Author |
Topic |
|
Didde
Member
145 Posts |
Posted - 2004/12/27 : 22:29:15
|
Finns det någon butik i Sthlm som kopierar gamla LP-skivor till CD-skivor? Thomas |
"De e bara å spackla"
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 09:54:36
|
Är inte det olagligt? Eller iofs borde det kanske vara OK om det görs "för eget bruk". Den som äger skivan har ju så att säga köpt en viss sorts rättigheter till verket. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 17:06:30
|
En butik i Göteborg erbjöd den möjligheten på 90-talet, men det försvann när cd-inspelarna blev billiga. Går det att använda en DVD-inspelare för att spela in på cd? |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 23:26:02
|
Det finns ju program till din dator till detta!!!!!!!!! Tror till och med att Microsoft har ett tilläggsprogram till XP som man kan använda. Bara att plugga in skivspelaren på datorns ljudkort och sedan fixar programmet ev. hack, sprak och knaster. Sedan är det bara att bränna till CD
PS.Ett program heter "Spin Doctor"
PS igen:Tagit från JMEData: Vinyl till CD/MP3 Nu kan du äntligen omvandla alla dina gamla LP-skivor till moderna CD eller MP3 med eller utan knaster. Musikprogramvaror från 395 kr.
Mer PS: Saxat från Siba: Kopiera diba älskade LP-skivor till CD. Tar bort repor och missljud. Högkvalitets realtidsljud-effekter samt surroundljud. WaveLab 2.5 ingår. Skapar kristallklara kopior av LP, kassetter och CD. IntelliAssistance utför optimeringen automatiskt. Pris 284Sek. Programmet heter "Steinberg Clean" |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2004/12/28 23:38:30 |
|
|
Didde
Member
145 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 10:53:43
|
Problemet är det att jag inte längre har någon fungerande skivspelare, annars hade saken varit biff.
Thomas |
"De e bara å spackla"
|
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 15:07:46
|
Köp en ny LP och njut av skivorna på bästa sätt ist. |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
Hyskens
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2005/01/06 : 22:56:34
|
Har exprimentart lite med detta. Här är mina erfarenhter.
Plockade fram min gamla skivpelare vilket kandes coolt, mina barn var hel impade hade aldrig sett något liknande...
Hade bestämt mig för att försöka se om man på digital väg kunde få det att låta bättre än med min skivspelare.
Jag valde att ta något jag var van att att lyssna på och hade en preferens till. Det blev Donald Fagen The Nightfly.
Jag bestämde mig för att använda coolEdit som verktyg. Eftersom jag ville ha så lite påverkan som möjlgit kopplade jag in skivspelaren direkt i ljudkortet (testade även att köra via en mic-preamp). Efter lite letande på nätet hittade jag digitala RIIA filter som gick att ladda i CoolEdit
Efter att ha samplat och fått in spåret i datorn var det dags att börja ta fram filterverktygslådan.
Först ville jag ta bort brus som kom från skivspelaren. Detta gjorde jag genom en intressant funktion i CoolEdit där man merkerar en del på ljudfilen som innehåller brus, (typiskt strax före det att låten börjar) sedan definierar man det som "brus" och drar bort det, inte allt bara så att "störande" brus försvann. Nästa steg var att RIIA kompensera labbade en del och justerade tills dess att jag hade fått till det så som jag ville.
Jag testade med att ta bort knaster och hack, tyckte att det tog bort för mycket av vinyl känslan så jag struntade i det.
Sparade ned som Wav fil bränd på CD körde på anläggningen. Vart det bättre? Nja inget går riktigt up mot en riktig skivspelare och riktig vinyl, men att labba med det digitala RIIA filtret öppnade upp för en massa nya möjligheter. Jag kunde kompensera för saker som min pickup gjorde och som jag inte gillade osv osv .
Men jag håller nog med tidigare talare Köp en skivspelare impar på barnen och låter bättre |
|
|
|
Topic |
|