HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på Vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/02 :  18:31:36  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag hade tänkt att köpa en skivspelare för att kunna lyssna på mina gamla LP`s men kan inget om Vinyl.. Tänkte att ni kanske kunde komma med förslag på en "bra" spelare för max 5000:-(billigare är ok) ny eller beganad spelar ingen roll.

Vad ska jag se efter och varför?

Tack på förhand.


/Amund


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/02 :  18:56:29  Show Profile Send Ibbe a Private Message
det kryllar inte av tillverkare av skivspelare direkt så Rega eller pro-ject är ju det första som man tänker på. har du riaa steg?
annars får man väll sumera om 5000kr till ca1500 på ett riaa
å skivspelare för 3500kr.

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:03:03  Show Profile Send Amund a Private Message
Det är inbyggd riaa i försteget vad jag vet

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:29:44  Show Profile Send TBA a Private Message
En Dual 505-4 för 4000:-. Sedan kan man byta bara nålen för att få ännu lite bättre ljud. Det sitter en Ortofon OM-10 på när man köper den. Jag har en 505-4 själv. Bytte till en Ortofon Stylus 20 nål och fick ett helt acceptabelt ljud.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:40:15  Show Profile Send karvid a Private Message
Amund,
jag stod i samma kval för ett år sedan. Efter ha modifierat min gamla trotjänare maximalt (en Technics SL112 se länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28752 )
och efter research kom jag fram till att jag skulle ha en LP12 eller en Thoréns 160 Super. Jag fann den senare till salu
med en AudioCraft AC-300C "one-point arm". Ett klart prisvärt alternativ! Se bilder:


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/01/02 20:46:03
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:08:12  Show Profile Send Amund a Private Message
Efter å ha kollat så har jag hittat 1 begagnad spelare här i Bergen.

Clearaudio Solution med
Rega 250 och Alpha MM pick-up (antar rega är arm?)
Den var snygg iallafall
Hur står den sig bland dom ni har nämnt?


/Amund

Edit: Hittade bild

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2005/01/03 12:07:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:26:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Grattis Amund, nu börjar det roliga!
Att hitta en ny vinylspelare är ett roligt letande, och sedan skall den ju naturligtvis tweakas...

Rega RB250 är en klassisk arm med mycket gott renomé. Den och dess efterföljare, Rega RB300, har monterats på många spelare i de medelhöga prisklasserna (upp till ca 15-20 kkr) med mycket gott resultat. Det finns oändligt många tillbehörsfirmor för den armen och Clearaudio har säkerligen redan pillat lite på den...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/03 :  00:46:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Absolut... du kan göra grymma fynd på begagnade skivspelare. Kolla bara noggrannt så att inte motorn strular eller något sådant, innan du slår till. Och för att sedan tweaka själv måste du ju skaffa dig lite kunskaper om det ska bli bra (om du inte redan har det förstås).

: )

Om du skulle köpa nytt kan jag varmt rekommendera en Rega P3 med Rega Elys eller Super Elys pickup. Kan väl landa en liten bit över 5000, men det kan det absolut vara värt!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:28:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En sån här skulle jag tycka var intressant...

Pro-Ject RPM 4 Under 5000:-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:53:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Oj, för dom pengarna finns det väldigt mycket att hitta. Men Thoren, LP12, Ariston, tror mig sett en Gyrodeck för dom pengarna åxå. Dualen, visst men en beg för 500-1000:- sen en Om 40 eller en högnivå MC typ Ortofon X3-X5. Jag har en Dual utan pickup om du är intresserad. Skrot att man inte kan byta saker som kallsonger..dvs en gång i veckan.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000