HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Låda till AD9710 m
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/09 :  18:48:54  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hur får du att Sd för 8"are är 220cm2? När jag räknar får jag det till lite drygt 300cm2!


Jag har tittat på datablad till olika 8":are samtliga brukar ha SD kring 220.....(kan skilja lite)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/09 :  22:36:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag mätte på mina 9710:or idag och de har, som ni säger en diameter på ungefär 16cm.

Vad bra att de är lite tillåtande; Jag planerar nämligen att åka och köpa skivor och samtidigt låta dem skiva upp dem i 30cm breda remsor, resten kan jag såga själv.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/10 :  00:21:20  Show Profile Send linnar a Private Message
Fisksmisk ola:
16cm, tänkte nästan det.
8x8x3,14 = 201cm2
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:58:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vad tror ni om det här? Det vinklade är just för att elementet, enligt någon, kommer inte ihåg, låter bättre off-axis.
Kan det bli problem precis runt elementet?




Jag hade tänkt den runt 110cm hög. Den smala änden går ner till halva lådan alltså 55cm. Jag får en längd på pipan på 165cm ungefär.
340/(1,65*4)=51Hz. Är det bra?

öppningen vid foten blir 6,7cm stor(30cm bred). Är det måttet väldigt kritiskt?
Är det ok att ha öppningen vinklat i förhållande till pipan?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/01 :  15:17:13  Show Profile Send time a Private Message
Kan inte släppa den här tråden, ett provbygge ? Asto ? Jag har gott om 9710 som ligger och skräpar överallt och det vore kul att göra något vettigt med dem. Linnear : vad händer om man lägger nedre frekvensen lägre än elementets ? tappar det greppet då ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/01 :  17:46:40  Show Profile Send asto a Private Message
Time....
Klart vi ska prova dina element, kanske kan mäta var peaken ligger till att börja med. och då räcker väl en baffel till det.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:18:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag ska nog provbygga den varianten jag har ritat sist här i tråden om inte någon har någon invändning(?).
Ska bara se till att jag får tid att fara iväg och skaffa lite virke.

Förresten borde man inte kunna sänka avstämningen till under resonansfrekvensen genom att stoppa lådan jag ritat med dämpull? Har hört att man kan få ner ljudhastigheten till 280m/s nånstans.

Time- Har du någon erfarenhet av att dämpa diskanten i 9710:orna?

På sista varianten jag lagt upp här å blir pipan först smalare och sedan tjockare än den egentligen "ska" vara. Hur mycket betydelse har det?

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2005/02/01 23:40:39
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/02 :  00:26:31  Show Profile Send asto a Private Message
Jag vet att classe håller på att lurar på en pipa till 9710:an.
vi ska ta och mäta på den (om det nu blir av) o se om det går att fixa diskant peaken. det måste gå........
upp till bevis nu classe och time, banka ihop lådan nu så vi får mäta, skynda skynda, öka till halvfart =)

Fiskmisk.....
varför inte bygga voighten istället, som är en beprövad pipa. den borde inte vara svårare att bygga än ditt senaste förslag med tanke på vinklar osv. sedan är det ju fortfarande en gåta om peaken är borta trots vinklad baffel.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:01:54  Show Profile Send classe a Private Message
kvartsvågs pipa ska vi knacka ihop för mätning kommer strax asto
ska rita klart först sen smäller jag ihop en på en lunch
så du får mäta

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:35:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Asto- Jag förstod inte riktigt ritningen och så verkar den inte vara i de dimensioner jag helst vill ha. Sen är det ju lite kul att konstruera själv :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:39:02  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Asto- Jag förstod inte riktigt ritningen och så verkar den inte vara i de dimensioner jag helst vill ha. Sen är det ju lite kul att konstruera själv :D


Absolut roligast att konstruera själv, ok men voighten är ju i princip samma som du ritat, fast den är veckad flera gånger. du kan ju kanske nyttja tvärsnitt ytorna på respektive ställen. slutna änden, öppna änden, öppningen samt längden på pipan. sen kan du ju vecka och pula efter dina estetiska önskemål.

hoppas nu att classe får ihop ett par pipor med time:s 9710:or, så kan jag mäta upp dom. kanske jag får låna din tråd lite med mätresultaten och filterförslag, så kanske vi kan lösa detta med peaken tillsammans.

Vad säger du om det fisksmisk ola?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:19:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"men voighten är ju i princip samma som du ritat, fast den är veckad flera gånger. du kan ju kanske nyttja tvärsnitt ytorna på respektive ställen. slutna änden, öppna änden, öppningen samt längden på pipan. sen kan du ju vecka och pula efter dina estetiska önskemål."

Men om den är ungefär samma fast olika veckad så är det ju i stort sett det jag har gjort. Fast det har jag ju inte, men du kanske förstår?

"hoppas nu att classe får ihop ett par pipor med time:s 9710:or, så kan jag mäta upp dom. kanske jag får låna din tråd lite med mätresultaten och filterförslag, så kanske vi kan lösa detta med peaken tillsammans.
Vad säger du om det fisksmisk ola?"

Låter toppen!! Kanske blir HFFR1(hififorum fullrange 1)?

Vilka element bygger du med classe är det Ad9710m eller Ad9710?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:58:02  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Låter toppen!! Kanske blir HFFR1(hififorum fullrange 1)?


Ha ha haa, kul kille......
nja, hur gör vi om det skulle va ett gäng som skulle va intresserade.
Time:s samling räcker inte hur långt som helst.

öh, tänkte inte på det, som han i Lorry sa
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:02:35  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Nej det är sant. Men den andra versionen av elementet finns ju fortfarande att köpa vad jag har förstått(Ad9710).

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:12:04  Show Profile Send asto a Private Message
Jasså, det förändrar ju saken, trodde dessa var ute ur bilden...ber om ursäkt för mitt skämt, jag som inte va med i matchen =)

är det hifikit som har dessa?? vad är det för skillnad på dagens och gårdagens element??
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:38:14  Show Profile Send time a Private Message
Det finns gott om 9710, går att få billigt om man letar, en femhundring säkrar ett bra par direkt. Vi provar väl då ? En variant är att dela väldigt högt och lägga på en diskant, kanske en kondiskant som Stig C gillade ? Hög verkningsgrad blir det, kanske 95-96 dB ? Bra om man gillar små rörsteg

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mindsphere
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:48:05  Show Profile Send mindsphere a Private Message
Har ett par klassiska voight horn med 9710 och Motorola A138, härlig närvaro och transient snabba.Går inte så lågt i basen men det är något som alla kvarstvågare verkar göra. Planerar att bygga nya kvarsvågare själv ganska snart och behöver nog lite tips då, öppnar en ny tråd om det.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:20:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Asto- Det är lugnt. Tänkte inte på det, tillgången alltså. Elementen lär ju inte heller vara exakt lika varandra så en låda som passar en sort passar kanske inte den andra, och för mig är det AlNiCo-modellen som gäller... därför var det ju lite dumt av mig.
Men man kanske kan göra två "editions"?

Time- Behövs en diskant? Hur högt går 9710:orna egentligen?

Kan man tänka sig någon slags mekanisk dämpning av diskanten, typ hänga filt framför?


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:08:18  Show Profile Send time a Private Message
FSola, Nej egentligen behövs det nog ingen diskant de låter bra ändå men har en topp någonstans som gör att de låter lite aggresivt. Tyskarna brukar gilla bredbandare och sätter ofta dit en liten sugkrets för att hyfsa kurvorna så vi får väl avvakta Astos mätning. Mekanisk dämpning är nog för B-skådisar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:13:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Varför är mekanisk dämpning för B-skådisar?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:36:47  Show Profile Send time a Private Message
Skojade bara men jag tror det blir svårt att få en bra dämpning bara där det behövs. Jag har förstört ett antal 9710 för att hitta en bra coating och dämpning, coatningen funkade men den lät fortfarande lite aggresivt men det finns potential för väljud !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:37:20  Show Profile Send asto a Private Message
I times värld är det mycket som är till för b-skådisar har jag förstått. Allt som är mindre än imperial t.ex. ;)

höddu mr. b-skådis(times nya smeknamn), slamra ihop lådorna nu så vi får mäta lite.....*skrattar*
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:40:51  Show Profile Send time a Private Message
Jaja, ska tjata lite på Snickaren C, det blir ju snart en mini DIY träff, kanske klar till dess ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:59:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Blir det en DIY-träff?

Ja, jag förstår att det kanske är svårt att få bort endast de vassa ljuden, men det måste ju gå. Coata elementen hade jag inte tänkt göra, är lite harig...elementen är ju så fina!
Vinklingen av elementen är väl något slags försök till att få bort det vassa i diskanten då jag förstått att lite större element "beamar" vid högre frekvenser.

Jag har tänkt ut en liten möjäng som förhoppningsvis ska göra det enklare att testa dämpning med tyg och sånt. Ska försöka bygga ihop det så snart som möjligt. Tyvär har jag inte lärt mig/skaffat grejjer för att mäta än.

Var i landet bor ni allihop?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/02/02 :  23:22:07  Show Profile Send classe a Private Message
gävle trakten är vi i har ritat klart sågar på lunchen imorgon
nu är det halv halv fart

18 ska de va.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000