HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 volym problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2005/01/02 :  22:57:27  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan!

har ett litet problem jag har en Yamaha RX-V650 och jag får spela på en volym som är -14 då har jag normal lyssnings volym men jag var hemma hos en kompis som har en RX-V550 och när han hade -24 så var det plågsamt högt! så jag bara undrar varför det är så ? om det kan vara något fel på min förstärkare ? kanske ska tillägga att vi har ungefär samma högtalare!

hoppas ni har något svar !

MvH Richard Hughes

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:56:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vilken volymnivå du använder är väldigt beroende av din övriga utrustning, t.ex. högtalarnas känslighet. Har du högtalare med hög känslighet betyder det att det krävs mindre effekt för att spela högre, och därmed så kommer volymen på receivern att ställas lägre jämfört med någon annan som t.ex. har högtalare med låg känslighet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/03 :  00:57:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Just precis... dessutom påverkar ju rumsstorleken också, han har kanske ett mindre rum?

Tror nog inte att det är något fel på din stärkare...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/01/03 :  07:46:38  Show Profile Send Xenod a Private Message
En annan faktor som kan påverka är mängden distortion. Eftersom hans förstärkare är modellen mindre än din så kanske det blir lite mer distortion, vilket för många låter som plågsamt hög volym, när det egentligen bara är medelhögt men väldig orent ljud. Rent ljud kan man spela mycket starkare med utan att det låter obehagligt än distorterat.

När påverkar säkert inte distortionen så jättemycket i det här fallet, utan det är nog mer en kombination av rum och högtalarnas känslighet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000