HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 val av dämpmaterial, till "tavlor" på vägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/01/18 :  19:47:11  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har nu 6 st träramar som är ca 33mm djupa, 75x100cm stora, i dom ska jag sätta nån dämpning för o minska ekon och såna grejer, (betongväggar) vad är bra att sätta i? mineralull? skumgummi?

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/18 :  20:01:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mineralull. Inte skumplast för det dämpar dåligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/18 :  22:56:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Läste i nån tråd nånstans att det är mycket billigare att köpa "täckjacksfyllning", fast precis lika bra.

Om man använder stenull har jag för mig att densiteter på c:a 50Kg/m3 är lagom.

Glasull ska vara ytterst olämpligt om man inte kan binda partiklarna till mattan på ett effektivt sätt.
Där har jag funderat på om det skulle fungera att spraya skivorna med ett lim typ Bostik gul spraylim. Dock kan den vara svår att få tag på nuförtiden pga miljöaspekten. Annars kan man kanske låta någon spraya på "burklim" om man känner någon som har en tryckluftskompressor.

/Roland

Edited by - paradigm on 2005/01/18 23:06:13
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:14:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
33mm djupa... Är inte det lite för en väggabsorbent? Jag är nyfiken, jag har för mig att jag har läst att det gärna får vara 50-100mm

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/19 :  08:40:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om dom är så tunna bör man montera dom en bit ut från väggen.
Här är "brytfrekvenserna" för olika tjocklekar där dämpningen börjar rulla av om det monteras dikt vägg:
50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz.
Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet.
100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz.
200 mm mineralull ned till 125 Hz
400 mm mineralull ned till 63 Hz
Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare.
Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CeGe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/01/19 :  10:18:01  Show Profile Send CeGe a Private Message
HIFI-kit säljer Acousto-Q, är den bättre än mineralull?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/19 :  11:11:57  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det ber helt på vad det är för problem som du vill bli av med. Det finns inte någon mirakelprodukt som råder bot på alla akustiska problem som kan uppstå.

Det som HiFiKit säljer är samma sak som täckjacksfyllningen, fast mycket dyrare bara.

Först måste du som sagt identifiera problemen, sen finns det många här som kan råda dig till en bra lösning.

/Roland
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/19 :  11:49:15  Show Profile Send orthanc a Private Message
Mailade isover för ett tag sedan och de rekomenderade Isover Installationsskiva 3677 som ljuddämpare. Den berhöver inte vara tätt tillsluten då den inte skall släppa partiklar även då den är helt torr.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2005/01/19 :  19:31:29  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jaha, fick tummen ur idag och köpte 5st 45mm skivor för 80kr, nu sitter de i ramarna och har fäst tyg över hela paketet så det inte ska damma, har skaffat textilposters som ska på, en är färdig och det ser fint ut, återstår att se hur ljudet blir, ska testas i helgen... att flytta ut dem runt 3-4cm från väggen går väl, eller menar ni mer än så?
får hoppas att det låter bra under 500hz, (har inte fått in stereon än om ni undrar).

sen är det bra att sätta nåt dämpande på väggen precis bakom basportarna också kanske? där kan jag ju ha lite tjockare grejer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000