
/filip
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 23:19:46
|
Yttligare en fråga, vad gör egentligen (på en förstärkare) 1)baskontrollen 2) diskanten 3)loudnessen
Nu vet jag ju att diskantponten ger mer diskant och basponten mer bas, men hur regleras det?
Dämpas basen resp diskanten med en sorts reglerbar L-Pad? Eller förskjuter man delningsfrekvenserna?
Om man sätter basenponten på +5dB OCH diskantponten på +5dB, blir frekvansgången lika som med båda på 0, med bara lite högre ljud??
och vad gör loudnessen annar än basponten?? |
/filip
|
Edited by - Fimax on 2005/01/15 23:20:31 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 00:39:13
|
Tonkontrollerna brukar ändra nivån ganska brett runt 100 respektive 10kHz Inte så brett så att mellanregistret, säg 1000Hz, påverkas så mycket.
Jag tycker att behovet av tonkontroller försvinner med bra högtalare som låter rent och tydligt. Då spelar det inte så stor roll ifall det är för lite eller för mycket diskant på en inspelning tex. Det går att öka/sänka volymen i stället utan att det låter illa eller otydligt. |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
|
|
Topic |
|
|
|