HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tonkontroller ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:10:07  Show Profile Send Fimax a Private Message

Min Förförstärkare (AVM V1) har inga tonkontroller, dvs ingen diskant eller bas regelering. Tyvärr är inspelnigarna lite olika och ibland vill man ha lite mer bas eller diskant.

Om jag vill reglera dessa, är bäst att bygga in någon sort reglering i högtalarna(filtren) som jag håller på att bygga, eller ska jag göra någon sort extra låda mellan, antingen förförstärkaren och slutstegen, eller mellen slutstegen högtalarna?

Har ngn någon bra idee, och bättre byggbeskriving??

/filip




Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:19:46  Show Profile Send Fimax a Private Message
Yttligare en fråga, vad gör egentligen (på en förstärkare)
1)baskontrollen
2) diskanten
3)loudnessen

Nu vet jag ju att diskantponten ger mer diskant och basponten mer bas, men hur regleras det?

Dämpas basen resp diskanten med en sorts reglerbar L-Pad? Eller förskjuter man delningsfrekvenserna?

Om man sätter basenponten på +5dB OCH diskantponten på +5dB, blir frekvansgången lika som med båda på 0, med bara lite högre ljud??

och vad gör loudnessen annar än basponten??

/filip





Edited by - Fimax on 2005/01/15 23:20:31
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/16 :  00:39:13  Show Profile Send marens a Private Message
Tonkontrollerna brukar ändra nivån ganska brett runt 100 respektive 10kHz Inte så brett så att mellanregistret, säg 1000Hz, påverkas så mycket.

Jag tycker att behovet av tonkontroller försvinner med bra högtalare som låter rent och tydligt. Då spelar det inte så stor roll ifall det är för lite eller för mycket diskant på en inspelning tex. Det går att öka/sänka volymen i stället utan att det låter illa eller otydligt.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/16 :  11:15:36  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Här finns det lite läsning:
http://sound.westhost.com/project97.htm
http://sound.westhost.com/project02.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000