HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musikvänlig flerkanalsreceiver?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:23:35  Show Profile Send und3ad a Private Message
Någon som har lyssnat på Arcam AVR300 tillsammans med ett par Dynaudio ur Audience-serien? Äger nämligen ett par Audience 52SE och vill bygga ut till 7.1. Dessa är rätt trögdrivna, men Arcamen borde väl klara sig bra?

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/31 :  20:02:38  Show Profile Send Mnyb a Private Message
My 2c, köp en reciever med pre out vad det än blir för märke, försteget i många recievers är förvånande bra för pengarna, men "slutstegen" och den klena "nätdelen"....
En framtida uppgradering med tex ett slutsteg till frontarna gör ju att man plötsligt bara driver 3 högtalare med recievern, då mår den genast bättre.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:14:20  Show Profile Send ea poe a Private Message
Hej jag har en Marantz 5400 OSE (tommypeters) tillsammans med Infinity Kappa 5 högtalarset 6.1 och jag tycker att den excellerar när det handlar om musik, 2 & 5.1 kanal SACD/DVD konserter.
Rekommenderas hjärtligt för provlyssning.
Om jag inte har fel så säljer Ljudmakarn de för 6995:- http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=654


/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/04 :  05:10:47  Show Profile
Kolla in Compact Seeker AI-70.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:51:27  Show Profile Send molle a Private Message
Kul med lite diskussion!

Det slutade med (äh, det "slutar" aldrig ) med en Denon 3805:a. Jag var hemma hos Ingvar Ö och han spelade på en 2105:a, utan något externt slutsteg, och det lät som vanligt helt överjävligt bra. Hans rum är förstås akustikbehandlat efter konstens alla regler, vilket säkert bidrog en hel del. Jag är övertygad om att den stora flaskhalsen till välljud är rummets påverkan. I och med att 3805:an medger rumsEQ och en massa andra finesser - som går att stänga av - blev valet inte så svårt när den dök upp begagnat.

Tilläggas kan att jag har ett par Pi60s hemma (samma som Öhman demade med), och inte använder 3805:ans slutsteg till att driva dem. Skillnaden mot mitt försteg var inte på något sätt häpnadsväckande stort. Denonreceivern har en massa andra finesser som jag sätter stort värde på.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:53:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Där ser man, det blidde en Denpon tillslut.

Har även jgag hört den billiga 2105:an till pi60s och blev i princip chockad. Hur fan kan det låta så bra?
Du äger ju mina drömhögtalarem, är inte lite av undsjuk


Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:53:58  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Där ser man, det blidde en Denpon tillslut.

Har även jgag hört den billiga 2105:an till pi60s och blev i princip chockad. Hur fan kan det låta så bra?
Du äger ju mina drömhögtalare, är inte så lite avundsjuk
Kommer nog bli ett par pi60 nån gång iaf. De räcker nog bra ändå


Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:17:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Grattis till ett bra köp. Mina rekommendationer är annars Marantz SR-7500 (9900:-) eller Onkyo TX-DS702E (10900:-). Den sistnämnda har jag beställt från Technik Direkt för 6900:-.

Denon 3805 har jag inte hört med egna öron, men den verkar bra.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/10 :  18:43:04  Show Profile Send molle a Private Message
Ja, jag är kanonnöjd!

Hembioreceivrarna har verkligen vuxit till sig de senaste åren. Den duger riktigt bra till musiklyssning och rumskorrektion är inte så dumt att ha.

Direkt ur kartongen lät 3805:an lite ljus och spretig på CD-material, men om den får ta hand om da-omvandlingen själv händer det saker. Har inte utvärderat den så hårt ännu dock. Kör man på vissa lägen i rumskorrektionen också kan det bli lite för mycket av det goda, men är skoj till film.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/02/11 :  10:23:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Vad menar du med "för mycket av det goda"? Vad har du för kringutrustning, Molle?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:28:49  Show Profile Send molle a Private Message
quote:
Vad menar du med "för mycket av det goda"? Vad har du för kringutrustning, Molle?


Det är i läget "normal" om man använder sig av rums-EQ:n som jag tycker att det kan bli lite mycket imponatoråtergivning. Det låter mycket, ungefär som om alla frekvensband hissats en aning. Det blir tröttande och lite konstgjort i längden, men kanske kan imponera på den tillfällige lyssnaren.

Min kringutrustning är en Samsung DVD/VHS-kombo (duger i avvaktan på nästa DVD-standard), Sunfire 2-kanalsslutsteg och Ino Audio Pi60signatur.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/02/14 :  14:44:52  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har nu avbokat Onkyo 702:an och istället blev det en Marantz SR-7500. Den vann matchen p.g.a. att den går att bi-ampa till frontarna(om man kör 5.1) samt att den har Lip Sync. Och ett otroligt mjukt, luftigt och detaljerat ljud...

Denna reciever kostar 10000:- i Sverige men jag köpte den på www.musiksysteme.de för 7760:- inkl frakt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000