HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nyskriven klassisk musik som är vacker!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/11 :  17:55:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Christopher Mohr, From the Realm of the Shadow

Ett nyskrivet verk som faktiskt innehåller vackra melodier, harmonier, rytmer och allt som gör musik bra. Jag är mycket överraskad.
Jag trodde inte man fick skriva sådana här verk längre.
Men vi har ju lämnat 1900-talet och i detta århundrade kanske melodierna kommer tillbaka igen i konstmusiken.
Det var länge sedan jag hörde ett nyskrivet verk så rikt på just vackra melodier. Man sitter och bara lapar i sig den ena vackra melodin efter den andra som en katt vid ett stort gräddfat.
När det är på väg att bli för mycket av det goda, så bryts det av med något som kontrasterar allt det vackra.
Musiken är inspirerad av dom gamla mästarna. Bach, Mozart, Wagner, Puccini i en salig blandning, men även österländsk musik och folkmusik, t.o.m Balinesisk ap-sång.
Detta är en slags opera, men utan text, sångarna och kören sjunger helt ordlöst, och rösterna blir snarare som instrument som får dominera en orkester som även innehåller en del udda instrument och syntar och elgitarrer för att skapa en rik klangbild. Den totala längden på verket är över två timmar, och med tanke på Naxos prispolitik, så kan man inte få mer och bättre musik för pengarna.
Det här är årets skiva för mig, eller årtiondets, eller har det överhuvudtaget släppts något bättre på skiva det här seklet, eller årtusendet? Nej, nu får jag lugna ned mig lite. Men bra är det. Köp eller skyll dig själv.

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/11 17:55:42

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/10/11 :  21:18:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Verkar mycket intressant, tackar för tipset.

Jag tycker själv om klassisk musik men när det gäller mer nyskriven klassisk musik (1950 och framåt) så är det sparsamt med riktigt bra verk och någon riktigt stor kompositör inom klassisk musik känner inte jag till. (Stora kompositörer inom "modern" musik finns det ju många av.) Jag tycker att John Williams (filmmusik) är en av de få som skriver både melodiöst och med bra orkestersättning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:51:09  Show Profile Send Gabe a Private Message
Väldigt intressant tips - den ska absolut inhandlas! Men det finns några spännande 1900-talskompositörer som är värda att uppmärksammas. Alan HOVHANNES (nyss avliden men musikenlever vidare) har komponerat en rad sköna melodiska symfonier, t ex Mount St Helens och City of lights. Har för mig att den sistnämnda just släppts på Naxos. Dominick ARGENTO är en annan - speciellt hans orkestrala verk med sång och kör. Är dom inspelade på skivbolaget Reference Audio är ljudet dessutom ypperligt. Sen är jag väldigt förtjust i Gavin Bryars som är mer minimalistisk och lugn i sitt tonspråk men alltid fascinerande.
hälsar
Gabe

Edited by - Gabe on 2004/10/27 13:32:13
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:10:17  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för tipset, verkar intressant.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/10/12 :  17:22:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett annat tips är Craig Russell på Naxos American Classics.
Både Mohr och Russell är födda på 50-talet, och hör tydligen till en generation som vill skriva lite mer lättillgänglig klassisk musik.
På Russells skiva finns bl.a. en hornkonsert som egentligen är en rapsodi över olika Amerikanska musikstilar. Hur kul som helst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/10/13 :  08:46:00  Show Profile Send JesseX a Private Message
Arvo Pärt är ju en storhet i den här genren. Hans musik är både nyskriven och vacker.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:09:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar intressant, en och annan nittonhundratalskompositör presterar ju faktiskt lyssningsbar musik, trots allt.

Bravo
Go to Top of Page

Greyn
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:05:48  Show Profile Send Greyn a Private Message
Jag vill slå ett slag för en av mina husgudar Aaron Copland.
Han har skrivit underbar musik bl.a. till baletter(!).
Lyssna t.ex. på Billy the kid.

Ytterligare ett förslag är Philip Sparke. Han skriver musik för
brassband och för symfonisk blåsorkester. Två av hans stycken finns på
Göteborgsmusikens skiva "Reach for the sky".
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:51:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gillar också Copland. Testa Craig Russell på Naxos. Musiken på den skivan påminner mycket om Copland.
Den skivan kommer du att gilla.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/26 :  22:55:23  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
JAg fick nyss hem ett paket från en onlinebutik med Christopher Mohr, From the Realm of the Shadow, + Aaron Copland, Billy the kid, Rodeo suit, + Craig Russell's horn-rapsodi.

Jag skall återkomma med lite mer lyssningsintryck senare. Ganska snabbt har jag identifierat ett "lån" som Hans Zimmer har gjort av Coplands Rodeo suit. I filmen "Spirit the Stallion of Chimarron" förekommer Zimmers musik. Precis som Zimmer lånade friskt av Holst's planterna (Mars) i "Gladiotor", lika obekymmrat travesterar han Copland i avslutningen på Rodeosviten.

Jag tycker Russel verkar mycket spännande och ganska lättsam, hornrapsodin gav ibland en känsla av cirkusmusik men bitvis också av storbandsjazz eller varför inte Gershwin på lekhumör! Skall bli kul att lyssna några gånger till.

Slutligen Mohr: Har inte hunnit igenom mer än första akten, men bitvis mycket vackert, bitvis tyvärr lite för utflippat med effektljud. Jag brukar emellanåt störa mig på Mike Oldfield när han flippar ut och använder för mycket effektljud i stället för att göra musik, men jag skall återkomma om någon vecka eller två med recension.

Arvo Pärt, jag har "Fratres" och har lyssnat på "Pasio" några gånger, men jag tycker hans musik känns för statisk, och det gäller inte bara melodierna. Kan någon ge mig ett till tips på vad hans absolut bästa verk är så jag får chans att omvärdera honom? Jag vill rikta samma kritik mot Górecki's symfoni 3, statiskt, enahanda och långtråkigt, inte olikt Pasio.

Jag vill tacka för skivtipsen, och blir nyfiken på mer av Copland och Russel.

Edited by - LeoArietis on 2004/11/26 22:58:16
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/11/27 :  10:56:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gorecki gillar jag inte alls. Musiken i Symfoni nr 3 är alldeles för fyrkantig.
Låter som han komponerat melodierna med en linjal.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/27 :  23:43:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola du har rätt, Gorecki använde faktiskt linjal när han ritade notraderna.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/11/29 :  19:53:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Trots allt bättre än att kasta pil mot ett notblad med förbundna ögon som vissa tonsättare verkar syssla med.

Gillar ni klassisk musik som flirtar med jazz så är den här skivan kul:

Leonard Bernstein,Sony B0000027M1 : On the Town Suite och Fancy Free

Copland, Bernstein och Gershwin är väl dom enda tonsättare från USA som jag uppskattar. Russell verkar skriva musik i linje med dom tonsättarna och Rapsodin är egentligen en hyllning till den lättsammare amerikanska konstmusiken. Tyvärr har jag inte hittat något mer av Russell.

Här är en annan rolig skiva med musik baserad på filmmusik som Villa-Lobos skrev för Hollywood. Han får väl också räknas som amerikan, fast från syd-amerika.

Heitor Villa-Lobos: Forest Of The Amazon

Bullrig, medryckande och bitvis mycket vacker.

Edited by - Björn-Ola on 2004/11/29 20:04:43
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/30 :  04:37:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gorecki fyrkantig, det måste bero på vad man utgår ifrån "Björn-Ola"!?

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/11/30 :  08:17:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gillar du Gorecki? Ärligt?

Go to Top of Page

Greyn
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/11/30 :  08:22:29  Show Profile Send Greyn a Private Message
Hej LeoArietis

Kul att jag kunde inspirera till skivköp. Jag vill passa på att
knyta an till filmmusik och lån. Om man lyssnar på John Williams
musik till Star Wars och sedan växlar till Planeterna av Holst
så hör man var Williams hittat inspirationen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/30 :  13:40:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Lyssna på Gerald Finzi...hans "Florida suit" som är otroligt vacker. Finzi var egentligen engelsman som bodde i Amerika. Vi har ju också några ryska kompositörer som Borodin´s "Tusen och en natt". Personligen så gillar jag Arvo Pärt och jag gillar också Hovhannes, Samuel Barber som också skrivit en del körmusik och inte bara adagiot för stråkar.(Plutonen) Jacques Loussier som förvisso är fransman och fortfarande levande har också skrivit bra musik som är utgivet på två CD-skivor på märket Decca. Skivorna heter "Lumiere" och "Images". Oj, oj vi har ju också Kurt Atterberg som förvisso är svensk men har skrivit en del vacker musik. Ja det finns mycket...jag brukar skriva in i min analoga skrivbok musik som jag upptäcker i livet. Björn-Ola har ju kommit med ett par nya förslag tack för det.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/11/30 :  14:28:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Atterberg gillar jag skarpt.
Delius har också skrivit en Florida Suite. Han var också engelsman, men bodde några år i Amerika.

Den plattan är värd sina pengar.

Finzi ska jag absolut kolla upp.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/30 :  16:19:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Holst's Planetsuit har inspirerat ganska mycket filmmusik, speciellt inom SF, och den ligger i samma senromantiska fåra som mycket av det Mahler har skrivit liksom även verket "Also sprach Zaratustra" av Strauss. (Nu håller vi emellertid på att glida ifrån ämnet, men Planeterna tillhör ett av mina favoritverk.)

Jag får väl tipsa om Leroy Andersson's "Orchestera Favourites" på Naxos american classics. 21 lättlyssnade stycken med bla julvisan "Sleigh Ride", "The walzing cat", "Syncopated clock", "The Typewriter" (som spelades i tittarkonserten på SVT i höstas). Skivan är MYCKET bra inspelad.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/11/30 :  22:54:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Alfred Schnittke Psalms of Repentance är något jag gillar ECM platta en liten kort länk

http://www.ecmrecords.com/Catalogue/New_Series/1500/1583.php?cat=%2FArtists%2FSchnittke+Alfred%23%23Alfred+Schnittke&we_start=0&lvredir=712

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/30 :  23:14:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag är inte någon "diggare" av 1900-talsmusik överhuvudtaget, men både Gorecki, Schnittke och Pergament kan passera i små portioner likväl som en del övriga i mycket mycket små portioner.
Gorecki fyrkantig njaääää, återigen vad utgår du ifrån då "Björn-Ola"?

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/01 :  09:31:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola du har helt rätt när du säger att Frederick Delius har skrivit Florida Suite. Jag vacklade till här när jag upptäckte att jag hade ett litet fel i mitt RAM minne. Jag tycker faktiskt att den här tråden tillför en hel del musik som man måste kolla upp och lyssna på. För min del tycker jag att musiken trots allt är det viktigaste framför allt ljudsnack. Jag lyssnar mycket på SR P2 där jag får den mesta inputen till musiken. Sedan kan man kolla på P2:s spellistor för att kunna gå vidare.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/12/01 :  11:36:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bravo, Mahler är väl en 1900-tals kompositör (om än mycket tidig) och jag skulle vilja rekomendera 4 och 6 symfonien som inkörsport då dessa nog är mest "romantiska" eller pastorala. En liten varning dock: Efter ett tag kommer man gilla alla Mahlers symfonier

Jag tycker absolut att Gorecki är fyrkantig... i allafall det lilla jag har hört. Russel och Copland kör åttor runt hans 3:e symfoni.

Edited by - LeoArietis on 2004/12/01 11:49:51
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/12/01 :  19:14:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är väl kul att någon tycker om Gorecki.
Men som sagt. Ritar man upp melodier på notpapper med hjälp av en linjal så blir melodierna grova och fyrkantiga.
Men jag har ju ändrat åsikter förr.

Det var tråkigt GCS, det hade inte varit dumt med ytterligare en Florida-svit.

Kom gärna med fler förslag på lite mer ovanlig musik.

Edited by - Björn-Ola on 2004/12/01 19:35:09
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/03 :  04:07:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mahler har jag aldrig förstått mig på, ungefär lika lite som Wagner pompöst och jobbigt, dock i mitt tycke märk väl.
Det finns säkert alldeles utmärkta nittonhundratalskompositörer jag aldrig hört då mitt intresse föga ligger åt det hållet.
Men när tillfälle ges så lyssnar jag ibland.

Bravo
Go to Top of Page

Greyn
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/12/03 :  08:08:51  Show Profile Send Greyn a Private Message
Det finns ju faktiskt en del svenska kompositörer också,
icke att förglömma:

Tor Aulin, t.ex. hans "Akvareller",
och Lillebror Söderlund.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000