HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 dator som transport?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:59:45  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Har under en tid funderat på möjligheterna att ha en dator som Cd-transport... detta kanske låter helt uppåt väggarna men med tanke på utvecklingen med digitalmusik etc så känns det lite som en bra vinkling på problemet analog/digital kompabilitet i stereon..

Alltså, jag har ett digitalt försteg, där jag kan ta in både spdif, toslink som källa. Tanken var då att använda sig av en dator som cd transport.. då förlusten är som minst i den digitala domänen (om man ska vara krass). Frågan är ju då, vilka typer av datorsystem skulle man kunna applicera i denna konfuguration?

Funderar på en apple imac, den har toslink ut.. då kan man samtidigt mp3a ner sina dyrgripar o spela på festen utan att vara orolig... Skulle en sådan funka som högkvalitativ cdtransport är då min fråga.. någon som har idéer??



// jouni - som börjar tappa lite greppet om sin helylletvåkanaliga stereo

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:44:15  Show Profile Send Björne a Private Message
En vanlig PC funkar fint som transport.

Det finns en uppsjö av proffsljudkort med mycket bra ljud både på de analoga o digitala utgångarna.

Enda felet med dessa är att de i de flesta fall inte stöder AC3 o DTS
om man vill titta på film.

Ett kort som är mycke poppis i HTPC sammanhang är M-audio revolution
som kostar en knapp tusenlapp.

Själv kör jag med moderkortets inbygda ljudkort o spdif ut till min
Sony processor, det funkar fint, jag använder sällan min tvåkanalsstereo numera.

Edited by - Björne on 2004/12/31 14:00:45
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/31 :  11:50:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Nej den kommer inte funka som en högkvalitativ cd-transport. Däremot så kommer du komma upp i en kvalité som motsvarar en cd för 10-12 tkr kanske. Jag har testat köpte ett av de bästa pci korten på marknaden för en bit över 3000:-. Ljudet är bra men inte högkvalitativt. Har testat transport med dac och dator med dac och märkt en klar skillnad där också. Datorer och high-end hör inte ihop. Smidigt men inte högkvalitativt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:06:57  Show Profile Send Björne a Private Message
Verkar ju finnas lite pengar att spara om man har siktet inställt mot midfi segmentet.

Sen är ju datorn jäkligt flexibel om än jävligt meckigt.

Hade jag råd skulle jag skaffa en meridiananläggning, så detså!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:14:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

`hinken, höhö, säker på att du inte kopplat fel
Du kanske valde ett dåligt ljudkort.
Finns proffsgrejor, allt möjliggt. Gäller bara att
hitta rätt, bra hårdvara, bra drivrutin och att
ha erfarenheten att ställa in kalaset rätt.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:51:53  Show Profile Send crion a Private Message
Jag använder min HTPC som musikserver och videoserver.. Meck kommer man aldrig ifrån, man slutar ju aldrig pillra på fanskapet, vill ju ha ut det bästa möjliga från den..

Jag tror att med bästa powersupplyn, moderkort, ljudkort, ström, kontakter etc kommer man väldigt långt, men den blir inte billigare.. Däremot blir systemet med grym prestanda och skräddarsytt efter ens egna förutsättningar..

Jag kör Meridian DSP 5000 och snart (februari) också Meridian DSP 5200 till en HTPC. HTPC:n agerar som transport och skickar endast ut SPDIF 24/96 till de båda högtalarparen. Bitperfect med kernel mode ASIO drivers, sedan FIFO buffrar och upsamplar Meridian högtalaren (DSP 5200) till 24/196..

Meridian höll på att bygga en Musikserver men skrotade den.. Jag misstänker att projektet kommer att starta upp igen dock. Det här är framtidens melodi..

Edited by - crion on 2004/12/31 15:00:23
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/31 :  15:15:46  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har detta kvar...
ESI WAVETERMINAL 192X (Art: 121667)

Waveterminal 192L är antagligen det bästa ljudkortet för PCI-platsen man kan få tag på. Kortet har 2 analoga ingångar 24bit 192kHz och 6 analoga utgångar 24bit 192kHz med enastående dynamiskt omfång. MIC ingång med 12V fantommatning, hörlursutgång, 24bit 96kHz stereo optisk digital utgång, full duplex. Perfekt för uppspelning av Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 och LPCM 5.1 surroundljud! En digital bracket med MIDI finns att köpa som tillval. Den ger dig 16 kanaler MIDI (1in/ut) optisk digital in samt även coaxial in/ut. Observera att MI/ODI/O är tillval och köpes separat!


Kördes med J.Media center med Asio drivers. Bra ljud men inget som går att jämföra med min transport och dac för 30tkr. Kanske skulle bli bättre om man körde en separat powersupply. Det lät på inga sätt dåligt bara alldeles för kliniskt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/01 :  20:52:08  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
tack för alla bra svar. Jag har inte som avsikt att sikta på stjärnorna gällande den primära designen.. i detta fall något som kan ersätta min förfallande teac vrds10se.. tills jag hittar nåt nytt. Så en maskin som ersätter en drive för 10-12kkr låter faktiskt som en helt ok deal dag 1.

det finns ju lite nackdelar med pc byggen etc, framförallt att pclådor är hiskeligt fula och surrar en hel del... har kollat lite grann på barebone sidan men inte hittat nåt som håller måttet på designsidan heller.. alltså, det där med att ha allt i en låda tilltalar mig en hel del, som med apples imac.. finns det nåt liknande på pc sidan, eller är det rent skrot?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/02 :  06:28:18  Show Profile Send crion a Private Message


Jag kör Lian Li låda PC6070.. Har lite dämpning i sig från början. Det finns ju dock mycket mer HTPC inriktade lådor från andra tillverkare..

Om du vill komma igång snabbt så har ju shuttle en del små nätta saker.. Men jag har inte riktigt förstått vad du är ute efter. Vill du bygga en riktig musik/video server eller vill du ha tips på lite komponenter?

Något som gör ljudkortetens digitala utgångar perfekt är en Meridian 518 (ca 6-7k beggad) eller Apogee's Big Ben (ca 18k ny). De mumsar upp jittret och rättar till klockan. Detta gäller ju inte enbart datorljudkort utan hjälper ju även andra digitala transporter. En Meridian 518 på ett datorljudkort gör underverk, Big Ben ändock mer...


http://www.apogeedigital.com/products/bigben.php

Men jag vet inte vad du har för budget och vad du vill ha ut systemet. Det finns ju så mycket möjligheter..

Edited by - crion on 2005/01/02 14:01:17
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/02 :  12:09:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
ollilaboritories:
PC-lådor är inte fula och dessutom är de helt tysta om man bygger rätt. Det finns ju inte en fläkt i hela lådan om man väljer rätt prylar och då hörs ju bara disken om man lägger örat direkt mot lådan..:

http://www.silverstonetek.com/product-case.htm

Edited by - UrSv on 2005/01/02 12:09:51
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/02 :  16:55:38  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Även jag går i tankar att köpa nytt ljudkort.. kör nu med ett SB Audigy 2 som är ett pci kort. det är kasst.. det enda som funkar ok på det är digitalutgången. om jag tex lyssnar i hörlurar så hör man alla störningar. tom när musen rör sig har man "spår" efter den.. om jag kollar på film analogt så blir det störningar som susar och brusar...
när jag kör digitalt till min primare spa20 så funkar det utan störningar. men jag har inbillat mig efter vad jag hört så BORDE jag byta till ett externt ljudkort via firewire eller USB för att få bort störningar från själva datorn, och göra likadant där genom att köra digitalt till stärkaren. vi får se vad det blir, jag letar för fullt.

Finns det någon vänlig själ som kan lägga in lite direktlänkar till externa proffsljudkort runt 0:- - säg 2000:-

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/02 :  18:09:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
www.musikborsen.se

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/02 :  22:53:37  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har en Mac, en så kallad Tibook 500 (3 år gammal powerbook) med ett USB ljudkort som är 'ganska' bra - Det heter EMI 2|6 och klarar 5 kanaler. Ville bara tala om att lyssna på en CD eller DVD som datorn spelar låter helt kass i jämförelse med en NAD 541i CD-spelare... Men fungerar gör det väl, kan man tänka sig att lyssna på mp3 filer eller på cd-skivor när man har folk hemma på fest kan jag tänka mig att det kan duga med en datortransport.

Nu har jag ju bara provat
1) min Tibook
2) min Pismo (också en Mac powerbook)
3) min gamla A/V Mac G3 266 mHz

så jag kan inte säga att alla dator cd/dvd transporter suger, bara dessa tre ;)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/01/06 :  04:06:50  Show Profile Send kurreburre a Private Message
jOakim

hörde att du hade problem med ditt ljudkort. Nu är jag ingen hårdvaru expert men men... Jag har hört om liknande problem när ljudkorten använder samma IRQ som andra hårdvaror. I och med USB bussen och diverse P&P har jag inte full pelj hur hanteringen av dessa tekniker fungerar, men i princip kan ljud kortet, musen mm hamna påa samma IRQ pga att i fortiden trodde man att man bara skulle ha 11 direkt portar till processorn, vilket inte fungerade. Så man kom på en teknik att klumpa ihop allt och börja använda samma IRQ till en mängd saker (mus tangentbord, ljudkort mm), vilket får till förjd att om du använder musen "hör" du det i högtalarna. Så vad göra?? Du kan konfigurera om din ljudkortsdriver till att använda en IRQ som inte är så upptagen (du kan kolla detta i device managern i windows). Det bordet fungera. Men som sagt var.. har inte hållit mig up to date vad det gäller windows interna hantering av hårdvara. Kanske nån annan vet bättre.

Mvh

Kurre
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/06 :  12:08:42  Show Profile Send Falumas a Private Message
Dom flesta dator CD-spelare brukar väl ha SPDIF ut, har någon provat att koppla denna SPDIF direct till en extern DAC? Dvs helt kringgå ljudkortet och dess ofog med att uppsampla signalen till 48k.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/06 :  14:17:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det har jag testat. Dock skall man ju tänka på att det är S7PDIF i TTL-nivåer och inte konsumentnivå. Man måste alltså anpassa signalen om utrustningen man kör inte klarar det direkt.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:53:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kurreburre> man tackar! ska kolla igenom och se om jag kan ändra det...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:36:33  Show Profile Send Falumas a Private Message
När det gäller interna ljudkort är det ungefär lika lätt att få det att låta bra som fiolspelning i en smedja. För att det skall bli bra behövs ett externt ljudkort.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:58:30  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Tackar för all bra input o tips... jag har nu bestämt mig för hur jag skall göra.

Har beställt en Apple iMAC/G5, valdes primärt för design/tysthet/stabilitet och den inbyggda 17" TFT skärmen. Kommer användas som CD-transport och musikmaskin i vardagsrummet. Fördelen är att den har digital toslink ut som jag kan använda dag1 tills jag har råd att investera i ett fetare externt ljudkort med SPDIF interface. Priset var oxå en bidragande faktor, totalt 12.900 med alla tillbehör .. trådlöst tangentbord/blåtand/802.11Gkort etc etc.. Plus att jag har en polare som kört den i ca 3 månader med gott betyg.

Kan återkomma efter installation med intryck och bilder från vardagsrummet...

Sen är den ju snyggast av dom alla... + minmalt med sladdar o trassel... samt att den matchar min iPOD

bilder>

bautaversion:
http://images.apple.com/imac/gallery/images/imacfront20040831.jpg

//Jouni

Edited by - ollilaboratories on 2005/01/11 17:01:42
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:50:57  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Grattis! De där nya maskinerna är ju jättefina! Mycket nöje!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/11 :  23:14:01  Show Profile Send soren a Private Message

Falumas,

Nånsens!
Interna ljudkort kan låta hur bra som helst, bara de är konstruerade på rätt sätt.

/Sören
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:50:31  Show Profile Send Falumas a Private Message
soren,

Ja man kan väl skärma av en smed i en smedja också.
Jag tror ändå att pris/prestande är bättre för det externa ljudkortet när vi snackar highend. Tillhör dock dom personerna som har haft fel förr så om du vet annat lyssnar jag gärna.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:41:32  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
jag köper då hellre ett extern ljudkort, mest för flexibiliteten, man kan enkelt flytta den till önskad dator.

Sen tror jag nog att det finns en anledning till varför alla pro-ljudkort sitter i externa burkar, störrelaterade problem växer ju med dagens högfrekventa komponenter i datorer etc...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:01:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tror mer på att det är strömförsöjningen som ställer till problemet med att få en transport i en dator att låta bra.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:39:44  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Jeg kjører ett Soundblaster Audigy 4 (nyeste) mot en ny Yamaha 1500-receiver på kontoret. Etter mye testing må jeg si at dette fungerer faktisk rimelig perfekt mht. lydkvalitet når man kjører DIGITALT ut fra kortet, ikke analogt. Fordelen med dette kortet er at du kan stille det til å kjøre 96Khz på alt digitalt ut slik at din DAC eller i mitt tilfelle receiveren mottar 96Khz data og dette fungerer meget bra. Virker som om DACene i receiveren sliter mye mindre når de mottar 96Khz data og skal konvertere til 192Khz til analogt ut enn når de får 44.1 eller 48Khz datastrøm.

Har også koblet opp kortet analogt via 3 stk. Monster minijack til phono til 5.1 analoginngangen på receiveren. Fungerer bra, men bruker dette mest til spilling m/surround da kortet leverer kun stereo via digitalutgangen (så lenge man ikke ser DVD med DD eller dts). Musikk avspilles etter mye testing kun digital m/96Khz da dette låter mye bedre. Da slipper man også støy o.l. som er nevnt tidligere i denne tråden.

Har tidligere kjørt med mye forskjellige lydkort, før Audigy 4 kortet brukte jeg det innebygde 1985 Chipet som står på hovedkortet, men det var stor forskjell i kvaliteten i ettertid når jeg gikk til Audigy 4 kortet istedenfor.

Vedr. eksterne lydkort over USB: Flere tester siste halvår viser at disse løsningene plages med mye støyproblemer og dårlig lydkvalitet kontra interne kort grunnet lavere kvalitet grunnet USB-tilkoblingen. Siste test var av en slik løsning i bl.a. Stereophile hvor JA konstaterte det samme. Kort tommelfingerregel: USB-løsninger er bra mht. flyttbarhet og fleksibilitet men ikke like gode som bra internkort uten nødvendig USB tilkobling.

Shit happenz...

Edited by - LydMekk on 2005/01/14 16:42:17
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/28 :  12:39:22  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Har idag fått min G5:a, verkar vid en första anblick ett mycket bra köp... återkommer med mera info.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000