HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Open Air, sub-bas till bil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:59:31  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Ska fixa till lite bättre (djupare) bas till bilen.
Jag fick tipset av en bilhandlare bilstereoförsäljare att köra ett "Open Air" typ bas-element (på en baffel skruvad direkt mot ryggstödet) igenom skidluckan i baksätet.
Han föreslog ett 12" Kenwood(?) element med en "mönstrad" kon som kändes väldigt stumt, men var typad till 800W.

Nu till frågorna:

1) Vad utmärker Open Air-element parametermässigt (och i övrigt)?

2) Är det långslagiga element som passar bäst till denna applikation?

3) Har ni några förslag på parameter-val till baselementet? Bagage-utrymmet är ca 450 liter, men kan ju bli hälften om man börjar lasta i lite skräp...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/01/19 01:16:43

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/18 :  09:38:29  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Gemensamt för nästan alla open-air-lösningar i bil, är att de suger.

Snacka med en hifi-kille istället för en bilhandlare, så får du säkerligen ett bättre förslag. Läs din egna punkt 3, du kommer inte bli nöjd.

Dock lägger jag in en brasklapp, om du bara vill ha basljud, alltså du skiter ifall musiken i sig låter bra (linjärt från 50 - 20khz), då kanske du blir halvnöjd med en open-air-lösning. Annars skulle jag rekommendera dig en portad låda, med snabbkoppling. Då kan du plocka ur baslådan ur bagaget när du behöver mycket packning. När du inte har packning har du ok ljud.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/18 :  21:50:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det är klart att man vill ha basen linjär.
Jag funderar på om man skulle snickra ihop en fyrbands eq enbart för subben.
Det blev lite fel när jag skrev bilhandlare, det var alltså en bilstereo-försäljare jag hade pratat med. Ett av problemen är att det är för bra isolering mellan bagage och kupé. Basen kommer att mullra runt i bagaget innan det mullrar fram in i kupén. Han tyckte att det vore bättre att ha ett element som spelar direkt.

Tanken med EQ:n var att ha fyra eller fem band, en volymkontroll, samt en "effekt" om man kan dela frekvenserna utan fasfel. "Effekt" ratten skulle överlagra antal procent av EQ:n på den ordinarie kurvan.
Detta för att kunna kompensera för kupéns akustik.
Jag kan ju ha fel, men skulle inte det innebära att man kunde få rappheten hos basen på ett element som spelar direkt in i kupén kombinerat med en hyffsat rak frekvensgång som finns i en portat låda?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:22:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Swede skrev:
quote:
Gemensamt för nästan alla open-air-lösningar i bil, är att de suger.
Skruvar man fast elementet mot en baffel som täcker för den öppna skidluckan mellan bagageutrymmet och kupén får man väl per definition en infinite-baffel och inte en open-air (om man tänker sig bagage-rummet som mycket stort).

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:28:02  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hej.

Inte svar på frågan, men har du funderat på bandpass? Då slipper du ju krångel med delningar (nästan) plus som en bonus så sitter ju elementen helt skyddade.

Jag själv kör det nu och kan inte tänka mig nåt bättre för en svensson som både vill ha bra bas och bagage.

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/19 :  16:51:21  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har sub-utgång direkt från spelaren, och vill ha en enkel och ekonomisk lösning. Elementet mot skidluckan är väl det som är enklast att göra. Det borde vara bästa alternativet om man vill spela så djupt som möjligt.

Problemet med bilstereoförsäljare är att de sällan är införstådda i hifi så mycket som hififorums medlemmar, och de jag pratat med har haft mycket ytliga kunskaper i ellära, fysik i största allmänhet, och akustik/högtalarteori.
Det är däför jag vill bolla lite med er om vad som kan vara bra idéer.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/19 :  16:59:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om jag inte orkade bygga iordning en snygg låda som var integrerad i skuffen, så skulle jag köpa en färdig låda med steg från tex BRL,
Borde fungera minst lika bra som en open-air sak,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000