HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD515
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:10:44  Show Profile Send whyman a Private Message
Hur klarar sig denna modell mot de dyrare sennheiser lurarna? Är det en bra lur för att börja lur-lyssna? Har blivit mkt lurlyssnande på sistone eftersom mkt skolarbete och så börjat ske allt senare på kvällen .

Luren i fråga är rätt dyr enligt mig egentligen (1000 riksdaler) och har därför kollat på HD477 också. Är det STOR skillnad i ljud mellan dessa två? Har inte varit och provlyssnat dem därför som jag frågar.

Hoppas nån har koll på detta område, för det har sannerligen inte jag

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:49:18  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Har inte lyssnat på någon av lurarna i HD5X5-serien, men de har väl speciellt riktade element vad jag förstått, som skulle ge en bättre ljudbild. Komforten lär det heller inte vara något fel på. Sennheiser gör alltid väldigt sköna hörlurar. Kan inte heller ge någon jämförelse mellan HD477, men kan tipsa om att HD515 kostar 699kr på NetOnNet, om du har möjlighet att beställa därifrån. Kanske gör modellen mycket mer attraktiv...
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=55079

Lycka till och må du få många timmars välljud med dina nya hörlurar
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:15:12  Show Profile Send whyman a Private Message
Jag såg att de kostade 698 på hifiklubben så det lär nog bli ett par sådana. Man har ju hört mkt bra om sennheiser, sen att man inte har råd med ett par hd650 än gör ju att man får leta sig lite längre ner i serien.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/07 :  14:23:13  Show Profile Send John a Private Message
På jobbet lyssnar jag mest hela dagarna i lurar. Tidigare lyssnade jag i mina egna 477:or men nu har jobbet köpt mig ett par 515 (passande va?!). Jo, skillnaden är stor. 515 ligger betydligt närmare 650 (som jag har hemma, har dock inte jämfört dessa direkt mot varandra) och är väl bättre på allt. Mycket större ljudbild, mera botten (som lossnar rätt fort om man jämför med vad jag upplevt från 600 och 650) och betydligt bättre upplösning än 477.

Dock är 477 lite lättare att ha på huvudet samt ger lite "loudness"-karaktär. Just det har jag uppskattat när jag pluggat in i min V-amp och plinkat lite elgura. Blir lite skönare på nåt vis än att lyssna med "för hififina" lurar.

/en john som också tycker att det verkar som om 515 är relativt lättdriven, funkar bra utan dedikerad stärkare

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/12 :  00:11:32  Show Profile Send whyman a Private Message
John: det var ju perfekt. Då vet jag vilka lurar jags akll satsa på.

En fråga bara. HD515 funkar finfint till rock av den tyngre kategorin och annan musik med rätt tung bas, eller?

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/13 :  18:28:24  Show Profile Send John a Private Message
whyman: Ja, det där med hur det funkar till viss musik är ju ännu mer personligt än upplevelser av anläggningar i stort! Så lyssna är ju att rekommendera dårå... (nähä?!) Men jag lyssnar själv på lika delar hård och mjuk musik, rätt lite jazz faktiskt. Min uppfattning är att båda dessa lurar funkar bra till rock, men på lite olika sätt, eftersom de är så olika lurar. Men jag tror inte att det står några tvivel om att 515 än en bra mycket bättre lur på alla hifi-parametrar (i brist på bättre term). Möjligen, möjligen, kanske eventuellt kan 477 med sin avrullning (?) i de övre registren och relativt mjuka karaktär samt lite boostade bas vara mer lättlyssnad vid dåliga inspelningar som rock dessvärre är. 515 spelar mycket bas (mer?) och betydligt djupare, men också lite renare och mindre förlåtande.

Usch vad svårt det är. Har inte båda lurarna här så att jag kan direkt jämföra, så ta allt detta med både salt och peppar i lagoma mått. Men som sagt, 515 är vinnare på det allra mesta, helt klart. Har dock hört (eller läst, minns inte) att storebror till 515 ska vara rätt mycket bättre. Men så är det ju alltid... (eller oftast)

/en john

Edit: ...och här såg jag en annons http://www.blocket.se/view/4133232.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2005/01/14 09:36:36
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2005/01/16 :  12:02:11  Show Profile Send XL a Private Message
Har själv ett par HD477, efter en snabb genomlyssning på Sennheisers sortiment på Hifiklubben i Uppsala, bestämde jag mej för dem. Tyckte t.o.m. att de lät bättre än de dyrare lurarna. Då lyssnade jag på en gammal Rage Against the Machine skiva, och det var väl ingen höjdarinspelning direkt. Lyssnade genom en Denon CD-spelare i 3000 kr-klassen, direkt in i högtalaruttaget. Så det kan nog vara så att HD477 funkar bättre till "fulinspelningar".

Är väldigt nöjd med lurarna i alla fall. Och det blir en jäkla skillnad efter inspelning i ett dygn eller så.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2005/01/17 :  09:01:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Jag har ett par Sennheiser HD500 som jag är väldigt nöjd med, inte särsklit dyra var dom heller
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000