HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bra rördac önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/01/28 :  00:58:59  Show Profile Send SebastianG a Private Message
-Eftersom jag var så himla sugen på SACD får jag nu leva utan min fantastiska Njoe Tjoeb! Inte helt lätt ska jag säga!!!
Så nu behöver jag en rördac till den vanliga cd-lyssningen...
Får inte kosta en förmögenhet eftersom jag nyss lagt ut en massa på annat nytt. Gärna med upsampling om det finns?
Era förslag tack!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/28 :  01:42:42  Show Profile Send eliot a Private Message
Engelska AudioNote har rör DACar både som färdiga och byggsatser:
http://www.audionote.co.uk/

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/01/28 :  07:56:50  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag lever med en Audio Research Dac 3mk2 som jag är mycket nöjd med de går att hitta på beg.marknaden för ganska hyfsade pengar.Den har 4st.6922-rör.
Mvh
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/28 :  14:51:33  Show Profile Send svejk a Private Message
En sådan här skulle jag vilja ha i hyllan. Har lyssnat i affär

http://vac-amps.com/page0014.html


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/28 :  15:26:07  Show Profile Send eliot a Private Message
Den är från 1996 dvs lika gammal som min Sonic Frontiers SFCD-1 med rör utgångssteg och som var en av de absolut bästa CD-spelarna på sin tid. Min kostade 40'000 kr ny och fick en mycket bra recension i H&M.
- Den låter bra men jag har nu en SACD-spelare och har inte plats för två apparater så jag funderar på att sälja den. Alltså lite av samma dilemma som Du - men min multispelare låter bra även på vanlig CD.
Har Du intresse kan Du ju höra av Dig.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/01/28 :  22:49:57  Show Profile Send JohnB a Private Message
Gå in på Audiocircles många där använder rördackar, där finns information om flertalet kit du kan köpa mycket billigt.

Länk:
http://www.audiocircle.com/index.php?page=2
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/01/29 :  00:26:53  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack för alla tips!
Eliot: Min tanke var nog att det skulle räcka med en spelare, ni vet waf och sånt... Annars skulle jag nog behållit Tjoeben så dåligt betalt som man får för sina prylar idag! (Lyckades iaf få 50% av nypriset) Tack för erbjudandet dock! Nu är Sony xa3000es inte någon dålig Cd-spelare, tvärtom, men det är just det att det är väldigt mycket cd, om man säger och det skulle vara kul att kunna få lite rörkänsla när man så önskar!

Neon Park: Vad tror du att man kan få ge för en beggad AR Dac 3mk2? Audio Noten verkar ju också spännande!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/29 :  01:00:22  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag förstår Ditt dilemma för jag vill som sagt inte heller ha två burkar.

Du skulle kunna ta kontakt med MatsT som har en Audio Note DAC kit 1.1 och är mycket nöjd. Du kan läsa hans tråd i medlemmarnas system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27915

Fördelen med den DAC'en är att den är rätt liten - ofta är ju en DAC lika stor som en CD-spelare

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/01/29 :  10:15:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är mycket nöjd med min DAC men liten är den inte. Lådan är mycket rymlig och det var en av orsakerna till att jag köpte den, det går stoppa in mycket roligt där. Jag skall göra om utgångssteget när jag får tid, det som sitter där fungerar bra om man har mycket hög ingångsimpedans i förstärkaren (jag har 500k) men har lite brister om man kör med lägre impedans. En senare modell som Audio Note i Canada tog fram använder ECC88 i SRPP på utgången och det är nog en generellt bättre variant.

För den som är intresserad av att pilla lite själv med så är det en riktigt rolig DAC. Jag skall bygga med transformatorutgång nån gång i framtiden och sedan finns det en klockningsvariant från Tent Labs som kopplar ihop CD-klockan med DAC-klockan som jag planerar att sätta in, det lär fungera mycket bra.

Smaken är lite olika men jag har haft kontakt med många som är lyriska när det gäller ljudet och en del som är lite mer frågande, jag hör till den förstnämnda gruppen.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/29 :  16:31:58  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Ursäkta trådkapningen, känner någon till Musical Fidelitys X-DAC v.3 ? Jag har funderat på den...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/01/29 :  19:08:01  Show Profile Send Neon Park a Private Message
SG:Jag köpte i i ett paket tillsammans med en EAD-1000 transport jag tror jag gav runt 8'-10' för min jag såg en Dac 1 för 5'.Min kostade ny över 60' som var sista nypriset på den innan den försvann.Jag tror den tillverkades mellan -96-00.
Mvh
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/01/30 :  00:16:28  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Kul att läsa om ditt system MatsT! Hinner aldrig läsa allt jag skulle vilja på forumet eftersom jag sitter med modem! Hur stor är Audio Noten?
JockeWe: Helt ok! Skulle själv gärna veta lite om MF...
Sebastian



"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/01/30 :  08:57:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
DAC'en är 305x140x420 (BxHxD), djupet är inklusive kontaktdonens utstick.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000