HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser vs Grado
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/10 :  20:07:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan deras premium-modeller? Om det finns någon generell skillnad vill säga?

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/01/10 :  20:15:34  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Om du kollar min andra post på denna sida så ser du några intryck jag har fått då jag jämfört HD650 med Grado Alessandro Music Series Two. Hoppas det är till någon hjälp!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35072&whichpage=2

Vidare skrev jag såhär i ett PM:


Kan inte säga att HD650 låter bättre än MS2 eller vice versa, dock tror jag att förstnämnda kommer passa dig bättre, eftersom basen är klart mäktigare än Alessandros motsvarande. MS2:an har bättre slagkraft, men inte alls lika fyllig. Detaljmässigt får jag nog säga att de är lika bra. Med MS2 kommer man närmare ljudet och kan lättare uppfatta vissa småsaker, men vid komplexa scenarion är HD650 den solklara vinnaren, då den är mycket luftigare och har en bredare ljudbild, så det blir lättare att särskilja alla detaljer så att säga. MS2 är en mycket livlig, klar och rolig hörlur att lyssna på, vilket gör den perfekt till t ex metal, medan HD650 hör hemma i lugnare genres, som t ex klassisk musik och jazz. Då är den i sitt esse, även om den funkar med det mesta...

Har själv svårt egentligen att bestämma mig vilken jag gillar mest. Ena stunden så är det MS2 som gäller, kan vara helt förälskad i de, för att nästa stund gå tillbaks och upptäcka nya världar med HD650, som jag tidigare trodde jag "lessnat" på lite.
Kort och gott, båda är väldigt bra hörlurar men dock med väldigt olika ljudpresentation.

HD650 = Bas, luft, neutral/naturlig, silkeslen
MS2 - Snärtig, snabb, rolig, klar


Edited by - induce on 2005/01/10 20:17:22
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/10 :  21:18:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Fin beskrivning! Tack för informationen.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/11 :  18:39:13  Show Profile Send Aton a Private Message
Fler åsikter om Sennheisers vs Grados ljudkaraktär?
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/01/12 :  06:46:22  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag har ett par Senn HD580 och ett par Grado SR325, vilka jag inte har fått än, men jag har lyssnat en del på dem innan jag bestämde mig för att skaffa ett par. Så Grado-aspekten som jag fick genom provlyssnande är inte lika inarbetat som Sennheiser-aspekten. Nåväl:

Jag skulle kalla Grado analytisk och detaljerad. Sennheiser har en större och något svulstig och bombastisk framtoning. Detta gör Sennheiser känns varmare, medan Grado kan kännas kallare. För rock kan Sennheisers svulst kännas fel, medans för mer avskalade produktioner den kan kännas fyllig.

Men jag upplever Grado som mer analytisk och korrekt.

Någonstans mellan dessa återfinns Beier Dynamics. Kanske det bästa av två världar för någon?

Edited by - karlstorck on 2005/01/12 06:52:07
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/01/17 :  08:02:39  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Då har mina 325:or då äntligen behagat tranportera sig från närkeslätten till östgötaslätten :-) Jo, jag gillar dessa. De är kopplade till min MF X-Can v3, och den gör sitt jobb på sedvanligt elegant vis. Lurarna har fått spela över natten, så de har inte så många timmar på nacken.

Detaljerade, analytiska och ack så avslöjande. Vissa inspelningar vill jag bara ha mina Sennheiser tillbaka. Men på andra! Vilken närhet och känsla! Jo, Grado är mina lurar!

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000