HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Litet hörlursförstärkar bygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:51:15  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hej jag tänkte prova att bygga en lite hörlurs förstärkare när jag har lite tid över i helgen av lite komponenter som jag har liggande.

Tänkte mig något liknande denna. Jag är lite fundersam över likspännings nivån på utgången. Om jag tar bort kondensatorn så hamnar den på lite knappt 9mV är det för mycket? för om så inte är fallet kan jag sätta de på ingången i stället för där den sitter nu.
/ Jonas

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:53:04  Show Profile Send silvervarg a Private Message
9mV låter ganska mycket på en hörlursförstärkare, så jag skulle rekommendera att behålla utgångkondingen.
Varför just denna förstärkare? Är det för att du har delar till den hemma?
Har du PNP transistorer också liknande dina NPN? T.ex. BC327-25
I så fall så skulle jag rekommendera ett klassisk push-pull slutsteg med OP-ampen i icke-inverterat mode.
Då bör det fungera fint utan konding på utgången.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:12:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
9 mV är inte farligt mycket i ett hörlurssteg, min åsikt. Mitt QRV-07 monster har 2 resp 10 mV ut och jag har inte upplevt något besvär med det.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv07

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:44:55  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Anledningen till att jag tänkte mig just denna förstärkare är att jag har delarana liggandes hemma (jag har även BC357-25) och skulle vilja ha något att göra i helgen och kom på att det vore roligt med ett litet bygg projekt, samt lärorikt. Jag tog en öl i går och skissade lite, kom fram till två förslag var av detta vann eftersom det andra hade behövt fler beräkningar.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:31:14  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Är det inte lite riskabelt med den batterikoppling du har?
Du tar i princip din virtuella GND från mitten, och antar att batterierna håller samma spänning.
När batterierna håller på att ta slut så är det stor risk att ett av dem tar slut en stund innan den andra och då kommer din virtuella GND att hamna nära ena rail spänningen.
Ofta används resistorer för att få en spänningsdelning till precis mitt emellan rail-spänningarna.
Dessutom brukar kondensatorer användas för att hålla spänning jämn. Jag antar att det beror lite på vilken typ av batterier som används om detta verkligen behövs, samt vilken ljudkvalite man siktar på.

Jag vet inte vad BC357-25 är för transistor. Vid en snabb sökning hittar jag inget datablad på den.

Borde du inte ha ett motstånd i serie med utgången på TL072:an?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:38:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är BC337 en mycket vanlig general purpose-transistor.

Däremot noterar jag den relativt låga batterispänningen för just denna opamp (min cirka +-4 volt). Det blir inte mycket till driftstid men det kanske är det primära?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/14 11:39:09
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:19:43  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jag skrev vist fel, ska vara BC327-25 inte 357
Jag var också inne på att det skulle behövas ett motstånd på utgången från op:n i går för TL072 är väl inte teknolog säker. (kortslutnings skyddad)
Det stora problemet som du skrev om, vad som händer när batterierna börjar ta slut, har jag ingen bra lösning på. Om jag ska skapa gnd:n med spännings delning måste jag väl bygga en förstäkrare till som tar hand om gnd till hörluren.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:52:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
He, he, nu skrev du väl allt fel igen.... BC337 är NPN, rätt i schemat alltså.

När det gäller batterierna så är det bara att köra på. Förstora inte probblemet med jorden.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/14 12:53:40
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:02:52  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Nej jag skrev inte fel denna gång De transistorerna som finns i kopplingsschemat är 337 och men jag har 327 or liggandes som jag kan använda om ni har några förslag till förbättringar, de får inte vara för invecklade bara för det ska gå smidigt att bygga.

Om jag får 4,8 V på utgången när batterierna tar slut så är väl det ett ganska stort problem som borde åtjärdas på något sätt, frågan är bara hur.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:42:05  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Nu har jag kommit hem för dagen och kan simulera lite. Om den övre spänningen försvinner hamnar 305 mV över utgången. Om den undre försvinner blir det 19mV. Detta gäller med en last på 120 ohm. Sen vet jag inte hur mycket man kan lite på programmet för den typen av simulering.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:06:04  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Nu har jag funderat vidare, det blev vist inget helg projekt, drar ut på tiden som vanligt.
Nu ser det i alla fall ut som följer.

Jag har lagt till en transistor och två resistorer som stryper stömen genom utgångs steget om det skulle bli något fel. (Åtminståne de felen som jag har tänkt på :) Nu blir det max 15 mV på utgången om någon matningsspänning skulle försvinna, är det okay? Nu är ju helgen snart slut och jag kommer få möjlighet att köpa nya transistorer, borde jag ha några andra och i så fall vilka?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000