HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker thule ia60 för hfls
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:29:44  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Som topicen säger, räcker thulen för ett par hfls?

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  16:28:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
det där är ju liksom en subjektiv fråga...ja du får ljud ur högtalarna är det närmaste svar du kan få...eftersom alla uppfattar bra lr dåligt helt olika...

jag har 2*200w till mina hfls-1...först nu tycker jag basen känns bra

men om du är helt ny å aldrig haft en bra stereo så kommer du nog tycka att det låter helt ok! helt klart en prisvärd högtalare

*köp mina

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/12/30 :  19:23:58  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
hehe, har redan byggt iordning ett par egna, tack ändå!

Blir nog att jag får ta och hoppa upp några steg då; Thule Space IA250B kanske :]
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/30 :  19:27:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är nog i underkant, med 60 watt, hävdar jag men Thulen är nog ändå ett gott alternativ: strömstark, stabil och allmänt välbyggd får man väl lov att säga.

Har dom inte nån som heter 120, dvs dubbelt så effektstark men inte så dyr som 250'in?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  21:23:02  Show Profile Send Haakan a Private Message
bra råd är väl så strömstarkt slutsteg med så mycket effekt som möjligt...som plånboken tillåter dvs

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:26:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Edison 19 och Triod funkar fint också

Audio Research Classic60, som är på just 2x60W, var med på demon hemma hos Zalve och fläskade ifrån allt utom Mirand-förstärkaren imho.

Det handlar mer om kraftaggregatets konstruktion och impedansen i drivsteget än hur de specar den kontinuerliga uteffekten.

Du har ingen möjlighet att provlyssna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:48:16  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Tyvärr inte, bor uppe i Örnsköldsvik och hifibutiker är det inte gått om här :/ känner inte heller för att plocka med mig mina 50kg's hfls1or till sundsvall lr liknande ;[

Well well, har några fler alternativ, bl.a den EA nämner :)


Edited by - n1o_0 on 2004/12/30 23:48:57
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:15:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja pac...kan inte riktigt hålla med dig...för att jag lyssnar gärna starkt väldigt starkt (märk väl att jag inte skrev högt )

å då krävs det effekt till hfls-1orna tycker jag dom storknar tidigt annars

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:16:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Haakan,
det var synd att du inte var med hemma hos Zalve. Det spelades på alla möjliga förstärkare och Edison 19 plockades fram just för att visa lite av detta problemet. Det var nere i Zalves källarrum som det flesta förstärkarbytena gjordes.

Det där med effektsiffror är lite lurigt eftersom det går att mäta på så många olika sätt och man får helt olika värden beroende på hur man mäter.


P.S. Zalves HFLS1-träff finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33161

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:35:02  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo absolut pac...fast vi lyssnade på en rörförstärkare hemma hos mickeY på 2*19watt om jag inte minns helt fel...

och det lät väldigt mjuk å trevligt tills nivåerna höjdes en aning...
kan iofs vara så att jag är en sån typ som föredrar transistorförstärkare helt enkelt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:39:36  Show Profile Send Harman a Private Message
Borde inte THULE Spirit IA150B vara ett bra alternativ? 2*150Watt i 8Ohm, 2*230Watt i 4Ohm.
Pris 14000kr..Kan ju biampas med Thule spirit PA150B om det behövs....Annars finns ju alltid Rotel RB1080/RC1090 om du vill ha mycket kraft.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:40:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mycket kan nog bero på nivån (ljud) som man vill ha. För mitt lyssnade räcker min Edison 19 till HFLS1an.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:59:17  Show Profile Send primere a Private Message
Tycker det är fruktansvärt subjektivt detta här med hur många Watt
Som man ser i tråden så har vissa 250w osv jag har 40w och har en fruktansvärt engagerad högtalare. Jag kan inte spela högt men strax över normal lyssningsnivå! Så det beror ju på vad man är ute efter! Visst ett par watt till om man ska spela högre och bibehålla kontrollen. Men man bör nog inte stirra sig blind på watten det är konstruktionen av stärkaren som är det väsentliga enligt mig är den strömstark osv!
Alla tycker vi olika men det är som jag säger öronen bestämmer!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  15:27:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
självklart har förstärkarens konstruktion stor betydelse...

sen är det ju en smaksak också som jag skrev i första inlägget så får du ljud ur dom oavsett förstärkare

jag föredrar mer effekt (ur ett välbyggt steg) än ett rörbaserat dito av vad jag hört...sen får ni tycka vad ni vill

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Qongo
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/01/27 :  19:19:21  Show Profile Send Qongo a Private Message
Min Thule AI60 räcker rätt bra åt mina Celestion SL12i stativare. Bättre än den HK recievern jag hade innan.
/Måns
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/29 :  23:57:03  Show Profile Send Loopen a Private Message
Om du vill lägga lite mer pengar så låter en IA60B SE otroligt mycket bättre än en IA60 fast det skall vara samma effekt. Jag drev ett par Dynaudio Contour 1,3 med denna utan problem och de är ju kända för att vara lite av en effektslukare.

Lycka till och låna hem och testa vet jag.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  01:31:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
SE: en har mera kraft än 60 : an

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/30 :  10:30:24  Show Profile Send John a Private Message
Kul med folk från Övik!
Du kan ju kolla med Subasaudio om du får testa nån fin rörhäck och testa hur det funkar?

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000