HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS uppmätta - Filter simuleras och testas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:54:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Stefan,
Det är ett rejält jobb du givit dig in på, Stefan! Hoppas det löser sig med mätningarna och simuleringar.

Brummel: "baffel diffraction loss" hade jag inte hört om innan. Jag förstår inte varför det skulle bli förluster i ett så smalt band som 130-300 pga av baffeln.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/04 :  19:15:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nya textfiler med tidsfönstrena korrigerade:

http://bildarkiv.hififorum.nu/PAC/stefanb/Galtis/8535_70cm_2.txt
http://bildarkiv.hififorum.nu/PAC/stefanb/Galtis/8545_70cm_2.txt
http://bildarkiv.hififorum.nu/PAC/stefanb/Galtis/XT25_70cm_2.txt

Stoppdelen av fönstrena ligger på ca 4,7ms

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/05 :  01:36:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Det ser eller sag (har inte laddat hem de nya filerna) ut som en baffelstegsforlust. Men det kan vara matfel.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2005/01/05 01:39:38
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/05 :  07:36:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Lägger upp bilder från PACs justerade mätfiler.


Vi börjar nedifrån med basen, 18w/8535 i basreflexlåda


Och så mellanregistret, en 18w/8545 i sluten låda


Och slutligen diskanten, en VIFA XT25

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:22:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu ser det bättre ut även i LspCAD, tycker jag..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/05 :  13:02:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nu ser det rimligare ut men dom lägre registren bör man inte ta någon notis om. Där är tidsfönstret för kort samtidigt som en lägre samplingsfrekvens bör användas vid mätningen.

Skall det bli ett tre eller ett 2-1/2vägs system ? Den sista varianten ger en ganska så låg impedans i övre basregistret.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/05 :  14:07:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Från början var GALTIS en 2½ vägare. På "den tiden" hade jag inga kompisar med mätmöjligheter så filtret simulerades fram utifrån standarduppgifterna från Scanspeak och VIFA gällande elementen. Då blev det för bumligt med GALTIS som 2½ vägare tyckte jag så jag gjorde 3-vägare av dem istället. GALTIS lyssnades fram i det rum där de skulle spela och jag tycker till slut att det blev riktigt bra. Tyvärr funkade det inte lika bra efter att vi flyttat till ett hus där jag fick ett väldämpat musikrum.

Detta är bakgrunden till att GALTIS behöver nya filter och som extra bonus har PAC nu hjälp mig med mätningar. 2½- vägare eller 3-vägare har ingen betydelse, bara resultatet blir bra. Ganska låg impedans, vad innebär det i siffror? Jag tycker att jag med ASP1000 steget bör kunna driva även rätt tunga laster.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/05 :  15:45:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Impedansen blir dom två impedanserna parallellkopplade med varandra, i detta fallet ca halva impedansen.
Att du har 1000 watt i ASP'n säger inget om drivförmågan för impedanser runt säg 3,5 ohm. Jag tror nog att det klaras, men marginalerna är väl kanske inte dom bästa...

PAC: impedansmätningarna för 18W elementen verkar endast nå till 5kHz. Med meningen eller?

2½-vägare är jag inte förälskad i. 3-vägare känns lite som en nödlösning givet dessa elementen - jag hade viljat ha större baselement och mindre mellanregister då! Men det är jag det...

Diskanten mäter ju väldigt fint. En delning runt 2.5kHz är lockande.

Baffelkompensationen är ju lockande att lösa medelst 2½-vägskonstruktionen men det BLIR en futtare last och inte minst fasvridningar och annat...men å andra sidan lutar hela baffeln bakåt så fasförskjutning har vi från början "på köpet".

Bara lite lösa tankar...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/05 :  22:19:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Nu är det ju riktigt smooth sailing. Tidsfönstret i basmätningar ger mig annars bara huvudvärk. Portmätning måntro?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/05 :  22:23:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Då det gäller mätningen av 18w/8545 vill jag minnas att vi medvetet inte mätte alltför högt upp.

Elementval och sådan kan man givetvisfundera över men som läget är nu så är både element och låda inhandlade och byggda. Så då får man försöka göra det bästa av situationen. Det är ju inte heller helt ovanligt bland moderna högtalare med en liknande bestyckning.

Jag har varit inne på 3-vägare och en bidragande orsak är att jag inte kan simulera 2½ vägare i LSP LAB. (vet inte om det går överhuvudtaget?) Nu har jag dock gjort ett försök med en 2½ vägare och då har jag lagt högpassektionen för mellanregistret på 50 Hz, sedan har jag suddat bort det ur filtret. Då får mellanregistret rulla av hur det vill....

Det här med impedanser blir jag inte klok på, ser stolligt ut i programmet men jag lär mig väl. En annan konstighet är att då jag ändrar mellanregistret några gånger, olika filtertyper, delningar, osv, så försvinner det helt plötsligt ner 20 dB och går inte att få upp i diagrammet igen

Nåväl, jag har i alla fall pulat ihop ett första förslag som inte ser något vidare ut men det kanske kan vara ett utgångsläge. Är det möjligt att simulera fram raka filter egentligen, och låter de sedan som de simulerades?




läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/05 :  22:27:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
du kanske kan kika lite på den talare jag bygger? också 8545 som mellanreg, jag kan nu nada om filter å vet ej om det hjälper men kika går ju iaf

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3118&postdays=0&postorder=asc&start=270

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/05 :  23:38:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Stefan: Du har ingen möjlighet att låna ett trevägs digitalfilter och några slusteg Då får du möjlighet att lyssna fram en lösning du gillar utan att behöva bygga passiva filter i all oändlighet. När du sedan har kommit fram till något vettigt så kan du försöka fixa ihop det passivt. Där har du ett bra utgångsläge. Kikade lite grann på ditt förslag och det såg väl inte så tokigt ut.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/06 :  11:10:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stefan:
För hög nivå på diskanten. Lägg till ett seriemotstånd (runt 2 ohm) och ett parallellt (runt 15 ohm).

Lägg in en stor konding till mellanregistret. Runt 100uF, i serie.

Basen behöver ett andra ordningsfiltret anser jag. Kan inte i huvet exakt värd, men efter stora spolen skall du parallella en konding. Testa runt 100uF även där.

Dahlberg:
Smidigt sätt och man får ett utgångsläge att gå efter. Men när det passiva filtret kommer så ändras en hel del iaf, med serieresistans i spolar och kondingar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:01:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Då skall vi se. Lite ändringar är gjorda efter Engelholm Audios idéer. (tackar för engagemanget)



R1 7.25
R2 6.88
R3 2
R4 15

C1 55.3 uF
C2 5.71 uF
C3 231.5 uF (används ej i verkligheten)
C4 8.46 uF
C5 8.34 uF

L1 7.11 mH
L2 43.77 mH (används ej i verkligheten)
L3 1 mH
L4 0.42 mH

Dom som jag skriver inte används plockar jag bort eftrsom högtalaren simuleras som en 3-vägare men tanken är att den skall vara en 2½ vägare. Det går dock inte att simulera 2½ vägare i LSP LAB vad jag vet.

Samma problem är det med att ändra för mycket med mellanregistret. Rätt vad det är så tar dt ett skutt ner i diagrammet och man får börja om.
Har dock lagt dit motstånd i diskanten och gett basen ett andra ordningens filter. Har lekt lite med mellanregistret också.



I mina ögon ser det genast lite bättre ut.

En lösning hade väl kanske varit som du skriver Dahlberg. Eller kanske rent av att köra aktivt med en massa slutsteg och aktiva filter. LC-Audio har ju ett sådant alternativ. Det låter dock dyrt så jag tror jag försöker hitta en passiv lösning om det går.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/01/06 13:05:12
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:19:04  Show Profile Send kasra a Private Message
Hur bra trivs / låter (vid hög output) XT25 med 2:a ordningens vid 2200Hz egentligen?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:28:40  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Vifa XT25 låter bättre ju mer man gasar på eftersom den har rättså mycket med 2:a tons dist. Jag har delat mina egna Vifor vid 2950 Hz just pga av rädslan av dist, men har vid senare gjort tester med delningar ner mot 2kHz och den fungerar helt ok (, men jag har då använt 3:e ordningens elektriskt filter (4:e ordningens akustiskt)).

Laddar upp bilder på ett förslag till Galtis här oxå:
Filtret är 2 1/2 vägs med delningsfrekvens 2200Hz 24dB/okt akustiskt. Basstödet från 8535:an kommer in vid ca 500 Hz.
Utsläckningarna i responsen kommer från hopp i fasdatat och finns sannolikt inte i verkligheten. Problemet beror möjligen på hur mitt program hanterar filerna som StefanB lagt upp.




Ett problem med 2 1/2 vägsfilter förutom låg impedans är att loobningen vid delningsfrekvensen störs av SS8535:an, kopplas den ur så ser delning mellan SS8545 och VifaXT25 betydligt bättre ut. Men annars verkar den fungera bara fint.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:26:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Efter en massa kämpande mede att förstå om och hur jag själv gör mätningar har jag återigen börjat simulera filter. Jag är inte säker på att jag kan ha någon nytta av egna mätningar pga alla konstiga resultat jag fått så jag utgår från PACs mätningar och hoppas att resultatet blir rätt likt det simulerade. Det får räcka till en början.

Efter lite tips och input så har jag simulerat ett filter som i simuleringen ser trevligt ut. Filtret har en himla massa komponenter och det känns ju lite oroväckande Men såhär ser det ut.


Och resultatet om man simulerar frekvensgången utifrån PACs mätningar.



Kan detta va nåt? Varför inte i sådana fall? Ideer om vad som bör göras annorlunda?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:47:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kan vi få se frekvensvsaret med polvänt mellanregister?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:23:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Diskanten är polvänd. Skall jag vända tillbaks den och polvända mellanregistret eller skall båda vara polvända?????

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:34:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bara mellanregistret. Allt annat som det är.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:12:48  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Lite nya bilder på filtret. Vad som är ändrat är att jag delar diskanten med 3:e ordningens filter, hakar på Kasras tanke där.



Och då ser det ut såhär med alla element i samma polaritet.


Och såhär ser det ut med mellanregistret polvänt.


Jag har sett att du brukar fråga efter detta "EngelholmAudio" då folk lägger ut sina simuleringar, dvs mellanregistret polvänt. Är det något speciellt syfte som dukanske vill förklara, något du då ser bättre eller?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:56:16  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Stefan,
Man kan se om bas, mellanreg och diskant arbetar i fas vid delningen. Om man polvänder ett av elementen så skall det bli en utsläckning vid delningsfrekvensen eftersom detta område då hamnar ur fas. Blir det en rejäl urfasning är det sannolikt att filtret loobar ok vid delningsfrekvensen.
Detta gäller för t.ex 2:a eller 4:e ordningens filter.
Exempel från mitt filter med polvänd diskant (med basen urkopplad).

Basen har jag kopplat ur därför att dess avrullning skär delningsfrekvensen 2200 Hz vid ca 67dB och sabbar därmed det jag vill visa...

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:06:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis som skrutter skriver så kan man få en uppfattning om hur väl elementen spelar i (akustisk) fas. Om man polvänder ett element skall det vrida 180 grader och om det summerar perfekt skall man erhålla en perfekt utfasning, dvs total utsläckning. I praktiken ser man sällan att utsläckningen är total, men minst en ca 30dB anser jag vara nödvändigt. Skrutten ligger BRA till.

Om du studerar EALS-3's frekvenssvar:


Så ser du att utsläckningen är rätt OK (borde varit lite bättre, men jag skall mäta mer och finjustera) samt att summationen (grafen överst till vänster) summerar just 6dB vid delningsfrekvensen. Titta vid 2100Hz. Elementen möts vid 80dB men totalen är 86dB.

Hoppas det är lite klarare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:37:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Visst, nu förstår jag. Jättespännande, detta hade jag ingen aning om. Ännu en parameter att hålla koll på då man simulerar filter.

Kan man simulera filtret med omvänd polaritet på mellanregistret redan från början och då man får perfekt utsläckning vänder man på det och hoppas att det är jämt med rätt polaritet? Det blir ju ett lite annorlunda sätt att simulera filter på.

Tackar för den nya kunskapen, den skall införlivas i nästa filter som jag presenterar.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:40:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det går, Stefan, fast det är nästan lika lätt att simulera med målet att det skall summera 6dB vid delningsfrekvensen. Det är självklart lättare att se en 30dB's dipp än en 6dB summation...men jag finner det mer rmligt att se totalen som den är och sen dubbelkolla genom polvändning.

...om man inte redan i förväg räknat ut hur det skall vara!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000