HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur koppla MF X-can till AX10i ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:23:10  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Hur ska jag göra med en hörlursförstärkare och Pioneer AX10i ?

Det är lite svårt att förklara det här såg jag, men hade Pioneeren gjort om den digitala IN till analog UT eller hade MF:n haft en digital IN så hade jag inget problem...

Musical Fidelity X-Can v.3 är ju analog och Pioneeren skickar bara ut analoga INsignaler analogt.
(alltså fungerar det inte att lyssna på t.ex. en DAT, kopplad digitalt, genom hörlursförstärkaren)

Jag vill kunna lyssna på DAT, CD, DVD-A (speciellt i 2-kanal högkvalitet) med Musical Fidelityn men hur ska jag koppla in den?

Man kan ju koppla in DAT, CD, DVD analogt OCKSÅ till AX10i:an men att köpa sladd för analog koppling (som komplement till digital) blir dyrt och jag vet inte ens om det finns en kabel som är RCA i ena änden och miniplugg i andra (till min portabla DAT) av kvalitet. (Jag bojkottar förresten "Monster Cables Inc." och råder alla andra att göra det samma, sök gärna på nätet om ni vill veta varför)

Att koppla in/ur sladdar är lite B tycker jag, annars kunde man ju plugga in t.ex. CD:n direkt i MF. (min LP12:a låter fantastiskt direkt in i MF X-lps/X-can!!!)

Jag testade med "lakritssnören" och det 'FuNkAr' men låter inte mycket bättre än Pioneerens hörlursutgång.

På AX10ans hörlursutgång kan jag lyssna på 192kHz i tvåkanal, retsamt värre.

Finns det ingen smart "jobbarunt" ?

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/23 :  03:27:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du har väll en " tape out " på den, koppla in den där...
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:48:26  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det är just det som är problemet.

På "Tape Out" så är det tyst när jag har en digital källa som t.ex 2-kanal DVD-A 192kHz.
(men det låter om jag lyssnar på CD,DVD,DAT inkopplade analogt till AX10i:n)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/23 :  14:53:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hmm, lite lustigt, du har inte nån "preout" ??

Annars så skulle jag nog höra av mig till Pioneer...
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:56:07  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
PreOut är kopplad till Front Left/Right på baksidan med byglar (tror jag, är inte hemma just nu) kan man parallell koppla där???
Det där med att höra av sig till Pioneer, är det lätt, vem kan svara på en så här komplicerad fråga?
(tacksam för telefonnr.!)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/24 :  21:09:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Då borde du kunna ta bort byglarna och köra på dom ut där... ( om jag inte tar helt fel..) Du kan testa genom att ta bort dom och fungerar allt som vanligt så är det bara att köra..

Kolla på www.pioneer.se, men du kan ringa 08 - 609 91 00 till dom direkt..

/M
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/29 :  15:09:28  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Nu har jag testat att koppla in hörlursförstärkaren på Preout men ... dels måste man stänga av högtalarna, (Sp -> ingenting) sätta rätt nivå på volymkontrollen (vad är "rätt"?) och det jobbigaste - stänga av subben helt (annars spelar den med när man lyssnar med lurarna)
För jobbigt tycker jag...

På Tape-utgångarna kommer det ju bara analoga källor så vad skall jag göra?
Genom Pioneerens hörlursutgång kommer det ju 192kHz och stoppar man i en lur där så tystnar allt inklusive sub.
Det betyder att stärkaren GÖR det jag vill, jag kommer bara inte åt det ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000