HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 X-Can V2 Rör test
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/06 :  01:05:28  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Har just kommit över en X-Can V2:a och börjat läsa på om den på nätet. Alla snackar om att man med omedelbar verkan skall byta orginal rören till i stortsett vad som helst e88cc/6922. Så jag har börjat jaga rör som en galning. Här är mina erfarenheter så här långt

Ultron E88CC
Mycket fastare och tydligare bas fint mellanregiter lite väl vass diskant för min smak. Klart sämre ljudbild, man känner att man sitter utanför och inte i orkestern. lyssnings trött efter 2 timmar. Allt känns platt och trist

Tube Amp Doctor
Mycket distinkt täckning man hör allt. Fortfarande en känsla av att man sitter utanför och inte i orkestern. Lite vass diskant. Vart lyssnings trött efter 1 timme.

Orginal rören
JAN / Philips 6922
Är som att komma hem igen. Dynamiskt friskt vacket underbart...
Mjukt och fint som jag vill ha det. Har inte kunnat sova på två nätter grejorna bara skriker spela mer spela högre :-) Har halva skivsamlingen framme och bara lyssnar på skiva efter skiva

Vart vill jag komma jo
Min rörjakt fortsätter, har inte hittat något bra ställe som säljer Mullard eller Telefunken rör som alla snackar om att man skall ha.

Återkommer när jag har mer att berätta

Föresten min anläggning består av
Audio Note AN-CD1
X-Can V2
HD 580


Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/07 :  12:09:42  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Har idag varit på Elfa och köpt ny trafo. Säger bara oj oj oj vilken skillnad det var. Fortfarande orginal rören i men håller på att få fram Mullard och Telefunken rör.

Kan bara rekomendera alla X-Can ägare att byta trafo direkt, helt ny burk.

Återkommer

Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:59:55  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Har varit lite skeptisk till allt snack om att byta signal kablar och hur mycket det skulle ge. Vart övertalad att testa ett par QEC.

Nu händer det saker
Renare fastare, Basen är tydligare och bättre ljudbild totalt. Har suttit och lyssnat på allt från klassiskt till Zappa och det svänger ett gäng.

Nu väntar jag på mina nya rör

Återkommer
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2005/01/15 :  15:17:06  Show Profile Send masund a Private Message
Hyskens.
Vad för trafo hittade du hos ELFA?
Intresserad då jag har en x-can v2 själv
Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/18 :  12:21:16  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Jag har utgått från följande länk för att hitta delar.
http://www.rock-grotto.co.uk/x-psu.htm
Då jag inte är någon "Hard Core" DIY kille så rådgjorde jag med Elfa killarna för att få rätt grejor.

/Viktor


Go to Top of Page

Hyskens
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/01/18 :  12:27:10  Show Profile Send Hyskens a Private Message
Nu har jag fått mina Telefunken rör och kan bara konstatera att nu låter det precis som jag vill. Tydlighet och briljans i alla register, fin teckning och inte allt "naturlig" stero bild.

Boosten jag upplevde med de nya kablarna har neutraliserats med Telefunken rören.

Min rekomendation till alla X-Can V2 ägare kan summeras

Byt trafo
Byt Kablar
Byt till andra rör, det är en personlig fråga vad man vill ha men jag tycker Telefunken rören låter bäst av de 5 rör sorter jag testa så här långt.

Nästa steg är att börja labba med hörlurskabeln men det får vänta. Nu skall jag bara njuta av bra musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000